Odling av neontetra (Paracheirodon innesi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kryckan
    • November 2011
    • 283

    #76
    Sen funderar jag lite angående temperaturen på vattnet.
    Har ca 25 grader där neontetrorna bor idag.
    Ska vara 21-23 grader i odlingskaret.
    Kommer ju bara vara 10 liter vatten vid start av odlingen.
    Blir ju svårt att reglera värmen i så liten vattenmängd.

    Funkar det om man värmer upp odlingsvattnet till typ 25grader.
    Tar bort värmaren. Lägger i avelsparet och låter temperaturen sjunka till rumstemperatur 18-20 grader.
    Sedan får de vara rumstemperatur för ynglen.


    Om detta funkar:
    I vilket skede bör man börja med doppvärmare ifall de har vuxit upp i rumstemperatur?

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #77
      Ser ok ut. Bra att ha en plan, men lita inte för mycket på den. Man kan behöva improvisera, och ens egna ögon är ofta en verkligt bra måttstock. Har ynglen runda magar, många döda eller inget, obefruktad rom eller inte... man får kika lite och fundera. Lurigt med tempen, själva skillnaden i tempen är ofta en lektrigger. Jag hade försökt lägga mig på 21-23 grader och inte trixat rundor med doppvärmare (bakterierisk). Vet inte hur det påverkar avelsparet om tempen droppar nedåt 18-20 grader. Kläckningstiden för ev. ägg torde dock förlängas.
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #78
        Jag tycker också det ser ut att vara bra med planen, framför allt att du har en!

        Håller med Patrik om temperaturen. Jag skulle nog försöka med samma temperatur i allt vatten till att börja med. Funkar inte detta kan du testa med någon/några graders sänkning i lek akvariet.

        Till rom och yngel skulle jag inte sänka temperaturen eller låta den svaja för mycket. Speciellt inte för ynglen. Det finns alltiden en liten risk med värmare/värme. Dels så är det ett objekt som kan tillföra bakterier samt att vid högre temperatur ökar bakterie aktiviteten. Samtidig tar det längre tid för äggen att kläckas och ynglen att utvecklas, då blir de känsligare för bakterier och annat.
        Du får helt enkelt testa dig fram och se vad som passar dig bäst.

        Ett litet trix jag ofta använde som kom fram vid odling av labyrintfiskar var att jag byggde en kuvös.
        Jag stoppade helt enkelt ned ett litet akvarium i ett stort. Då kunde jag ha värmare i det stora och rent och fint i det lilla. Det blev fint klimat och jag hade fördelen med stor vattenvolym för temp kontroll, etc. samt liten volym så ynglen hittade sin mat första tiden. Sedan fyllde jag på vatten i det lilla akvariet och lät det flöda över i det stora. När alltihop hade samma djup tog jag hel enkelt bort det lilla akvariet.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Kryckan
          • November 2011
          • 283

          #79
          Ser ok ut. Bra att ha en plan, men lita inte för mycket på den. Man kan behöva improvisera, och ens egna ögon är ofta en verkligt bra måttstock. Har ynglen runda magar, många döda eller inget, obefruktad rom eller inte... man får kika lite och fundera. Lurigt med tempen, själva skillnaden i tempen är ofta en lektrigger. Jag hade försökt lägga mig på 21-23 grader och inte trixat rundor med doppvärmare (bakterierisk). Vet inte hur det påverkar avelsparet om tempen droppar nedåt 18-20 grader. Kläckningstiden för ev. ägg torde dock förlängas.
          Planen är absolut inte skriven i sten. Ville bara få en bra överblick på det hela.
          Får klura lite på temperaturen. Ska göra ett test idag o se om jag kan hålla upp tempen på nått bra sett.
          Fixar ynglen 18-20 grader konstant?

          Slipper köpa destvatten. Fanns osmosvatten på akvarielagret.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #80
            Ursprungligen postat av Kryckan
            Planen är absolut inte skriven i sten. Ville bara få en bra överblick på det hela.
            Får klura lite på temperaturen. Ska göra ett test idag o se om jag kan hålla upp tempen på nått bra sett.
            Fixar ynglen 18-20 grader konstant?

            Slipper köpa destvatten. Fanns osmosvatten på akvarielagret.
            Jag skulle inte ha så låg temperatur till dessa yngel. Bättre med 23-25 grader skulle jag tro.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Kryckan
              • November 2011
              • 283

              #81
              Tycker det låter på tok för lågt jag med.
              Worst case scenario va min tanke med den frågan.

              Ska prova att ha akvariet mot elementet i badrummet för att se hur temperaturen blir.
              Mäter upp 10 liter 25 gradigt vatten och ser hur det utvecklas.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #82
                Hade inte heller kört ynglen i den låga tempen konstant. Möjligt att de fixar det, om inte ändringarna går fort, men allt kommer gå långsamt (tillväxt, bakterieflora i filter). Temp tycker jag personligen är en av de verkligt förbisedda parametrarna kring akvarium.
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • Kryckan
                  • November 2011
                  • 283

                  #83
                  Vattnet mätte 26 grader imorse. Då hade akvariet stått dikt an elementet under natten.
                  Flyttade då så att det blev 1cm glipa från elementet till karet.
                  Nu när jag kom hem mätte vattnet 25 grader.

                  Borde kunna funka att hålla en bra temperatur på vattnet om karet får stå där.
                  Har flyttat ut det en bit till nu. får se om jag lyckas få ner tempen några grader till.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #84
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Hade inte heller kört ynglen i den låga tempen konstant. Möjligt att de fixar det, om inte ändringarna går fort, men allt kommer gå långsamt (tillväxt, bakterieflora i filter). Temp tycker jag personligen är en av de verkligt förbisedda parametrarna kring akvarium.
                    ++++++
                    Jag förstår inte varför vanliga akvarister inte längre använder den gamla normen +- 2 grader.
                    När man odlar vissa fiskar kan det trigga lek med temp diffar. En av anledningarna kan vara ren överlevnads instinkt.
                    Vat inte folk vad simbåseförlamning är längre?
                    Som du förstår håller jag med till 100%
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #85
                      Ursprungligen postat av Kryckan
                      Vattnet mätte 26 grader imorse. Då hade akvariet stått dikt an elementet under natten.
                      Flyttade då så att det blev 1cm glipa från elementet till karet.
                      Nu när jag kom hem mätte vattnet 25 grader.

                      Borde kunna funka att hålla en bra temperatur på vattnet om karet får stå där.
                      Har flyttat ut det en bit till nu. får se om jag lyckas få ner tempen några grader till.
                      Vad har du för temp i akvariet där föräldrar fisken går?
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #86
                        Slugt med elementet och flytta ut karet bit för bit. Det som brukar rekommenderas och som funkat bra för mig, är att låta tempskillnaden bli ett par grader nedåt från där föräldrarna går (som Bosse skriver +-2). Alternativt kollar du var odlingsburken håller samma temp som i föräldrakaret, flyttar över föräldrarna och drar det sedan försiktigt på plats till dit där tempen långsamt sjunker ned mot 22-23.

                        Bosse, vi är ju märkligt överens i mycket... *s*
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 February 2012, 07:01.
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • Kryckan
                          • November 2011
                          • 283

                          #87
                          Vad har du för temp i akvariet där föräldrar fisken går?
                          25 grader

                          Slugt med elementet och flytta ut karet bit för bit. Det som brukar rekommenderas och som funkat bra för mig, är att låta tempskillnaden bli ett par grader nedåt från där föräldrarna går (som Bosse skriver +-2). Alternativt kollar du var odlingsburken håller samma temp som i föräldrakaret, flyttar över föräldrarna och drar det sedan försiktigt på plats till dit där tempen långsamt sjunker ned mot 22-23.
                          Vattnet höll fortfarande 25 grader när jag kom hem nyss och då hade jag flyttat ut akvariet 10-15cm från elementet.
                          Satsar nog på att ha 22-23 grader på vattnet vid starten så det blir en trigger för lekparet.
                          Sedan får det bli den temp det blir. antingen håller det 22-23 eller så stiger det sakta upp till 25 och håller sig där.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: temp.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,6 KB
ID: 2139186
                          Här kommer lekakvariet att stå.
                          Blir ett härligt litet skithusprojekt
                          Artemia hade jag aldrig kläckt förut men det gick fint i glassbyttan på bilden.
                          Byggde den enligt artikeln här på zoopet.
                          Kommer köra två sådana glassbyttor med artemia + 2 plastbyttor med infusorier.

                          Börjar brännas nu. Neonerna har även påbörjat sin pökdiet

                          Kommentar

                          • alfreds
                            • January 2009
                            • 293

                            #88
                            Vad är simblåseförlamning?
                            Senast redigerad av alfreds; 22 February 2012, 18:43.
                            Med vänlig hälsning
                            Alfred
                            240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #89
                              Ursprungligen postat av alfreds
                              Vad är simblåseförlamning?
                              Simblåsan är ett organ som fiskarna använder för att hålla sin position höjdledes utan att behöva simma, flytkraft.
                              Det är en blåsa fylld med gas och om den är välfylld åker fisken upp och tvärs om så sjunker den.
                              Blir den muskel eller kanske nerver som sköter detta förlamad så kommer fisken att hamna vid ytan eller botten och måste simma för att komma dit den vill. Mycket stressande för fisken och ofta leder det till att fisken dör. Den vanligaste orsaken till detta är snabba temperaturväxlingar speciellt nedåt i temperatur. Exempelvis när man fyller på med iskallt vatten vid vattenbyte.
                              Det kan också inträffa när man flyttar fisk exempelvis från affären och hem. Det är en av orsakerna till att man koppar in fisken.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #90
                                Ursprungligen postat av Kryckan
                                25 grader



                                Vattnet höll fortfarande 25 grader när jag kom hem nyss och då hade jag flyttat ut akvariet 10-15cm från elementet.
                                Satsar nog på att ha 22-23 grader på vattnet vid starten så det blir en trigger för lekparet.
                                Sedan får det bli den temp det blir. antingen håller det 22-23 eller så stiger det sakta upp till 25 och håller sig där.

                                [ATTACH=CONFIG]51567[/ATTACH]
                                Här kommer lekakvariet att stå.
                                Blir ett härligt litet skithusprojekt
                                Artemia hade jag aldrig kläckt förut men det gick fint i glassbyttan på bilden.
                                Byggde den enligt artikeln här på zoopet.
                                Kommer köra två sådana glassbyttor med artemia + 2 plastbyttor med infusorier.

                                Börjar brännas nu. Neonerna har även påbörjat sin pökdiet
                                Jag skulle testa med samma temp. Skillnaden i vattenkemin borde vara nog trigger.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...