Odling av neontetra (Paracheirodon innesi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kryckan
    • November 2011
    • 283

    Vad kul Grattis!
    Se bara till att filtret är inkört och att vattnet är något så när det samma i båda akvarierna och med samma temperatur.
    Då kand du nog flytta hela gänget om du vill.
    Kul med kuben! Se också till att skryta ordentligt när du visar upp de små liven!! OBS viktigt
    Tack!
    Ska verkligen ta hänsyn till dessa saker vid flytt.
    Dröjer nog ett tag innan jag börjar flytta över de första.
    Drar igång kuben om en vecka kanske med de 9 vuxna neontetror som jag har.
    Troligtvis får de köra in karet ett par veckor innan de första ynglen får pröva lyckan.
    Sedan kan man ju gradvis öka belastningen på karet genom att flytta över fler yngel lite då och då.

    Kan nog bli ganska maffigt med 60-70 neontetror i kuben. Borde kunna funka tycker jag.
    Kanske ett par dvärgciklider får göra sällskap senare. Mer än så blir det inte är det tänkt.

    Kommer garanterat påpeka vart jag inhandlat mina tetror.

    Ett ett stort grattis är definitivt på plats.
    Man tackar! Riktigt kul att det lyckades

    För övrigt köpte jag mig ett ammonium/ammoniak test idag.
    Gillar inte att gå och grubbla på eventuellt dåliga vattenvärden.
    Det höga pH värdet och Bosses inlägg om ammoniak ville jag verkligen kolla upp trots lite försening.

    Testet är gjort och resultatet visade att det va <0,01 mg/l (ppm). Kan inte visa bättre.
    Betyder det att det finns ett fungerande kretslopp i karet?

    Kommentar

    • Kryckan
      • November 2011
      • 283

      Nu är de sista neonerna uppfiskade och ligger för inkoppning i till 50-kuben.

      Resultatet av odlingen vart: 54st neontetror

      Grymt nöjd med resultatet. Hade vart nöjd om en hade klarat sig.
      Oddsen va väll inte direkt på min sida när jag drog igång.
      Men går man in väldigt seriöst för nått och lyssnar på alla kunniga personer här på forumet så kan man komma långt.

      Stort tack till er som hjälpt mig med detta!

      Lärt mig grymt mycket om akvaristik i detta projekt.
      Både om odling av tetror samt saker som går att använda till andra akvarieprojekt framöver.

      Projektet är nu avslutat.
      De odlade neontetrorna kan ni följa i tråden Akvariebaren.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Ursprungligen postat av Kryckan
        Nu är de sista neonerna uppfiskade och ligger för inkoppning i till 50-kuben.

        Resultatet av odlingen vart: 54st neontetror

        Grymt nöjd med resultatet. Hade vart nöjd om en hade klarat sig.
        Oddsen va väll inte direkt på min sida när jag drog igång.
        Men går man in väldigt seriöst för nått och lyssnar på alla kunniga personer här på forumet så kan man komma långt.

        Stort tack till er som hjälpt mig med detta!

        Lärt mig grymt mycket om akvaristik i detta projekt.
        Både om odling av tetror samt saker som går att använda till andra akvarieprojekt framöver.

        Projektet är nu avslutat.
        De odlade neontetrorna kan ni följa i tråden Akvariebaren.
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=152834
        Skall du inte fortsätta och förfina din teknik?
        Vore det inte kul att få till ett stimm på 540 i stället?
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Kryckan
          • November 2011
          • 283

          Ursprungligen postat av bossep
          Skall du inte fortsätta och förfina din teknik?
          Vore det inte kul att få till ett stimm på 540 i stället?
          Just nu känner jag inte för att odla flera. Rätt mycket meck ändå så man måste nog vara motiverad.
          Vill inte odla utan att ha ett mål. Kränga neontetror lär ju inte vara så lukrativt.
          De akvarium jag har hemma går det knappast att ha 540st i som det ser ut nu.
          Men det är inte sista gången jag odlar tetror.

          Min teknik kommer jag garanterat att förfina till nästa odling.
          Alla dina knep med att få till ett bättre vatten är en av sakerna som kommer förbättras.

          I framtiden kommer jag skaffa större akvarium. 720liter + i storlek.
          Vips så vill man ha ett riktigt stort stim av någon dyrare tetra.
          Då kommer det vara riktigt nice att besitta kunskapen om hur man odlar dessa.
          Känns ju sådär att pröjsa exempelvis 15000kr för 500st tetror á 30kr.

          Nu är ju neontetra rätt svårodlad.
          Om man skulle ge sig på en mer lättodlad tetra. Vilka moment i odlingen är det man skulle kunna skippa?

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av Kryckan
            Just nu känner jag inte för att odla flera. Rätt mycket meck ändå så man måste nog vara motiverad.
            Vill inte odla utan att ha ett mål. Kränga neontetror lär ju inte vara så lukrativt.
            De akvarium jag har hemma går det knappast att ha 540st i som det ser ut nu.
            Men det är inte sista gången jag odlar tetror.

            Min teknik kommer jag garanterat att förfina till nästa odling.
            Alla dina knep med att få till ett bättre vatten är en av sakerna som kommer förbättras.

            I framtiden kommer jag skaffa större akvarium. 720liter + i storlek.
            Vips så vill man ha ett riktigt stort stim av någon dyrare tetra.
            Då kommer det vara riktigt nice att besitta kunskapen om hur man odlar dessa.
            Känns ju sådär att pröjsa exempelvis 15000kr för 500st tetror á 30kr.

            Nu är ju neontetra rätt svårodlad.
            Om man skulle ge sig på en mer lättodlad tetra. Vilka moment i odlingen är det man skulle kunna skippa?
            Du har ju upplevt det här med mecket nu. Det är ingen dans på rosor att odla fisk! Men efter ett tag blir även det rutin. Nu har du ju liksom känt dig för på nästan alla punkter. Nästa gång har du mer rutin och kommer att ta det lite lugnare och du kommer att känna dig säkrare.
            Som med allt annat i den här hobbyn gör man oftast felet att använda för små akvarier eller rättare för liten vatten volym, då blir allt så känsligt. Ett knep är att köra typ burk i burken. Man tar ett stort akvarium och ställer ett litet i det. Då kan man i princip bara hälla på vatten de första dagarna och slipper vattenbyten. Jag tycker också det funkar bäst med riktigt låga akvarier så man får stor yta i förhållande till volymen. Som du märkte fungerar glaskulor men det är lite bökigt när de skall bort. Testa lekmoppar eller ett raster nästa gång. Med raster ser du lättare när det blivit rom och kan plocka bort föräldrarna snabbt.
            Foder är A och O. Rejält med levande foder till avelsfisken och samma till ynglen. Med levandefoder så kan de i princip simma i mat.

            Så det är nog svårt att skippa något men man kan förenkla en hel del.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Kryckan
              • November 2011
              • 283

              Det finns en hel del som ska förbättras till nästa gång.
              Känns ju bra att veta att det går att göra smidigare.
              Visst är det skönt med rutin. Skönt att veta vad man pysslar med.

              Förstod inte riktigt burk i burken. Kan du förklara bättre?
              Att det är ett mindre akvarium i ett större fattade jag men inte hur det funkar.

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Kryckan
                Förstod inte riktigt burk i burken. Kan du förklara bättre?
                Att det är ett mindre akvarium i ett större fattade jag men inte hur det funkar.
                Du tar exempelvis ett standard 250 liters akvarium och i det ställer du et 25 liters eller ännu mindre på ett par ben eller sockel. Du har vatten i det stora upp till botten av det lilla och ser till att få bra algtillväxt i det. När du börjar mata ynglen fyller du bara på med nytt vatten och låter det rinna över kanten och ned i det stora akvariet. Du kan även köra et filter i det stora men jag föredrar alger till en början. Så småningom kommer det att bli samma nivå i de båda akvarierna och ynglen har då blivit mer rörliga och kommer att simma ut i det stora akvariet. Då kan du bara plocka bort det lilla. På det viset får du en långsam tillvänjning och behöver inte flytta känsliga yngel.
                Samtidigt har du de nyckläckta i ett begränsat utrymme så de hittar sin mat i början.
                Har man yngel som går upp mot ytan får man kanske ha en lösning med fint nät för överrinning. Jag kör med skottgenomgångar med fint nät i plastbackar.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  Ursprungligen postat av Kryckan
                  Kränga neontetror lär ju inte vara så lukrativt.
                  Neontetra är en av de mest lönsamma fiskarna du kan odla.

                  Kommentar

                  • Kryckan
                    • November 2011
                    • 283

                    Neontetra är en av de mest lönsamma fiskarna du kan odla.
                    Skulle ha utvecklat mitt tänk.
                    Odlar man småskaligt som jag gjorde så är det knappast lönt.
                    Vad kan man kränga en neontetra för. 1-2kr? Detta hade resulterat i enorma 100kr för mina
                    Men om man odlar i stor skala så borde det vara lönsamt. Det håller jag med om.
                    Eftersom många köper neontetror så finns det ju en stor efterfrågan.

                    Kommentar

                    • Kryckan
                      • November 2011
                      • 283

                      Du tar exempelvis ett standard 250 liters akvarium och i det ställer du et 25 liters eller ännu mindre på ett par ben eller sockel. Du har vatten i det stora upp till botten av det lilla och ser till att få bra algtillväxt i det. När du börjar mata ynglen fyller du bara på med nytt vatten och låter det rinna över kanten och ned i det stora akvariet. Du kan även köra et filter i det stora men jag föredrar alger till en början. Så småningom kommer det att bli samma nivå i de båda akvarierna och ynglen har då blivit mer rörliga och kommer att simma ut i det stora akvariet. Då kan du bara plocka bort det lilla. På det viset får du en långsam tillvänjning och behöver inte flytta känsliga yngel.
                      Samtidigt har du de nyckläckta i ett begränsat utrymme så de hittar sin mat i början.
                      Har man yngel som går upp mot ytan får man kanske ha en lösning med fint nät för överrinning. Jag kör med skottgenomgångar med fint nät i plastbackar.
                      Låter intressant. Finns många nya trix att prova.
                      Borde kunna köra flera småakvarier i det där stora? Om man vill driva upp typ 4-6 kullar samtidigt.
                      Sista meningen med skottgenomgångar hajade jag inte.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Ursprungligen postat av Kryckan
                        Låter intressant. Finns många nya trix att prova.
                        Borde kunna köra flera småakvarier i det där stora? Om man vill driva upp typ 4-6 kullar samtidigt.
                        Sista meningen med skottgenomgångar hajade jag inte.
                        Jag skulle nog köra en större grupp lekfisk i stället!
                        Skott genomgångar med fint nät är bra om man yngel som vistas vid ytan. Då far dom inte ut ur den lilla buken i det stora akvariet lika fort. Jag använder också plast backar med skottgenomgångar och en slang på och leder ned det i en större tank. där jag filtrerar , etc. Då får man det bästa av 2 världar. trång burk för yngel så de hittar maten men stor volym för bra vatten.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        Arbetssätt...