Odling av neontetra (Paracheirodon innesi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danelius
    • February 2012
    • 79

    Vilken intressant tråd! Verkligen kul att du lyckades med odlingen.
    Små fina fiskpinnar
    /Danelius


    Kommentar

    • C113
      • April 2008
      • 95

      Coolt de visar färger redan!
      Eftersom du gav dig på en "lätt" art som neontera som första tetra så tänkte jag pröva Marmoreradbilbuk eftersom jag ju redan odlat 2 tetror. Köpte 11 st igår + 5 Hyphessobrycon pyrrhonotus som var felmärkta för 35 kr styck! Har 7 sedan förut så ska göra ett försök även på den "lätta" arten.
      Kristian Adolfsson
      ------------
      www.corydoras.net

      Kommentar

      • Kryckan
        • November 2011
        • 283

        Vilken intressant tråd! Verkligen kul att du lyckades med odlingen.
        Små fina fiskpinnar
        Kul att hör att du gillar tråden!
        Små är dom, fina är dom men vette fan om de liknar fiskpinnar

        Coolt de visar färger redan!
        Eftersom du gav dig på en "lätt" art som neontera som första tetra så tänkte jag pröva Marmoreradbilbuk eftersom jag ju redan odlat 2 tetror. Köpte 11 st igår + 5 Hyphessobrycon pyrrhonotus som var felmärkta för 35 kr styck! Har 7 sedan förut så ska göra ett försök även på den "lätta" arten.
        De fick färger mycket fortare än vad jag kunde tänka mig.
        Kul när man kan se att det verkligen är neontetror man har i burken.

        Häftigt att du ger dig på lite klurigare arter. Bilbukarna skulle sitta fint att lyckas med.
        Ska bli kul att följa dina försök av odling på dessa om du nu kör en forumtråd.

        Kan nog bli mer odling framöver för min del också.
        Ska jag odla igen blir det för att skaffa mig ett riktigt stort stim av någon art.
        Behöver inte vara nått som är svårodlat.
        Svider ju riktigt hårt i plånboken att t.ex köpa 300st tetror för 9000kr men kan man odla
        själv så är sådana idéer helt genomförbara och man behöver bara köpa 10st.

        I övrigt tuffar det på hos neonerna.
        De flesta ser välmående ut och växer sig stora.
        Finns en liten del svagare individer som inte vuxit lika bra. De faller nog bort med tiden skulle jag tro.
        I slutet av veckan ska jag sakta men säkert introducera dem för mer ljus.

        Kommentar

        • C113
          • April 2008
          • 95

          Jag har ett 930 liters där jag ska ha ett stort stim tetror som håller sig i mitten. Har ett grupp kolglöds som jag ska ge mig på också men de är för små är jag rädd för. Har Geophagus "Tapajos Red Head" som ska gå där i så kolglöd blir nog bara mat. Likadant med Neoner är jag rädd.
          Har också ett gäng Kolombiatetror så man kanske ska ge sig på dem och försöka få upp 50-talet till karet. Om jag nu lyckas med mina Marmorbilbukar så ska det givetvis gå ett stort gäng sådana i karet. De är väldigt magra så det tar nog en stund att mata upp dem. Ska köpa bananflugor på lördag så får vi se.
          Kristian Adolfsson
          ------------
          www.corydoras.net

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            Ursprungligen postat av C113
            Har odlat pirangatetera och stänktetra för länge sedan och haft spontanlek på Characidum sp. Det är allt inom tetror tror jag, det är ju mest mal och ciklider annars. Och en art regnbåge (praecox). Måste komma loss och göra ren några kar så att man kan separera könen nån vecka och göra ett försök. Är sjukskriven några veckor till så jag har ju tid!
            Jag återkommer väl i en egen tråd då jag kommit igång så får du komma med tips!!

            KrA
            Vad har du nu gjort? Jobbat för mycket eller? Är du sugen kan du ju komma upp till Växjö och titta på neontetraodling här. Jag hade spontanlek på Anostomus anostomus men det var i fel akvarie, de vore häftiga att försöka sig på att leka.

            Kommentar

            • C113
              • April 2008
              • 95

              Bl.a. för mycket jobb ja. Jag kommer gärna upp om någon vecka eller 2. Återkommer.
              Kristian Adolfsson
              ------------
              www.corydoras.net

              Kommentar

              • Kryckan
                • November 2011
                • 283

                Idag börjar jag med mer ljus.
                Kommer att öka successivt.

                Så här ser det ut just nu.
                Klicka på bilden för större version

Namn: neon1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,5 KB
ID: 2140806
                Klicka på bilden för större version

Namn: neon2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,4 KB
ID: 2140807
                Bilderna är tagna med Iphone så de blev sådär.
                Snabbt räknat är de ca 60st välmående fina samt kanske ett 20 tal som ser lite svagare ut.

                Kanske man borde ta bort de svaga individerna?

                Provade även att mata lite med smulat flingfoder och det gick fint.
                Blir artemia och flingfoder ett tag nu.

                Kommentar

                • C113
                  • April 2008
                  • 95

                  De svaga blir bara svagare och blir oftast inget med. Samma händer med corys. Kan du plocka ut dem så gör det.

                  Har matat upp några av mina tetror och satt 4 burkar med infusorieodlingar. Väntar några dar till så infusorierna har fått fart så sätter jag nog Amandatetror och mina Gasteropelecus maculatus. Ska även plocka ut mina Corynopoma risei och se om honorna lägger några ägg. Matar upp Neoner, Hyph. pyrrhonotus och Colobia så får vi se.
                  Kristian Adolfsson
                  ------------
                  www.corydoras.net

                  Kommentar

                  • Danelius
                    • February 2012
                    • 79

                    Jag blev faktiskt rätt intresserad att försöka odla någon typ av SA tetra själv. Men vad har du för KH och PH i vattnet?
                    Vad jag läst till ska det vara väldigt mjukt och lågt Ph.
                    /Danelius


                    Kommentar

                    • Kryckan
                      • November 2011
                      • 283

                      De svaga blir bara svagare och blir oftast inget med. Samma händer med corys. Kan du plocka ut dem så gör det.

                      Har matat upp några av mina tetror och satt 4 burkar med infusorieodlingar. Väntar några dar till så infusorierna har fått fart så sätter jag nog Amandatetror och mina Gasteropelecus maculatus. Ska även plocka ut mina Corynopoma risei och se om honorna lägger några ägg. Matar upp Neoner, Hyph. pyrrhonotus och Colobia så får vi se.
                      Slamsuger med slang till luftpump och ynglen åker med om man är oförsiktig.
                      På så sätt kan jag plocka upp de allra svagaste.
                      Finns det nått form av hopp att de kommer överleva låter jag de vara ett tag till.
                      Men det finns yngel som är 2 veckor bakom de andra i utveckling och de kommer knappast klar sig.

                      Härlig samling tetror du har!
                      Önskar att man hade fler akvarium . Men det är bara en tidsfråga.
                      Corynopoma risei va riktigt läckra! Rätt ovanlig antar jag.
                      Hur fixar du infusorier?
                      Själv vart det vatten och torkade ekologiska bananskal.
                      Såg aldrig nått liv i dessa burkar men grumligt va vattnet och det verkar uppenbarligen inte ha skadat någon.
                      Blev en hinna på vattenytan också i infusorieburkarna.

                      Jag blev faktiskt rätt intresserad att försöka odla någon typ av SA tetra själv. Men vad har du för KH och PH i vattnet?
                      Vad jag läst till ska det vara väldigt mjukt och lågt Ph.
                      Osmosvatten med PH ca 5,5-6. KH antar jag är 0 eller väldigt lågt på osmosvatten.
                      Detta är värdena på vattnet vid starten av odlingen.

                      Det har varit mycket lärorikt att ge sig på att odla tetror.
                      Är du intresserad av att försöka så råder jag dig att läsa på ordentligt och förbereda dig väl.
                      Man måste också förbereda sig på att infinna sig för matning 2-3 ggr om dagen i 2 månader.
                      Men är du med på förutsättningarna så är det klart att det är värt ett försök.

                      Preparerande av vatten är bara en väldigt liten del av odlingsprocessen.
                      Läser du igenom hela tråden får du en blick över helhetsjobbet.

                      Ska editera inköpslistan i början av tråden då den är felaktig.
                      Synd om någon får för sig att rengöra med diskmedel exempelvis.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        Jävligt bra initiativ detta. Överväg att skriva om tråden som en artikel och skicka in till Zoopet, jag tror nog Kjell gärna publicerar den.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Azur
                          Jävligt bra initiativ detta. Överväg att skriva om tråden som en artikel och skicka in till Zoopet, jag tror nog Kjell gärna publicerar den.
                          Bra idé
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kryckan
                            • November 2011
                            • 283

                            Ursprungligen postat av Azur
                            Jävligt bra initiativ detta. Överväg att skriva om tråden som en artikel och skicka in till Zoopet, jag tror nog Kjell gärna publicerar den.
                            Kul att tråden uppskattas!

                            Kan tänka mig att sammanfatta det hela vid tillfälle. Kanske till hösten.
                            Tanken va lite att tråden skulle funka som hjälp för andra om jag lyckades med odlingen.
                            Dock blir det ju lite rörigt att läsa igenom X antal tråd sidor som i sin tur kan innehålla missledande information.

                            Att kunna hänvisa till en artikel vid frågor är ju kanon.
                            Hade varit till stor hjälp med en artikel när jag drog igång så givetvis skulle det vara bra att ha en.
                            Väldigt svårt att veta vilken ambitionsnivå folk har när de ställer frågor angående ämnet.
                            De som sitter på kunskapen kanske inte alla gånger orkar svara.
                            Mycket information som ska förmedlas och då vill de veta att motparten verkligen tänker ta till sig informationen.
                            Härligt att det fanns personer som orkade hjälpa mig här på forumet när jag började ställa frågor.

                            Men först och främst ska odlingen slutföras innan jag fokuserar på nått nytt.

                            Kommentar

                            • C113
                              • April 2008
                              • 95

                              Ursprungligen postat av Kryckan
                              Härlig samling tetror du har!
                              Önskar att man hade fler akvarium . Men det är bara en tidsfråga.
                              Corynopoma risei va riktigt läckra! Rätt ovanlig antar jag.
                              Hur fixar du infusorier?
                              Själv vart det vatten och torkade ekologiska bananskal.
                              Såg aldrig nått liv i dessa burkar men grumligt va vattnet och det verkar uppenbarligen inte ha skadat någon.
                              Blev en hinna på vattenytan också i infusorieburkarna.
                              Utökade med Hemigrammus filamentosus igår!!
                              Kolla här:


                              Största hanen har ännu längre fransar. än på bilden. 5 hanar oh 3 honor från Akvariepiaten i Malmö, de har några kvar!! Enda stället jag någonsin sett dem på, 25 eller 35 stycket! EN affär i Danmark tar 120 stycket, DANSKA!

                              Infusorier kör jag samma som dig, har dock slängt i några gamla protogen-korn samt 2 kokade riskorn i varje burk. De är fortfarande bara grumliga utan att jag kan se några "djur" rör sig så det tar nog några dagar till. För ett slag sedan fick jag igång en riktigt bra kultur med toffeldjur då jag bara prövade, men den kraschade på någon dag, vet ej varför. Har satt 4 burkar nu så att alltid någon ska fungera hoppas jag.

                              Köpte bananflugor i går så ska sätta några nya kulturer och använda en del av dem som jag köpte att mata bilbukarna med.

                              Har bara sett Corynopoman 3 gånger senaste 10 åren! Nu var det dags. Hoppas fixa 2 kar idag så ett av dem ska gå till dem så får vi se. De äter artemia direkt så inga infusorier behövs där.
                              Kristian Adolfsson
                              ------------
                              www.corydoras.net

                              Kommentar

                              • Kryckan
                                • November 2011
                                • 283

                                Utökade med Hemigrammus filamentosus igår!!
                                Riktigt stilig tetra! Skulle man vilja ha.

                                Infusorier kör jag samma som dig, har dock slängt i några gamla protogen-korn samt 2 kokade riskorn i varje burk. De är fortfarande bara grumliga utan att jag kan se några "djur" rör sig så det tar nog några dagar till.
                                Låter som ett bra recept. Lite extra krydda tillsammans med bananskalen gör nog susen.
                                Såg aldrig nått liv i mina burkar men använde dem ändå. Måste gambla ibland .

                                Uppmatningen av neonerna rullar på. De växer bra!
                                Har sollat bort alla krymplingar som låg på botten och harvade.
                                Kanske 30 st som sollats bort. De åt men de kunde inte lyfta från botten. Krokiga va många också.
                                Nu är det ca 60 st friska kvar.

                                Ljusmängden har ökats och nu är en riktig ramp ditlagd.
                                Ska kasta i ett litet innerfilter någon dag framöver.

                                Alla posthornssnäckor har kastat in handuken!
                                Bara skalen som legat på botten de senaste veckorna.
                                Vattnet eller dåligt med mat som dräpt dem?

                                Här är lite dagsfärska bilder.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: yngel5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,8 KB
ID: 2140928
                                Klicka på bilden för större version

Namn: yngel6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,5 KB
ID: 2140929
                                Klicka på bilden för större version

Namn: yngel7.jpg
Visningar: 2
Storlek: 102,6 KB
ID: 2140930
                                Klicka på bilden för större version

Namn: yngel8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,9 KB
ID: 2140931

                                Kommentar

                                Arbetssätt...