Odling av neontetra (Paracheirodon innesi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #61
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Helmut Pinter (känd odlare av den gamla skolan) rekommenderade tom att man inte ens hade ned håven i lekakvaret. Fånga lekparet (oftast ett par med neon) och låt dem glida ned i vattnet utan att håven rör vattnet. Vet inte hur noga det är, men Pinter var en grym odlare så jag tror en del på hans tips.
    Håller med - Pinters råd skall man ta tillvara.
    Hans bok rekommenderas å det bestämdaste - sök bland antikvariaten!
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #62
      Ursprungligen postat av Kryckan
      Om man nu får igång infusoriekulturen.
      Hur länge håller den sig?
      Måste man hålla igång den på nått sätt? Typ lägga i mer mjölkpulver vart efter eller nått
      Eller måste man starta den vid rätt tidpunkt för att den ska synka med odlingen?
      Oftast får man ju infusorier vid fel tidpunkt. Mitt säkraste sätt att få infusorier var att mata för mycket med mikromask i något akvarium. Hålla igång? Jag skulle nog dela kulturen och mata med ena delen och mata den andra om du förstår vad jag menar.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Kryckan
        • November 2011
        • 283

        #63
        Såg att akvarielagret har väteperoxid 3%, 6% och 30% i sin prislista. 1 Liters
        Någon av dessa som duger istället för kaliumpermanganat?
        Om det funkar. Räcker 1 liter?
        Är säkerligen ännu dyrare men blir smidigt då jag handlar där rätt ofta.

        Kommentar

        • Kryckan
          • November 2011
          • 283

          #64
          Oftast får man ju infusorier vid fel tidpunkt. Mitt säkraste sätt att få infusorier var att mata för mycket med mikromask i något akvarium. Hålla igång? Jag skulle nog dela kulturen och mata med ena delen och mata den andra om du förstår vad jag menar.
          Menar du att när jag vill börja mata med kulturen så delar jag upp den i två delar.
          Lägger i lite mjölkpulver i ena delen, matar ynglen med den andra delen.
          Sedan efter 4dagar eller nått så gör jag samma procedur igen?

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #65
            Väteperoxid - jag använder 3% för att få vattnet syrgasmättat vid kläckning av annuella sydamerikanska killis. Används också för sårtvätt och då - iaf som jag uppfattat det mest inriktat mot anaeroba bakterier (de som vill ha syrefri miljö). Men visst det är desinficerande men förmodligen inte i samma grad som kaliumpermanganat. (30% väteperoxid är väl också terroristmaterial BTW).

            Får du fart på en kultur infusorier dela den ja. Men infusorier behöver du bara pyssla med tills dom kan ta nykläckt artemia då är det stadiet över och det finns en del som hävdar att en del yngel kommer dit snabbare än man tror genom att de sliter benen av artemianauplierna.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Kryckan
              • November 2011
              • 283

              #66
              Ställer om frågan om infusorierna fast på ett annat sätt. Får inte ihop det.
              Vill starta igång nu för att se om det funkar.
              Sen vill jag hålla kulturen vid liv en längre tid om det går, då jag ej vet när det blir tid för matning än.
              Hur håller jag den vid liv?
              När ynglen kommer så matar jag med den en kortare tid och sen behöver jag inte kulturen längre.
              Om jag bara ska mata med den en kortare tid behöver jag väll inte dela på den eller?

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #67
                Ursprungligen postat av Kryckan
                Torvfiltret ser ut att fungera.
                Har tuffat på i ca 20 timmar nu och sänkt ph till ca 6.
                Vattnet är gulfärgat och inga synliga partiklar blev det.
                Blir nog perfekt att köra ett dygn i en 15liters hink sen när jag kör skarpt.

                Ska dra igång en infusoriekultur nu ikväll.
                Blev bra temperatur i vattnet när jag ställde akvariet mot ett element. Ca 23 grader
                Stod att man bör kunna se infusorier efter 4 dagar om det lyckas.

                Om man nu får igång infusoriekulturen.
                Hur länge håller den sig?
                Måste man hålla igång den på nått sätt? Typ lägga i mer mjölkpulver vart efter eller nått
                Eller måste man starta den vid rätt tidpunkt för att den ska synka med odlingen?
                Använde du destilerat eller RO vatten för testet? Om inte har den inget värde om du skall använda det vid odling!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #68
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Väteperoxid - jag använder 3% för att få vattnet syrgasmättat vid kläckning av annuella sydamerikanska killis. Används också för sårtvätt och då - iaf som jag uppfattat det mest inriktat mot anaeroba bakterier (de som vill ha syrefri miljö). Men visst det är desinficerande men förmodligen inte i samma grad som kaliumpermanganat. (30% väteperoxid är väl också terroristmaterial BTW).

                  Får du fart på en kultur infusorier dela den ja. Men infusorier behöver du bara pyssla med tills dom kan ta nykläckt artemia då är det stadiet över och det finns en del som hävdar att en del yngel kommer dit snabbare än man tror genom att de sliter benen av artemianauplierna.
                  Både kaliumpermanganat och väteperoxid är oxiderande som klor ungefär. Så det knäcker det mesta. Fördelen med väteperoxid är att restprodukterna vid nedbrytning är syre och vatten.

                  Jag skulle skrubba med 30 % men glöm inte handskar!
                  Allt som bildar stora mängder syre snabbt borde teroristklassas!
                  Man kan också ha i lite kaliumpermanganat i mäsken om man gör CO2 så fixar man finkeloljan....
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #69
                    Ursprungligen postat av Kryckan
                    Ställer om frågan om infusorierna fast på ett annat sätt. Får inte ihop det.
                    Vill starta igång nu för att se om det funkar.
                    Sen vill jag hålla kulturen vid liv en längre tid om det går, då jag ej vet när det blir tid för matning än.
                    Hur håller jag den vid liv?
                    När ynglen kommer så matar jag med den en kortare tid och sen behöver jag inte kulturen längre.
                    Om jag bara ska mata med den en kortare tid behöver jag väll inte dela på den eller?
                    Kör ALLTID mer än 1 kultur. Enligt Murphys lag så slutar den enda att producera när du skall mata med den.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Kryckan
                      • November 2011
                      • 283

                      #70
                      Använde du destilerat eller RO vatten för testet? Om inte har den inget värde om du skall använda det vid odling!
                      Provade bara att manicken funkade. Ska inte använda kranvattnet jag provade i.
                      Kommer bygga om filtret på nytt och köra i destilerat vatten till odlingen.

                      Jag skulle skrubba med 30 % men glöm inte handskar!
                      Då köper jag nog detta och ett par bra gummihandskar.


                      Kör ALLTID mer än 1 kultur. Enligt Murphys lag så slutar den enda att producera när du skall mata med den.
                      Startar igång en kultur nu för att se om det funkar. Sen får den stå.
                      Kör igång en till kultur som synkar med tiden då ynglen ska ha infusorier sedan.
                      Då borde jag ha en kultur som är vid liv när de behöver käk.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

                        #71
                        Filtret ser helt rätt ut och uppenbarligen funkar det som det skall. Lite mer torv ger snabbare effekt, men se till att det inte är fisk i burken vid snabbare effekt. En bra drös fisk tål en massa olika värden, om det går långsamt dit. Snabba ändringar i burkarna är riskablare.

                        Pinters bok rekommenderas varmt. Finns även en nyare tysk upplaga, tror den är från -98. Kruxet är då språket, men med lite tid, klurande samt lexikon så kan man förstå även sådant.

                        Infusorier, eller ja, allt levandefoder - kör minst två kulturer, gärna fler. Lätt hänt att en kraschar. Bra med reserv. Googlar du lite hittar du mängder med info kring hur man håller igång kulturerna. Ett vanligt tips är några droppar mjölk då och då. Andra tips är torkad kålrot (för att hålla igång ffa toffeldjur). Finns säkerligen fler alldeles vettiga tips. Testa och se. Infusorier brukar inte lukta särdeles, men har du sambo kan det komma synpunkter...

                        Väteperoxid väljer jag före kaliumpermanganat. Sant att båda är kraftigt oxiderande, men som Bosse skriver om restprodukterna så blir det vatten och syre. Inget som är farligt efteråt. Kaliumpermanganat är grymt färgande, stänk på något blir helt enkelt fläckar. Det verkar dock brytas ned relativt fort (finns bäst före datum på det), men jag har inte koll på hur farliga resterna är. Handskar - bra grej. Ev. även skyddsglasögon.
                        Bara döda fiskar flyta medströms

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #72
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Filtret ser helt rätt ut och uppenbarligen funkar det som det skall. Lite mer torv ger snabbare effekt, men se till att det inte är fisk i burken vid snabbare effekt. En bra drös fisk tål en massa olika värden, om det går långsamt dit. Snabba ändringar i burkarna är riskablare.

                          Pinters bok rekommenderas varmt. Finns även en nyare tysk upplaga, tror den är från -98. Kruxet är då språket, men med lite tid, klurande samt lexikon så kan man förstå även sådant.

                          Infusorier, eller ja, allt levandefoder - kör minst två kulturer, gärna fler. Lätt hänt att en kraschar. Bra med reserv. Googlar du lite hittar du mängder med info kring hur man håller igång kulturerna. Ett vanligt tips är några droppar mjölk då och då. Andra tips är torkad kålrot (för att hålla igång ffa toffeldjur). Finns säkerligen fler alldeles vettiga tips. Testa och se. Infusorier brukar inte lukta särdeles, men har du sambo kan det komma synpunkter...

                          Väteperoxid väljer jag före kaliumpermanganat. Sant att båda är kraftigt oxiderande, men som Bosse skriver om restprodukterna så blir det vatten och syre. Inget som är farligt efteråt. Kaliumpermanganat är grymt färgande, stänk på något blir helt enkelt fläckar. Det verkar dock brytas ned relativt fort (finns bäst före datum på det), men jag har inte koll på hur farliga resterna är. Handskar - bra grej. Ev. även skyddsglasögon.
                          Badmössa kan åxå vara bra så slipper man se ut som Marilyn Monroe, även om hon var duktigt snygg. Väteperoxid är fruktansvärt bra blekmedel. Jag har aldrig haft problem med kaliumpermanganat men som sagt Väteperoxid är magiskt. Det kan vara så att färgningen med kaliumpermanganat gjorde att man TRODDE det var starkt och bra.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • swerik
                            • November 2011
                            • 53

                            #73
                            oO
                            Senast redigerad av swerik; 03 February 2012, 07:10.
                            et vino veritas

                            Kommentar

                            • Kryckan
                              • November 2011
                              • 283

                              #74
                              Väteperoxid 17,5% fick jag tag på hos färghandlaren. Det får duga.

                              Blir lite ytterligare fördröjning i projektet då lekakvariet fick bli sjukstuga igen.
                              Alla mina guppys åkte på torpedsjuka, så de får kurera sig där i till slutet av månaden.

                              Tills dess tänkte jag skapa ett schema för olika skeden i odlingen.
                              Så att man har bättre överblick på när saker och ting ska ske.

                              Kommentar

                              • Kryckan
                                • November 2011
                                • 283

                                #75
                                Såhär tror jag upplägget blir när det blir yngel.
                                Börjar räkna dagar när jag ser yngel
                                -----------------------------------------------
                                D1. Bort med fisk, Bort med leknät, I med posthorn
                                D4-5. Yngel frisimmande, Börja med infusorier, Påfyll dest vatten 1L, I med syresten
                                D6. Infusorier, Påfyll dest vatten 1L
                                D7. Bort med framsida på mörkläggning, Infusorier+artemia,
                                Påfyll 2L 50/50 Dest+Kran, Slamsug 0,5L
                                D8-9. Infusorier+artemia, Påfyll 2L 50/50 Dest+Kran, Slamsug 0,5L
                                D10-12. Infusorier+artemia, Påfyll 2L kranvatten, Slamsug 0,5L
                                D13. Akvariet fullt med vatten. Filtermatta till syrestenen.
                                Infusorier+artemia, 2Liters vattenbyte
                                D14-20. Artemia, 2Liters vattenbyte
                                D21. I med mossa, Artemia, 2Liters vattenbyte
                                D22-27. Artemia, 2Liters vattenbyte
                                D28. Börja med belysning. Artemia, 2Liters vattenbyte
                                D29-34. Artemia, 2Liters vattenbyte
                                D35. I med litet innerfilter. Artemia, 2Liters vattenbyte
                                D36-.

                                När ynglen blir 5-6mm kan man börja prova med med smått flingfoder.

                                Ser det OK ut eller har jag missat nått?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...