Odling av neontetra (Paracheirodon innesi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    Klassiker. Leknät, raster... är lurigare än man tror. Ingen rom någonstans?
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Kryckan
      • November 2011
      • 283

      Klassiker. Leknät, raster... är lurigare än man tror. Ingen rom någonstans?
      Tror inte det blev något. Finns det några är det inte många.
      Låter det stå för säkerhets skull.

      Kommentar

      • Kryckan
        • November 2011
        • 283

        Nu i veckan eller till helgen blir det ett nytt försök.
        Visste att jag skulle åka bort ett par dagar så ville inte köra igång försök 2 innan det va överstökat.
        Har inte hittat någon bra lösning på leknätet så jag gör nog en chansning med glaskulor.

        Med glaskulor på botten kommer jag nog inte se någon rom.
        Får helt enkelt låta lekparet va kvar 2-3 dagar i lekakvariet eller nåt sånt.
        Sen är det bara hoppas på att det blir något.

        Kommentar

        • alfreds
          • January 2009
          • 293

          Jag tänker bara högt utan att ha någon erfarenhet. Men ditt problem var väl att föräldrarna slapp under leknätet och åt upp rommen? Kan man inte göra tvärt om? Alltså göra en "håv" som är lika stor som karet och lägga föräldrarna i den?
          Med vänlig hälsning
          Alfred
          240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

          Kommentar

          • Kryckan
            • November 2011
            • 283

            Jag tänker bara högt utan att ha någon erfarenhet. Men ditt problem var väl att föräldrarna slapp under leknätet och åt upp rommen? Kan man inte göra tvärt om? Alltså göra en "håv" som är lika stor som karet och lägga föräldrarna i den?
            Har tänkt tanken med att göra nått håvliknande. Funkar säkert.
            Problemet är att skapa en ram som håller tätt mot sidorna.
            Sen är nästa problem att det ska vara lätt att göra nätet/håven kliniskt ren.
            Kokning eller rengöring med väteperoxid är alternativen.
            Inte lätt att koka nått som är 50x25.
            Metall i konstruktionen går bort om du kör rengöring med väteperoxid.
            Plastram av något slag som håller tätt och en stor plastbalja som du kan slabba i kan funka.

            Försökte göra en plastram lika stort som karet till mitt nät men det sket sig.

            En grym fördel med glaskulor som jag ser det är att de är lätta att göra rent.
            Har letat som en tok efter ett hårt plastnät med fina maskor men det är inte lätt att hitta.

            Alla bra idéer på bra konstruktioner av plastramar välkomnas.
            Osäker på om man vågar silicona/limma ihop något. Får ju inte avge några ämnen i vattnet.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              Ursprungligen postat av alfreds
              Jag tänker bara högt utan att ha någon erfarenhet. Men ditt problem var väl att föräldrarna slapp under leknätet och åt upp rommen? Kan man inte göra tvärt om? Alltså göra en "håv" som är lika stor som karet och lägga föräldrarna i den?
              Det du syftar på kallas en lekkasse och var vanliga iaf förr i tiden. Och på den tiden kunde man köpa dem men vet inte om den möjligheten finns idag. Går även att användas för ungfödare då honan föder i och ynglen trillar ut från den. Billigaste varianten är just en stor håv vilket jag använde för platys för knappt tio år sedan.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                Funkar kanske med vanligt sånt här myggnät? Har själv gjort som en kasse av sånt och sydde ihop dom sidor som var klippta med fiskelina. Hängde på akvariets kanter med vanliga bambupinnar sen. Kan finnas olika plastnät på handelsträdgårdar och har sett på K-RAUTA oxå

                Klicka på bilden för större version

Namn: 001-12-04-01 - Myggnät.JPG
Visningar: 1
Storlek: 136,7 KB
ID: 2139925
                Senast redigerad av eriahl; 01 April 2012, 12:39.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • alfreds
                  • January 2009
                  • 293

                  Ursprungligen postat av Kryckan
                  Har tänkt tanken med att göra nått håvliknande. Funkar säkert.
                  Problemet är att skapa en ram som håller tätt mot sidorna.
                  Sen är nästa problem att det ska vara lätt att göra nätet/håven kliniskt ren.
                  Kokning eller rengöring med väteperoxid är alternativen.
                  Inte lätt att koka nått som är 50x25.
                  Metall i konstruktionen går bort om du kör rengöring med väteperoxid.
                  Plastram av något slag som håller tätt och en stor plastbalja som du kan slabba i kan funka.

                  Försökte göra en plastram lika stort som karet till mitt nät men det sket sig.

                  En grym fördel med glaskulor som jag ser det är att de är lätta att göra rent.
                  Har letat som en tok efter ett hårt plastnät med fina maskor men det är inte lätt att hitta.

                  Alla bra idéer på bra konstruktioner av plastramar välkomnas.
                  Osäker på om man vågar silicona/limma ihop något. Får ju inte avge några ämnen i vattnet.
                  Varför måste håven sitta tätt mot sidorna? Inte kommer ju föräldrarna ut ur håven.
                  Med vänlig hälsning
                  Alfred
                  240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ett alternativ till glaskulor är en bit sån där plastmatta som man läger vid dörren och som skall se ut som styvt gräs.
                    Dock samma problem som glaskulor.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Kryckan
                      • November 2011
                      • 283

                      Försök 2 påbörjas nu.
                      Allt rengjort på nytt, glaskulor på botten och vattnet preparerat.
                      Lekparet åker i snart.
                      På Fredag kväll flyttar jag tillbaka lekparet och hoppas på att det blev nått.

                      Kommentar

                      • Kryckan
                        • November 2011
                        • 283

                        Vid första försöket körde jag i totalt mörker med lekparet i. Då tror jag de sov. Ingen fart alls.
                        Hängde upp en felriktad led pannlampa som styrljus denna gång.
                        Hoppas på att det lilla ljus som når eventuell rom inte påverkar något.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: belysning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,7 KB
ID: 2140244
                        Nu när jag kom hem idag såg jag att de höll på och lekte .
                        Låter de hålla på tills ikväll och så flyttar jag tillbaka dem då.

                        Sen är det bara vänta o se ifall det blir några yngel.

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          Lycka till!

                          Kommentar

                          • Kryckan
                            • November 2011
                            • 283

                            Glada nyheter

                            Såg precis en massa yngel när jag lös lite snabbt i ena hörnet.
                            Ruggigt jävla små va de. kan inte vara värst mycket större än nykläckt artemia.

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              Gott att höra - grattis - nu blir det dags för regelbundna uppdateringar...
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              • endymion
                                • October 2006
                                • 680

                                Ursprungligen postat av Kryckan
                                Glada nyheter

                                Såg precis en massa yngel när jag lös lite snabbt i ena hörnet.
                                Ruggigt jävla små va de. kan inte vara värst mycket större än nykläckt artemia.
                                Med tanke på att de äter nykläckt artemia så lär de ju vara större.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...