CO2 för första gången...........

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netweaver
    • May 2006
    • 486

    #31
    Ursprungligen postat av Sleaper
    Co2-flaskan skickas med företagspaket dom gångerna jag handlat detta. Fylla på CO2 gör t.ex Presto eller andra som säljer brandsläckarutrustning. Den externa reaktor jag med är en sådan här: http://www.us-aquaristikshop.com/co2...enzaehler.html
    Blev fel med länken tidigare, ursäckta.
    Alla länkar vi fel ibland
    Den reaktorn såg vettig ut och förmodar att den funkar bra sen du rekommenderar den.
    Presto ligger ca. 5 min härifrån så det är perfekt om dom fyller flaskorna.
    Ska även kolla med företaget som levererar co2 till våra vattenmaskiner på jobb.
    Men tror inte dom e så billiga (mem är lite halvkompis med dom).
    Hur är leveranstiderna från aquaristikshop.com?

    Tack för dina tips/råd

    //
    Thomas
    \\
    Nybörjare varje dag jag vaknar

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #32
      Bra reaktorer med bubbelräknare. Dom finns ju med 12-eller 16mm slanganslutning. När jag handlat med US aquaristik så har betalat genom banköverföring vilket gör att det tar några dagar innan betalning registreras hos dom. Och sen tar det ytterligare några dagar innan paketet anländer. Allt som allt en vecka ungefär.

      Kommentar

      • netweaver
        • May 2006
        • 486

        #33
        Låter som jag får titta där i lugn o ro ikväll
        Men vill köra som jag gör nu 1 md för att vänja mig vid allt
        Skynda långsamt som man säger
        \\
        Nybörjare varje dag jag vaknar

        Kommentar

        • netweaver
          • May 2006
          • 486

          #34
          Dag 9 nu (tror jag)

          Har sett att de grönalger jag hade innan har minskat rejält samma sak gäller det lila/svart/bruna som täckt hela min btn bakgrund.
          Saknar fortfarane en digital timer med batteribackup så jag kan hålla koll på ph värdet även när ljuset är av.
          Sätter helt enkelt den i uttaget som kommer från ph-kontrollern och kopplar magnetventilen till denna timer.
          Den måste dock ha batteri inbyggt annars blir ju klockan fel när den är avstängd på natten.

          Lite nya bilder.....

          PH proben inte den vackraste precis men har sett fulare saker att ha i karet.


          Lite bilder på karet dag 9

          Vänster sida

          Höger sida


          Sen kunde jag inte låta bli att köpa lite nya invånare ()

          Fisk1
          Fisk2
          Fisk3

          Såg att det kommit blåa fjärilsciklider med står numera med på önskelistan
          Tyvärr är närgränsen för mitt objektiv ca 30 cm plus att jag orkade inte hämta stativ o saker därav den dåliga kvaliteten på bilderna.

          Måste även hitta på nån låsanordning till underskåpen så min minsta son inte går in o pillar.
          Är 2 vanliga frostade glasrutor som med hjälp av magneter (handtagen) sitter fast i bänken.

          \\
          Thomas
          \\
          Nybörjare varje dag jag vaknar

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #35
            Jättefint kar

            /Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • netweaver
              • May 2006
              • 486

              #36
              Ursprungligen postat av gullefjun
              Jättefint kar

              /Inger
              tackar :-)
              \\
              Nybörjare varje dag jag vaknar

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #37
                Förstår inte riktigt tanken med timer när du kör med pH-controller? Känns det ändå nödvändigt med nattavstänging av CO2 så kan man ju koppla timer före controller. Min controller ser ut som din och den "tappar inte minnet" vid elavbrott. Men som sagt, vittsen med nattavstängning är inte helt begriplig.

                Kommentar

                • netweaver
                  • May 2006
                  • 486

                  #38
                  Har idag timern före ph kontrollern.
                  Så den stängs av nattetid och därmed magnetventilen med.
                  Timern jag kör med idag är helt mekanisk den jag tror du sett är den elektroniska.
                  Vad jag ville uppnå med det hela var helt enkelt att kolla ph morgon/natt innan co2 går igång.
                  Därav en timer mellan kontroller och ventil.
                  \\
                  Nybörjare varje dag jag vaknar

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2893

                    #39
                    Förstår jag rätt i att du ville se effekten av tillsatt CO2? Alltså pH innan tillsättning CO2 och efter, eller som en liten test vad controllern visade?

                    Kommentar

                    • netweaver
                      • May 2006
                      • 486

                      #40
                      Ursprungligen postat av netweaver
                      Har idag timern före ph kontrollern.
                      Så den stängs av nattetid och därmed magnetventilen med.
                      Timern jag kör med idag är helt mekanisk den jag tror du sett är den elektroniska.
                      Vad jag ville uppnå med det hela var helt enkelt att kolla ph morgon/natt innan co2 går igång.
                      Därav en timer mellan kontroller och ventil.
                      Ville ha den som konstant övervakning av ph dock vill jag bara tillsätta co2 när belysningen är på.
                      Därav timer nr 2.
                      Om jag inte missuppfattat allt kan växterna inte tillgodose co2 på natten.
                      \\
                      Nybörjare varje dag jag vaknar

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2893

                        #41
                        Ursprungligen postat av netweaver
                        Ville ha den som konstant övervakning av ph dock vill jag bara tillsätta co2 när belysningen är på.
                        Därav timer nr 2.
                        Om jag inte missuppfattat allt kan växterna inte tillgodose co2 på natten.
                        Ser själv ingen direkt nytta att stänga CO2 på natten. Tanken med controller är ju att kunna få ett stabilt/rätt pH-värde.
                        Annars kan man ju i princip bara styra magnetventil med timer. Gjorde detta tidigare med timer som slog till en timma innan ljuset gick på, och stängde en timma innan belysningen släcktes, och har man ställt in rätt bubbel-tackt så fungerade detta utmärkt.
                        Med controllern blir det däremot lite smidigare att ställa in rätt pH-värde och få ett stabilt pH hela dygnet.

                        Kommentar

                        • netweaver
                          • May 2006
                          • 486

                          #42
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Ser själv ingen direkt nytta att stänga CO2 på natten. Tanken med controller är ju att kunna få ett stabilt/rätt pH-värde.
                          Annars kan man ju i princip bara styra magnetventil med timer. Gjorde detta tidigare med timer som slog till en timma innan ljuset gick på, och stängde en timma innan belysningen släcktes, och har man ställt in rätt bubbel-tackt så fungerade detta utmärkt.
                          Med controllern blir det däremot lite smidigare att ställa in rätt pH-värde och få ett stabilt pH hela dygnet.
                          Är som sagt helt nybörjare på detta har tagit bort timern så nu styr ph-kontrollern co2'n hela tiden.

                          \\
                          Thomas
                          \\
                          Nybörjare varje dag jag vaknar

                          Kommentar

                          • netweaver
                            • May 2006
                            • 486

                            #43
                            Uppdatering dag 10 tiden går fort.
                            Köpte på mig en ny växt idag (ser ut som ett lila salladshuvud för tillfället)
                            Skulle dessutom vara svår att hålla men vi får se.
                            Bild på den här
                            Sen kunde jag inte låta bli att plåta mina flytväxter dom e otroligt vackra på ovansidan synd man inte ser dom annat än när man meckar i karet. Bild på dom här

                            Har fått en vit "dimma" i akvariet vet inte om det är lysrörsbytet eller om det beror på co2 tillsättningen.
                            Bild på hela karet dag 10 här

                            Annars flyter allt på och väver o knakar har redan fått trimma ett bar plantor men det känns bara kul.
                            Och algerna försvinner mer o mer så det känns också skönt.
                            Ska möblera om lite i karet när allt funkar som det ska det finns en jättestor rot i mitten som är både bred och hög ska rensa den lite från alla anubis som växer som ogräs.
                            Men innan jag lägger en massa tid på det så vill jag köra in karet med co2 först nån månad.

                            Ps. tar gärna emot tips speciellt angående att lösa co2'n utanför karet och helst inte i pumpen då, då jag läst att impellern tar stryk av detta.
                            Ny Eheim pump ska införskaffas också. Nuvarande JBL + wet/dry pumpen ska gå till ett nytt akvarium måste dock övertala frugan först.
                            Har ett helt garage som e nästan tomt skulle kunna "hobby odla" lite därute.


                            Mvh
                            Thomas
                            Senast redigerad av netweaver; 17 August 2011, 21:00.
                            \\
                            Nybörjare varje dag jag vaknar

                            Kommentar

                            • netweaver
                              • May 2006
                              • 486

                              #44
                              Måste bara ställa en till fråga en del växter som tidigare enbart var gröna, på vissa har tillväxten sedan co2 starten gett dom röda blad.
                              Dom ser ut att stormtrivas men varför blir det så?
                              Nåt värde som e galet eller?

                              Mvh

                              Thomas
                              \\
                              Nybörjare varje dag jag vaknar

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                #45
                                Vissa växter blir röda när de trivs bra så det är ett kvitto på att du gör rätt. Sen den fysiologiska förklaringen får någon med större koll svara på.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...