CO2 för första gången...........

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netweaver
    • May 2006
    • 486

    #46
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Vissa växter blir röda när de trivs bra så det är ett kvitto på att du gör rätt. Sen den fysiologiska förklaringen får någon med större koll svara på.
    Då får jag hoppas att det är fallet
    Bifogar bild inte den bästa bilden men kan inte ta närbildsfoto med min kamera.
    Det är växterna i mitten av bilden jag menar.
    Bild
    \\
    Nybörjare varje dag jag vaknar

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #47
      "Lila salladshuvud" ser ut som Rotala macrandra. En växt som kanske passar bäst i mitten eller bak i akvariet med tanke på växtsätt mm. Det andra ser ut som någon Ludwigia repens, och som får röda blad vid tillräcklig belysning.
      När det gäller extern reaktor så tycker som sagt jag denna fungerar väldigt bra. Det medföljer ju även hållare så att den går att montera på sidan på bänk/skåp och med snäppfäste för att lätt kunna lossa reaktor och bubbelräknare för rengöring osv.

      Kommentar

      • netweaver
        • May 2006
        • 486

        #48
        En liten uppdatering.......

        Det mesta verkar växa på rejält.

        Dessa var lite "halvvissna" när jag fick dom men det kommer massor med nya skott nu bild

        Dessa växer så det knakar hade tänkt ha dom i förgrunden men den ideen får jag nog revidera bild bild2 ska nog skapa en lite gruppering i en hörna av karet där jag placerar alla 3.

        Helbild på karet har ansat rejält växterna (bild) längst till vänster växer som ogräs lite oväntat men dom blir vackert röda bild

        Tanken är att när jag ser att allt funkar som det ska med co2, ljus, pmdd osv ska jag möblera om totalt i karet.
        Det ligger en stor rot som tar upp 70% av längden av karet men den syns inte, denna sticker även upp en bit i mitten av karet.
        Ska plocka bort slangarna till mitt eheim 2227 wet/dry filter rensa det och göra mig av med det då det löser upp alldeles för mycket co2.
        Om nån har interesse av det skicka ett meddelande.

        Ska skissa lite o titta på andra kar för att få lite inspiration.
        Senast redigerad av netweaver; 20 August 2011, 21:08.
        \\
        Nybörjare varje dag jag vaknar

        Kommentar

        • netweaver
          • May 2006
          • 486

          #49
          DAG 20 (drygt 3 veckor)

          Det märks nu att det händer saker i karet.
          Controllern är på dygnet runt för att hålla en hyfsad jämn ph nivå.
          Har fått öka mängden co2 för att hålla rätt nivå inte så konstigt med tanke på hur allt växer.
          Min röda/rosa sallad labbar jag lite med då jag läst den är väldigt käslig för hur man planterar den,
          så låter ett gäng flyta runt på ytan och bilda lite rötter (bild) den får också en helt annan färg där uppe än de som är planterade i sanden (bild)

          Ska byta det främre lysröret imrg till ett nytt så får dom ännu bättre ljus.

          Trodde inte pmdd + co2 och 20 dagar skulle ge sånt resultat nästan alla alger är också borta från min bakgrund.
          Här kan ni se skillnaden på dag1 & dag20

          Nu har jag iofs ansat bort en del och köpt ett par nya växter men tycker ändå skillnaden är stor.
          Kommentarer och tips mottages gärna.
          \\
          Nybörjare varje dag jag vaknar

          Kommentar

          • netweaver
            • May 2006
            • 486

            #50
            Har en fråga till er också om ni tittar på t.ex. vattenpesten är den väldigt tunn/smal o växer snabbt.
            För lite näring i karet eller?
            \\
            Nybörjare varje dag jag vaknar

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #51
              Vad var det ja sa om alger och CO2

              Kul att man får rätt ibland!
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • netweaver
                • May 2006
                • 486

                #52
                Ursprungligen postat av c90368
                Vad var det ja sa om alger och CO2

                Kul att man får rätt ibland!
                Och jag är överlycklig att ni kloka hade rätt än en gång.
                Lite synd jag inte har en bild på hur karet såg ut för 4 md sen.
                Då var hela karet en algsoppa...........
                \\
                Nybörjare varje dag jag vaknar

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  #53
                  Ursprungligen postat av netweaver
                  DAG 20 (drygt 3 veckor)

                  Det märks nu att det händer saker i karet.
                  Controllern är på dygnet runt för att hålla en hyfsad jämn ph nivå.
                  Har fått öka mängden co2 för att hålla rätt nivå inte så konstigt med tanke på hur allt växer.
                  Min röda/rosa sallad labbar jag lite med då jag läst den är väldigt käslig för hur man planterar den,
                  så låter ett gäng flyta runt på ytan och bilda lite rötter (bild) den får också en helt annan färg där uppe än de som är planterade i sanden (bild)

                  Ska byta det främre lysröret imrg till ett nytt så får dom ännu bättre ljus.

                  Trodde inte pmdd + co2 och 20 dagar skulle ge sånt resultat nästan alla alger är också borta från min bakgrund.
                  Här kan ni se skillnaden på dag1 & dag20

                  Nu har jag iofs ansat bort en del och köpt ett par nya växter men tycker ändå skillnaden är stor.
                  Kommentarer och tips mottages gärna.
                  Vänta bara till svärdplantorna drar igång, brukar bli helt fel skala på dom efter ett tag, om man säger så.

                  Kommentar

                  • netweaver
                    • May 2006
                    • 486

                    #54
                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Vänta bara till svärdplantorna drar igång, brukar bli helt fel skala på dom efter ett tag, om man säger så.
                    Ja dom gamla bladen vittrar bort o nya fina med bubblande från är på gång.
                    \\
                    Nybörjare varje dag jag vaknar

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #55
                      Finns det någon dummies för oss som inte fattar så mycket om co2? :P Och vad ungefär det kostar osv?

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2893

                        #56
                        Ursprungligen postat av Vanish
                        Finns det någon dummies för oss som inte fattar så mycket om co2? :P Och vad ungefär det kostar osv?

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #57
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Tack så mycket. När man läser om det verkar det vara en hel vetenskap :P Vad skulle du uppskatta kostnaden till?

                          Kommentar

                          • netweaver
                            • May 2006
                            • 486

                            #58
                            Ursprungligen postat av Vanish
                            Tack så mycket. När man läser om det verkar det vara en hel vetenskap :P Vad skulle du uppskatta kostnaden till?
                            Jag har väl lagt ca 3000,- totalt men det är med co2 tub, nålventil, magnetventil, ph-controller m.m. + 140,- för PMDD

                            Känner mig fortfarande som en total dummie fastän jag läst o läst men det kommer väl med tiden.
                            Senast redigerad av netweaver; 25 August 2011, 18:47.
                            \\
                            Nybörjare varje dag jag vaknar

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #59
                              Ursprungligen postat av netweaver
                              Jag har väl lagt ca 3000,- totalt men det är med co2 tub, nålventil, magnetventil, ph-controller m.m. + 140,- för PMDD
                              Okej, tack för all info =) Känns lite overkill just nu iaf! Men man blir ju sugen när man ser hur fint ni lyckas med era akvarium!

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2893

                                #60
                                Till ett akvarie på max 200l skulle man kunna starta med ett sånt här system t.ex. Man kan styra magnetventilen med timer.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...