CO2 för första gången...........

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netweaver
    • May 2006
    • 486

    #16
    Prylarna från tyskland är skickade permanent testet är i det gröna ok området för både ph/co2.
    Lite meck att ställa in det varje morgon då jag inte har nån magnetventil än men den kommer närsom.
    På dom snabbväxande plantorna ser jag skillnad i färg osv. på den senaste tillväxten sen jag började med co2.
    Är ganska övertygad om att allt landar i en enda stor algsoppa men vi får se.
    Tar bilder varje dag för att se om det blir nån skillnader.
    Tar allt försiktigt både med co2 mängd och gödning (PMDD 50% vattenbyte 1 ggn i veckan).

    //
    Thomas
    \\
    Nybörjare varje dag jag vaknar

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #17
      Ursprungligen postat av netweaver
      Är ganska övertygad om att allt landar i en enda stor algsoppa men vi får se.
      Tar bilder varje dag för att se om det blir nån skillnader.
      Tar allt försiktigt både med co2 mängd och gödning (PMDD 50% vattenbyte 1 ggn i veckan).

      //
      Thomas
      Nja, det är algsoppa du undviker när du har CO2!

      Att du följer upp och tar det försiktigt är bra, långsamma förändringar är A&O för att förstå vad man sysslar med.

      Med långsamma menar jag minst en månad med samma dos innan man ändrar något.

      Glöm inte att skriva upp alla vattenbyten och hur mycket PMDD du tillsätter.

      Förstår att det är lite meck innan du har fått magnetventil och pH-controller. Mitt råd är att stänga helt under den tid ljuset är släkt tills du får resten av tekniken. Under den ljusa tiden mata extremt försiktigt med CO2, bättre med långsamma resultat än pH dipp.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • netweaver
        • May 2006
        • 486

        #18
        Ursprungligen postat av c90368
        Nja, det är algsoppa du undviker när du har CO2!

        Att du följer upp och tar det försiktigt är bra, långsamma förändringar är A&O för att förstå vad man sysslar med.

        Med långsamma menar jag minst en månad med samma dos innan man ändrar något.

        Glöm inte att skriva upp alla vattenbyten och hur mycket PMDD du tillsätter.

        Förstår att det är lite meck innan du har fått magnetventil och pH-controller. Mitt råd är att stänga helt under den tid ljuset är släkt tills du får resten av tekniken. Under den ljusa tiden mata extremt försiktigt med CO2, bättre med långsamma resultat än pH dipp.
        Tackar för dina råd.
        Kör som sagt med 50% vattenbyten, pmdd (normal dos 1 ggn i veckan).
        Min magnet ventil m.m. som jag beställde från tyskland i lördags kom igår, hann dock inte hämta det igår så blir till att köra och hämta det idag.
        Jag har även konstaterat att min Eheim wet/dry ska pensioneras då den mycket effektivt löser ut all CO2 så det blir lite som att elda för kråkorna med den igång.
        Har hittat en bra nivå på co2 enligt permanent testet ska för sista ggn manuellt ställa in det idag då jag kommer koppla magnetventilen på samma timer som ljuset.

        Min PH kontroller tar det nog en 14 dar till innan den kommer sen ska jag kalibrera och testa den på jobb (i labbmiljö) innan jag kopplar in denna.
        Då jag blir av med min externa eheim betyder det att jag kommer ha gott om plats i det skåpet till all teknik.

        Vill så småningom bli av med den interna diffusorn/reaktorn och ersätta den med en extern som inte syns i karet om som kopplas till ytterfiltret.
        Men tar allt väldigt försiktigt och lugnt nu i början så jag inte *sabbar" hela karet igen.
        \\
        Nybörjare varje dag jag vaknar

        Kommentar

        • netweaver
          • May 2006
          • 486

          #19
          Då har alla delar dykt upp imponerande tog en dag mer för sakerna från Hong Kong att dyka upp än de tyska.
          Har kopplat in allt men är osäker på vad jag sätta ph-kontrollern på för värde? 6,9-7.0?
          KH ligger på ca 6 siktar på 25pp (rätta mig om jag har fel vill hålla fiskarna i liv) så Ph bör landa på 6.9 enligt pny's tabell.
          Får hålla kolla på det hela extra noga den närmaste månaden.
          Senast redigerad av netweaver; 12 August 2011, 15:33.
          \\
          Nybörjare varje dag jag vaknar

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #20
            Omkring 7,0 blir bra.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • netweaver
              • May 2006
              • 486

              #21
              Satte den på 6,9
              KH har legat på 7 innan men ligger nu stabilt på 6.
              Ska fixa en elektronisk timer imrg kör med en mekanisk till co2 nu.
              Kablarna räcker inte bort till andra skåpet där belysningen är inkopplad annars hade jag satt det på samma timer.
              Nu när jag känner mig hyfsat lugn är nästa fråga hur mycket ska man göda extra när man kör med co2.
              Vilka generella iindikationer ser man på undernäring?
              \\
              Nybörjare varje dag jag vaknar

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #22
                Eftersom dina växter består mest av långsamväxande arter skulle jag varit försiktig med doseringen av PMDD till en början. Man doserar normalt inte mer för att man tillsätter CO2 utan doserar enligt anvisning. Men har man mycket ljus och mycket snabbväxande växter får man kanske öka doseringen. Sådana växter visar ju också direkt ifall det råder brist på något näringsämne.

                Kommentar

                • netweaver
                  • May 2006
                  • 486

                  #23
                  Har börjat bubbla från ett par av växterna nu.
                  Har dykt upp skott från plantor jag gett upp innan och trodde var döda.
                  Detta på ett par veckor bara med 50% Vattenbyten + pmdd igen.
                  Är bara senaste veckan jag kört med co2 ska ta lite nya bilder ikväll.
                  Tänkte ta ett par bilder en gång i veckan för att se vad som händer man blir lite blind när man tittar varje dag.
                  En positiv effekt av co2 är att algerna verkar minska.
                  Kan även vara gänget algätare jag införskaffa.

                  Tusen tack för alla era tips.

                  Mvh
                  Thomas
                  \\
                  Nybörjare varje dag jag vaknar

                  Kommentar

                  • netweaver
                    • May 2006
                    • 486

                    #24
                    Lite bilder bytte vatten 50% och tillsatte pmdd.
                    Här kommer lite bilder.

                    Magnetventilen (Tyskland)


                    PH controllern (Hong Kong)


                    Tekniken (ska städa o fixa till det)

                    Har satt ph controller på strax under 7.0 (6.91) ph ökade givetvis efter vattenbytet,

                    Bild på karet dag 7 små saker börjar hända.
                    Bilden blev inte så bra för många reflektioner från fönstrena får ta ny ikväll.

                    \\
                    Nybörjare varje dag jag vaknar

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2893

                      #25
                      Det bubblar ju friskt från svärdsplantorna så allt verkar ju funka bra. Lite imponerad att JBL-reaktorn fixar att lösa så pass med CO2. Men JBL gör rätt bra grejor enligt mina erfarenheter. Kanske inte alltid så vackra men funktionella.

                      Kommentar

                      • netweaver
                        • May 2006
                        • 486

                        #26
                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Det bubblar ju friskt från svärdsplantorna så allt verkar ju funka bra. Lite imponerad att JBL-reaktorn fixar att lösa så pass med CO2. Men JBL gör rätt bra grejor enligt mina erfarenheter. Kanske inte alltid så vackra men funktionella.
                        Det földe med 4 "delar" till jbl diffusorn jag började med 2 men öka till 3 men det var innan jag kom på att eheim pumpen lufta ut all co2.

                        Ja det bubblar friskt runt om kring i karet här är 2 bilder har tyvärr ingen bättre kamera/objektiv.





                        Vill som sagt ha en extern reaktor o lösa det i ytterfiltret.
                        Kan tillägga att jag enbart kör med jbl ytterfiltret nu.
                        Ska när jag orkar ta bort eheim pumpen och städa i det skåpet.
                        Tror en 2 kgs tuberkulos ska få plats där inne.
                        Senast redigerad av netweaver; 14 August 2011, 16:06.
                        \\
                        Nybörjare varje dag jag vaknar

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2893

                          #27
                          Tydligt att det finns CO2 i karet . Kör för övrigt själv med flaska på 2kg för att det är vad som ryms i skåpet. Köpte ytterligare en från tyskland för att kunna skifta när den ena tar slut.
                          Tips: http://www.zooroyal.de/aquaristik-sh...-fuellung.html
                          Tips på extern reaktor som jag kör till mitt 240l: http://www.zooroyal.de/aquaristik-sh...-fuellung.html

                          Kommentar

                          • netweaver
                            • May 2006
                            • 486

                            #28
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Tydligt att det finns CO2 i karet . Kör för övrigt själv med flaska på 2kg för att det är vad som ryms i skåpet. Köpte ytterligare en från tyskland för att kunna skifta när den ena tar slut.
                            Tips: http://www.zooroyal.de/aquaristik-sh...-fuellung.html
                            Tips på extern reaktor som jag kör till mitt 240l: http://www.zooroyal.de/aquaristik-sh...-fuellung.html
                            Hej. ja det är kul att se att det händer nåt i karet.

                            Skickar dom verkligen co2 flaskor med posten Var fyller man på dom sen?
                            Bor i Malmö om det kan vara nån hjälp.
                            Kolla på macken då dom reklamera med både gas och co2 men dom hade bara sodastream flaskor.

                            Fick nog fel länk till reaktorn båda läkarna gick till flaskan.
                            Har bubbelräknare ångrar att jag med facit i hand inte la till en extern reaktor i mina beställningar.
                            Har köpt bubbelräknare osv. behöver dock ingen sådan med denna reaktorn då man ser hur många bubblor som kommer då den är genomskinlig.
                            Än en gång tusen tack för alla tips o råd.
                            Senast redigerad av netweaver; 15 August 2011, 06:50.
                            \\
                            Nybörjare varje dag jag vaknar

                            Kommentar

                            • netweaver
                              • May 2006
                              • 486

                              #29
                              Den enda externa reaktor jag hittat än sålänge för externt bruk är Aquamedic's 1000.
                              Nån som har nån andra tips?
                              Annars blir det nog att testa en sån.
                              Ska ner o prata med folket i min lokala akvariebutik men o se om han kan ta hem en.
                              Annars blir det att beställa från tyskland.

                              Mvh
                              Thomas
                              \\
                              Nybörjare varje dag jag vaknar

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2893

                                #30
                                Co2-flaskan skickas med företagspaket dom gångerna jag handlat detta. Fylla på CO2 gör t.ex Presto eller andra som säljer brandsläckarutrustning. Den externa reaktor jag med är en sådan här: http://www.us-aquaristikshop.com/co2...enzaehler.html
                                Blev fel med länken tidigare, ursäckta.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...