Nanoakvarium 10 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    Nanoakvarium 10 liter

    Ett ställe sålde ut kompletta nanoakvariepaket för 200 spänn st. Köpte 2 st för att jag inte kunde låta bli. I paketet ingår akvarium, täckglas, en liten doppvärmare (dock utan inbyggd termostat), armatur med lysrör på 9W, samt ett litet ställbart innerfilter med olika små tillbehör.

    Jag har nu absolut ingen blekaste aning om vad jag ska göra med dessa. Satte mest i lite skitväxter från mitt stora kar nu i början för att få nån sorts balans. Tänker ha ett hemma som nano/räkakvarium/yngelkar/karantänakvarium? ...eller nåt. Det andra tänker jag ha på kontoret. Nån som har tips eller idéer om nåt kul i inrednings- eller fiskväg?

    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0507.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,7 KB
ID: 2181834 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0499.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,1 KB
ID: 2181835
    Klicka på bilden för större version

Namn: lampa.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,0 KB
ID: 2181836 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0498.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,8 KB
ID: 2181837
    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0505.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,5 KB
ID: 2181839 Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0501.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,6 KB
ID: 2181840
    Klicka på bilden för större version

Namn: _DSC0500.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,0 KB
ID: 2181838
    Senast redigerad av tommy_g; 18 May 2011, 20:47. Anledning: stavfel
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    räääkor

    Kommentar

    • roggie_49
      • May 2011
      • 32

      #3
      Vem , var?

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Räkor hit och snäckor dit. Perfekt för vatteninsekter såklart.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          räkor och tillväxtkar för yngel.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Fränt med små nano-kar och väldigt kul också! Räkor, och små rasboror kan bli riktigt fint. Inredningsmässigt går det ju att variera i oändlighet! Jag satte in BTN slimline (de absolut tunnaste bitarna) på tre sidor i ett 5-liters - bara för att testa, och det funkade bra!

            Edit; Det ganska fula, svarta pyttelilla innerfiltret bytte jag senare ut mot ett litet hang-on ytterfilter.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • tommy_g
              • February 2010
              • 473

              #7
              Vatteninsekter?! haha, antingen är du ironisk eller så får du gärna ge mig några roliga förslag.

              räääkor
              Jo nån form av räka blir det nog garanterat.

              Vem , var?
              Antar du menar var de såldes? Djurmagasinet i Trollhättan, de har en hel del kvar. Vet inte om det är okej att skriva så här, kanske kan tas som nån form av annons eller reklamföring. Men annars kan jag ju säga att jag inte gärna handlar av dem, oftast inkompetent personal och mycket asienimporterat. Folk går dit och typ handplockar "nån fin fisk" som t.e.x. 5 gula malawiciklider, 3 guppy och 4 påfågelciklider till sin guldfiskskål.

              Fränt med små nano-kar och väldigt kul också! Räkor, och små rasboror kan bli riktigt fint. Inredningsmässigt går det ju att variera i oändlighet! Jag satte in BTN slimline (de absolut tunnaste bitarna) på tre sidor i ett 5-liters - bara för att testa, och det funkade bra!

              Edit; Det ganska fula, svarta pyttelilla innerfiltret bytte jag senare ut mot ett litet hang-on ytterfilter.
              Lite kul med slimlinen där. Jag tänker ju direkt nån form av växtkar, kör nu Råda blästersand och lera i botten. Kanske kör lite PMDD och EC sen. Ja filtren är mikroskopiska, men ändå tar de enorm plats. Får ge mig ut och hitta några intressanta stenar till nån fräck klippformation. Finns många små fina rasboror som skulle tänkas funka, såg en jävligt häftig halvnäbb som var ungefär 3 cm(fullvuxen) i Göteborg på Trop akvariefiskimport, helt vit och "hovrade" jäkligt gött i vattnet.

              Kensa> Tillväxtkar var tanken från början.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                TYcker nog att ett 10 liters är väl litet för fiskar. Jag hade nog satsat på räkor.
                Snyggt akvarium och bra idé att byta pumpen
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Vatteninsekter är seriöst menat. Ett problem är att kan vara svårt att blanda. En äter en annan medans en äter båda dom andra osv. Ska leta upp några bilder på såna jag har/haft och tycker är roliga att ha. Bara ta en utflykt i bushen och håva. Ett bra tips är att ha rymningssäkert som för fiskar.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    snäckor? elefant snäckor är skitsnygga. enda problemet är att dom behöver grovt grus.

                    Kommentar

                    • tommy_g
                      • February 2010
                      • 473

                      #11
                      Kjell> Tror du de är för små för t.e.x. en kamphane?

                      eriahl> ok, thx.

                      Freddi> Mmm de är grymma, känns dock lite för stora.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Ursprungligen postat av freddi36
                        snäckor? elefant snäckor är skitsnygga. enda problemet är att dom behöver grovt grus.
                        Varför grovt grus? Mina förökar sig och växer som kaniner med fin sand.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #13
                          har läst det, det är för att om det är fin grus så påstås det att dom inte kan "gå" så bra eftersom deras skal är så stort och tungt gemfört med den hyffsat lilla snigeln innuti. om det då är för fint grus så när dom drar sig fram så bara drar dom emot sig en massa sand, men om det är grövre grus så när dom då drar sig fram så är gruskornet för tungt för att dom ska dra det till sig.
                          jag har inga själv så kan inte säga att jag har erfarenhet av dom men det är för att jag har läst att sand inte ska vara bra för dom som jag inte har köpt några.

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #14
                            Visst går de något långsammare över sanden (och lämnar en fin fåra efter sig) men de verkar inte ha så svårt. Ska de ta sig fram en längre bit verkar de helt sonika krypa runt på inredning, rutor och bakgrund istället.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #15
                              okej då kan jag nog också köpa några till mitt killikar, där har jag sand blandad med sjösten. och en massa troll/orm? hassel som dom kan krypa på.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...