"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Sorry för OT!
    Freddi - mitt svar till dig hamnade i slutet på förra sidan!
    Tack för svaret Mats!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Nyfiken fråga bara PiaJo, men vad är det som gjort att du valt bottenfilter?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Kommer knappt ihåg det men tror att det var att jag köpte en kub av Anders (ansjo) och i denna var det bottenfilter som drog i vattnet i en filterkammare. Vattnet blev kristallklart och det är lättskött så nu har jag samma lösning i alla mina kar förutom ett.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Kommer knappt ihåg det men tror att det var att jag köpte en kub av Anders (ansjo) och i denna var det bottenfilter som drog i vattnet i en filterkammare. Vattnet blev kristallklart och det är lättskött så nu har jag samma lösning i alla mina kar förutom ett.
          Är det någon egen konstruktion eller någon färdig lösning du har?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Det är en egen konstruktion, kan man väl säga... har köpt alla delar löst och sen gjort efter kubens konstruktion med viss modifikation dock.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Det är en egen konstruktion, kan man väl säga... har köpt alla delar löst och sen gjort efter kubens konstruktion med viss modifikation dock.
              Halloj! Är det OK om jag "hjälper till" att svara? Ja, det är det, säger Pia. Ålrajt då gör jag det!
              Den här filterlösningen bygger på det sätt man kan göra i mindre kuber där man sätter en slimline baktill, men sätter slimlinen några cm framför bakrutan. Då kan man lägga filtermedia bakom slimlinen och göra en liten spalt längst ner på slimlinen där man skjuter in ett bottenfilter en bit. Med en pumpskalle bakom slimlinen drar man alltså vattnet genom bottensubstratet, in bakom slimlinen och filtermediat - och sedan ut i karet igen.
              Jag har använt denna metod i alla mina mindre kar och dessutom i några större. En fenomenal lösning, som verkligen fungerar toppen!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Tack Mats för den utförliga beskrivningen och bilderna, jag kommer inte åt mina bilder. (sitter på jobbet...)
                Senast redigerad av PiaJo; 06 November 2012, 14:35.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Tack Mats, jag kommer inte åt mina bilder. (sitter på jobbet...)
                  No probs! Det är alltid lite lättare med några bilder, så jag tänkte jag kunde "visualisera" lite.
                  Jag vill passa på att tipstacka Ansjo för den här metoden. När jag såg att Anders (ansjo) hade gjort på detta sätt med sina mindre kar - så började jag med detta också - funkar klockrent!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ja, man kan väl säga att han är hjärnan bakom det hele
                    Senast redigerad av PiaJo; 06 November 2012, 14:51.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Fick helt plötsligt, bara så där, ett väldigt enomt sug och längtan att åka till Tyskland i januari.
                      Tur att det inte är så långt kvar nu

                      Förra året med resa Zoopetväst gav verkligen mersmak för det var så trevligt och sååå mycket att titta på och så mycket det fanns att handla, man blev mer vimsig än man redan är när huvet går som en propeller för att inte missa nåt
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jag tänkte att jag skulle göra iordning "extra" karet i helgen, det skall vara inrett för ett apisto-par som jag antingen hittar på auktionen eller lite senare på Tysklandsresan, det är liksom bara "ihopslängt" men har lite beslutsångest. Såg jag slänger ur mig mina funderingar så kanske någon svarar och ger mig lite vägledning eller vad man nu själv vill kalla det.

                        Tanken är att det skall vara en massa rötter och grenar, kanske lite mossa eller någon växt men ganska så "kalt" och en massa löv på botten, så nu kommer mina funderingar - skall jag ta och köpa en säck rådasand så att jag vet att det blir "bra och safe" men inte ph-sänkande och att det blir en ordentlig botten eller skall jag som ligger främst innanför pannbenet - ta den nästan fulla hinken med shrimpsoil (som är ph-sänkande) men som inte räcker riktigt men om jag fyller ut med lite större sten först och sen har i detta så tror jag att det täcker botten precis..

                        Oj, vad svammligt det blev men det blir så ibland när det gäller mig
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Kör på shrimpsoilen, du kan alltid skaffa mer i Tyskland senare).
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Kör på shrimpsoilen, du kan alltid skaffa mer i Tyskland senare).
                            Och jag tycker tvärtom - alltid trevligare med en naturlig look
                            Men tur att smaken är som baken............
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Kjell, jag gillar den naturliga looken med -shrimpsoilen ger en nästan jordfärgad/slamfärgad botten tycker jag...

                              Tror även att bottensubstratet inte kommer att synas så mycket för tanken är att det skall vara mer som en lövbotten
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Det är den smidiga pH-sänkningen jag tänker på, plus att Rådasanden är i ljusaste laget för min smak...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...