"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Triumph
    Underbara kar! Fick en idé när man ser så snygga baljor om att man skulle ha en runda med inredningsbesök. Personligen känner jag att det finns vissa detaljer som jag antagligen behöver ändra på i karet, men som jag inte ser och att vissa saker behärskar jag inte heller. Men man vill ju ha sin stil så att säga men har vissa saker som man inte är så nöjd med och ruvar på. Att då låta andra få göra lite justeringar skulle vara intressant. Som när man tecknar och målar. Man tar sitt alster och ställer sig framför spegeln och vipps ser man allt som bör justeras. Lite svårt med karet då.
    jag brukar kar jag göra så som du skriver, jag inreder som jag tror blir bea och se backar jag, tar en kaffe eller nåt annat en stund och sen går jag tillbaka och gör justeringarna. Det funkar för mig
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Pia, inom mycket snart skall dina terrortetror få gå i mitt "lillekar". Vi hörs på PM om tid!
      skall bli skönt för alla tre delarna här hemma ( mitt hjärta, Scalarerna och inte minst tetrorna, de är rätt jagade de med)
      Så ja jag ser framemot ett besök är grymt nyfiken på ditt T-kar och lite gott tjöt är aldrig fel heller och det brukar vi kunna fördriva tiden en bra stund med
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        Hej! Hur gör du för att hålla schackbrädorna vid liv? Dom ska ju va så känsliga....vågar man testa?

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Jag vet inte, men mat och vatten är ett bra tips
          Har två kvar av sex stycken och de fyra dog på en och samma dag så jag vet inte vad det kunde bero på.. Jag har hört att de skall vara känsliga med jag försöker inte lyssna på det utan köra på som vanligt de jag har är två honor med Anders skulle kolla om det fanns på akvarielagret och det fanns det men de var rätt så dyra så vi hoppade det och så ser jag längre fram om jag kan hitta dem här hemma istället
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Idag fick jag det som jag befarade, besked om att Enigma honan har HiH-sjukan och hannen har en "finne" han med så han har fått det med. Anders var här och tog en fika och han tittade på henne och han sa att det var hålsjukan, inget roligt besked men hade nästan räknat ut det själv men hjälp av bilder och era funderingar och hjälp, så det var väntat..jag medicinerar inte en gång till för det är nog inte långt kvar för honan för hon såg inget vidare pigg ut.

            från det ena till det andra.....
            så är tetrorna ute ur karet nu, ynglen var borta imorses.
            Nu skall scalareparet få en chans att behålla några yngel nästa lek, kanske kan bli några som kalasar sig lite längre iallafall
            Senast redigerad av PiaJo; 05 January 2014, 18:27.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Idag fick jag det som jag befarade, besked om att Enigma honan har HiH-sjukan och hannen har en "finne" han med så han har fått det med. Anders var här och tog en fika och han tittade på henne och han sa att det var hålsjukan, inget roligt besked men hade nästan räknat ut det själv men hjälp av bilder och era funderingar och hjälp, så det var väntat..jag medicinerar inte en gång till för det är nog inte långt kvar för honan för hon såg inget vidare pigg ut.

              från det ena till det andra.....
              så är tetrorna ute ur karet nu, ynglen var borta imorses.
              Nu skall scalareparet få en chans att behålla några yngel nästa lek, kanske kan bli några som kalasar sig lite längre iallafall
              Trist med din Enigmahona, men så skönt att tetrorna är veck. Nu kommer du nog att få lite kuligt framöver med Scalarerna
              Ibland får man gå igenom både det ena å det andra med ens fiskar .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ja, men honan har varit kass nu ett tag så det var skönt att få det som jag trodde bekräftat och iom det så kan jag liksom släppa den biten och fundera på vad som jag skall ha istället, för karet "behöver" en ciklid så är det bara
                Tetrorna kommer att få flytta till ett excelent kar så nu får de gå och "skämmas" i en större plastbalja några dagar
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Ja, men honan har varit kass nu ett tag så det var skönt att få det som jag trodde bekräftat och iom det så kan jag liksom släppa den biten och fundera på vad som jag skall ha istället, för karet "behöver" en ciklid så är det bara
                  Tetrorna kommer att få flytta till ett excelent kar så nu får de gå och "skämmas" i en större plastbalja några dagar
                  .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Tyckte att denna bilden blev lite rolig
                    Bifogade filer
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      • October 2002
                      • 604

                      Anders skulle kolla om det fanns på akvarielagret och det fanns det men de var rätt så dyra så vi hoppade det
                      Hmm jag såg inga när jag var där 1 januari. Var väl halvblind. Var fanns de och vad kostade de?
                      Jag hade köpt ett par om jag hade sett dom.
                      Wilhelm
                      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                      www.ciklid.org www.aquafish.info

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        400:-/ paret. De gick i övre karen längst in i butiken där de andra dvärgcikliderna går.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          • October 2002
                          • 604

                          Okidoki, jag är kort så det är väl orsaken till att jag missade dom! men med 30% rabatt så hade det vart värt!
                          (Rabatten på 30% gäller endast NCS medlemmar!)
                          Wilhelm
                          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                          www.ciklid.org www.aquafish.info

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Okidoki, jag är kort så det är väl orsaken till att jag missade dom! men med 30% rabatt så hade det vart värt!
                            (Rabatten på 30% gäller endast NCS medlemmar!)
                            Ursäkta, hoppar in i tråden och måste fråga: är det inte 10 % man har som NCS-medlem?

                            Förövrigt PiaJo - superfina akvarium!!!
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Okidoki, jag är kort så det är väl orsaken till att jag missade dom! men med 30% rabatt så hade det vart värt!
                              (Rabatten på 30% gäller endast NCS medlemmar!)
                              Och missar man ta med sig medlemskortet blir det ingen rabatt över huvud taget....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av Anne Gisela
                                Ursäkta, hoppar in i tråden och måste fråga: är det inte 10 % man har som NCS-medlem?

                                Förövrigt PiaJo - superfina akvarium!!!
                                Jo, i vanliga fall...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...