"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av PiaJo
    och jag har aldrig hört KoPia heller...
    Jag har en kompis, som har eget företag som avbytare - hennes företaget heter "Ko-PiA".

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Hon har verkligen hittat ett bra namn för sin verkamhet

      Men nu är du ju inte Gullefjun längre...
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Hon har verkligen hittat ett bra namn för sin verkamhet

        Men nu är du ju inte Gullefjun längre...
        Nope - nu har jag ett "anständigt" användarnamn.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av PiaJo
          I helgen skall det flyttas på fiskar för att förbereda för kuben som jag kommer att hämta inom kort hos Mats De gröna svärdbärarna (två hannar) som går i det första 220 karet skall åter till butiken och sen skall den andra gröna svärdbärargruppen (2+3) komma till det första 220 karet och sen skall Ap. Borelliisarna flyttas från andra 220 karet till extra karet och sen skall Ap. Staeckisarna flyttas från extra karet för att komma till det andra 220 karet som skall bli ett minijordätar-kar till hösten så får Ap. Staeckisarn går där så länge och göra sina grejer... Snurrigt?? Jepp, snurrigt värre
          Nu är rätt fisk på rätt plats
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Nu är rätt fisk på rätt plats
            ...bilder?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Var till fiskaffären för att lämna lite fisk och såg en riktigt fina apistogramma , apistogramma atahulpa den hade passat perfa i Mats Kuben
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Inger H
                ...bilder?

                //Inger
                Kommer sen, har inte putsat rutorna så det går inte att fota
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  Pia, du hittar alltid någon spännande apisto i "din" affär verkar det som
                  Längtar efter att se hur det blev

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av freddi36
                    Pia, du hittar alltid någon spännande apisto i "din" affär verkar det som
                    Längtar efter att se hur det blev
                    Jag har två favoritaffärer där jag köper fisk och dessa atahulpa har jag suktat flera gånger efter
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Jag har också suktat efter denna Ap. atahulpa (stavning) - dom finns hos en av grossisterna har jag sett. Tydligen, efter vad jag har läst ska dom vara en av dom mer aggresivare ap.arterna, dessutom svåra att få till lek. Det beror väl förmodligen på, att den här arten fodrar ett väldigt lågt Ph för att komma till sin rätt - så det var ingen art för mig.
                      Jag kollar hela tiden efter apisar - trots, att jag har bestämt mig för att inte köpa några fler...fast titta kan man göra ändå!

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ja, vad jag har läst så skall dessa vara lite mer aggressiva men sn läste jag att det inte heller behöver vara så.. men om man har en "stör"fisk i karet så kan detta säkert bidra till att honan får ta mindre pisk av hannen... och eftersom jag inte är ute efter att odla så gör det inte så mycket om de är svåra till lek men skulle jag köpa dessa ( mycket sugen..) så blir det torv i karet så att ph´t sjunker lite
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Har studerat/funderat på hur olika apistogramma-hannarna är i sitt temprament, det kan vara en så stor skillnad och det har verkligen inte med storlek på dem heller för den minsta jag har idag är Ap. Staeckin och hannen är mycket jagande på honorna, de får inte vara ifred en stund och likadant var det med Ap. rupununin.
                          Men så ser jag på Ap. Bitaeniatan, Borelliin och Eremnopyge så har de ett helt annat sätt mot sina honor, de är lugna, fina och inte mycket jagade utan bara spänner upp sig när honan kommer i närheten för att liksom tala om att -här är jag se på mig
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            ...jag tänker ju liksom så, att det inte är så kul, om det inte händer nåt med dom fiskar man har, även om man inte är ute efter att få yngel. Det som jag tycker är intressant är, när man får se allt från färgskiftningar, lek, vaktande av ägg och kanske bebbar - fast bebbar är inte så viktigt.
                            Kan man sen få till så det stämmer med allt gällande vatten och så vidare - så är ju det kanonens, men är man tillräckligt "på", så fixar sig det mesta - vilket jag tror att du är Pia - "på" alltså.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              ...jag tänker ju liksom så, att det inte är så kul, om det inte händer nåt med dom fiskar man har, även om man inte är ute efter att få yngel. Det som jag tycker är intressant är, när man får se allt från färgskiftningar, lek, vaktande av ägg och kanske bebbar - fast bebbar är inte så viktigt.
                              Kan man sen få till så det stämmer med allt gällande vatten och så vidare - så är ju det kanonens, men är man tillräckligt "på", så fixar sig det mesta - vilket jag tror att du är Pia - "på" alltså.

                              //Inger
                              jo, det håller jag med om till fullo att det är både så tråkigt och sorgligt när det händer nåt med ens fiskar man vill ju bara att alla skall trivas och må bra men ibland så spelar det ingen roll om vad man än gör så blir det inte bra. Men man måste ju försöka, har man inte försökt så kan man inte säga att det inte går..
                              Jag tycker med att det är roligast att när man ser lek, vaktande av rom osv.. men sen tror jag inte att man skall gå "ordagrant" efter vad som sägs och skrivs om vattenvärden och allt för att det skall funka si eller så, har man jämna värden istället så tror jag att det kan gå väl med

                              Men, nu kom det stora mennet.. mina Ap. Bitaneiater vill ju ha lågt ph för att leka och jag har ju bara sett yngel en gång men sett lektendenser många, många gånger och helt plötsligt så fanns det yngel så jag vet att det går och nu har jag torvat vattnet lite för at sänka pht men jag får dem inte till ordenligt lek igen men jag tror att ju mindre jag pillar i karet, vattenvärden och så ( fast det är svårt..)och bara låter dem vara så kommer det säkert igen.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Det tro jag också, att dom kommer igen....

                                Ja, ju mer man läser - desto klurigare blir det med vissa arter. Man kanske ska skita i att läsa å bara gå på...hur dom funkar i just mitt vatten.
                                Om jag återkommer till mina borelliisar, så trivs dom ju utmärkt i vårat vatten - fast tittar jag på andra apisar, som enligt artbeskrivningarna fodrar samma värden som dom, och jag handlar därefter - så går det för det mesta åt pipan, med antingen honorna eller hanarna. Jag kanske bara har otur, eftersom jag alltid måste "köpa grisen i säcken!" Det sista köpet, var Ap.trifasciata (en favvoapis) - där hanen var sketamager och senare dog, men två granna honor är kvar...

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...