Mitt Akvastabil Decor 240 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    Ser inte ens en algfläck på bilderna så det är nog saltvattenshjärnan som spökar.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      Fint kar! Ser inte heller några alger, men OM de nu finns så gör de bara att det ser mer naturligt ut. Alger är ju skitsnyggt på stenar och bakgrunder!

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        Ursprungligen postat av Miliimli
        Fint kar! Ser inte heller några alger, men OM de nu finns så gör de bara att det ser mer naturligt ut. Alger är ju skitsnyggt på stenar och bakgrunder!
        Jag, fasen vad tråkigt mitt 222l skulle vara utan! Karet bredvid (60l) visar däremot hur problem ser ut...
        Skrattar åt mina egna gamla inlägg då man panikade för en liten tuss i karet. :P
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          Ni gör mig glad o tack för era omdömen

          Ja...i närkamp med ett o annat blad så finns där en trend att det är mer alger nu..men absolut, helheten är än så länge ok o jag är nog lite väl petig som hjärntvättad saltvattensakvarist..;-)..

          Nåväl...jag kör på nu ett tag så kommer fler bilder sen

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Det tar sig sa mordbrännarn! Det börjar bli rejält snyggt. Nu är det bara att låta växter och alger göra sitt och sitta tillbaks och njuta.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              Klicka på bilden för större version

Namn: bild-10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,4 KB
ID: 2132553Klicka på bilden för större version

Namn: bild 5.JPG
Visningar: 1
Storlek: 123,1 KB
ID: 2132554Klicka på bilden för större version

Namn: bild-10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,4 KB
ID: 2132553Klicka på bilden för större version

Namn: bild 5.JPG
Visningar: 1
Storlek: 123,1 KB
ID: 2132554Tack Bosse!...nu räddade du min dag

              Här kommer en liten uppdatering...planterat om lite...jag har gjort det ganska mkt, dels växer det ju så det knakar, sen formar jag ju scapingen efter hand. Slängt en del växter redan...bubblar gör det som tusan. Inget av detta hade lyckats utan er hjälp!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Var är algerna?...skrattar
                Sluta pilla och njut av ett snyggt akvarium som bara blir bättre.
                Enda kritiken jag har är att det ser lite nystartat kliniskt rent ut. Men det fixar tiden.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Jonasroman
                  • January 2011
                  • 635

                  Jo...Bosse..jag är inte så orolig egentligen;-)..visst e de inga problem med algerna...utan mer jag som vill hela tiden förbättra..kul att du gillar karet...o att du ser potentialen i det
                  Ja...jag tänker på det du skrev o tar de rätt lugnt. Jag gör inte så mkt mer just nu ön byter vatten o doserar pmdd samt ansar lite växter...o gör rent den mekaniska filtersvampem varje vecka..rör såklart inte den biologiska filterkomponenten.
                  Ibland vänder jag runt cikulationen så inte för mkt detritus blir liggande.

                  See you

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Om något så saknas just lite alger och biohinna på bl a rötterna för at få det lite mer levande till utseendet, men det kommer ju som sagt. I övrigt är din scape skitläcker! Och saltakvarister som brukar få kritig på ställen för att de bara proppar i saker i sina scapes utan att ha någon plan.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Jonasroman
                      • January 2011
                      • 635

                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Om något så saknas just lite alger och biohinna på bl a rötterna för at få det lite mer levande till utseendet, men det kommer ju som sagt. I övrigt är din scape skitläcker! Och saltakvarister som brukar få kritig på ställen för att de bara proppar i saker i sina scapes utan att ha någon plan.
                      Tack!...e ju extra kul att riktigt kunniga sötvattensakvarister som ni godkänner det hela;-)...
                      E faktiskt först nu nöjd med växtplacering etc....ändrat säkert 6-7 ggr sen start men nu skitnöjd så nu får de puttra.
                      Det jag kommer behöva hjälp med är ansning o trimning hur man praktiskt gör med olika växter.
                      Hittills har jag i vissa fall klippt av övre halvan, rivit ut underdelen ed rötter o allt o planterat ner överdelen. Gör man så?

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Pff, att kalla mig för kunnig akvarist är som att kalla Justin Bieber för mångårigveteran.

                        Beror på vad man vill uppnå men i grunden låter det rätt. Skiljer lite på olika växter också men det säger sig självt.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Jonasroman
                          Tack!...e ju extra kul att riktigt kunniga sötvattensakvarister som ni godkänner det hela;-)...
                          E faktiskt först nu nöjd med växtplacering etc....ändrat säkert 6-7 ggr sen start men nu skitnöjd så nu får de puttra.
                          Det jag kommer behöva hjälp med är ansning o trimning hur man praktiskt gör med olika växter.
                          Hittills har jag i vissa fall klippt av övre halvan, rivit ut underdelen ed rötter o allt o planterat ner överdelen. Gör man så?
                          Jo det är helt rätt med stängelväxter, men med övriga växter så bör du låta dem växa "för stora" så de kan etablera ett rejält rotnätverk.

                          Även när det gäller stängelväxter så kan låta underdelen stå kvar, den slår nya skott ofta flera om du har knippsat på rätt ställe, så du får fler plantor.

                          Knippsa på rätt ställe = Knippsa över ett par bladrosetter, samma regler som gäller i trädgården.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Jonasroman
                            • January 2011
                            • 635

                            ok...
                            en fråga...min h.polysp...de översta bladen, där tillväxten är mkt god nu...är lite rödaktiga...är det en sk rosanervig??...när jag köpte den var den helt grön.
                            kanske syns på bildenKlicka på bilden för större version

Namn: bild 3-6.JPG
Visningar: 1
Storlek: 132,5 KB
ID: 2132578Klicka på bilden för större version

Namn: bild 2-6.JPG
Visningar: 1
Storlek: 126,1 KB
ID: 2132579Klicka på bilden för större version

Namn: bild 1-6.JPG
Visningar: 1
Storlek: 127,7 KB
ID: 2132580

                            Kommentar

                            • Jonasroman
                              • January 2011
                              • 635

                              Klicka på bilden för större version

Namn: bild 2-7.JPG
Visningar: 1
Storlek: 177,9 KB
ID: 2132660Klicka på bilden för större version

Namn: bild 1-7.JPG
Visningar: 1
Storlek: 166,0 KB
ID: 2132661Klicka på bilden för större version

Namn: bild 3-7.JPG
Visningar: 1
Storlek: 177,0 KB
ID: 2132662Klicka på bilden för större version

Namn: bild 4-2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 200,6 KB
ID: 2132663Lite uppdatering. Växer bra...algerna på bakrutan har minskat, finns kala fläckar utan minsta alg...dessa blir större
                              Syrebubblet ser trevligt ut, se bild...
                              ngr gula mollys visade sig vara ett lyckat inköp..äter alger som tokar
                              får sköra växter, planterar om, beskär, etc...för att forma en scape med tiden

                              Mvh
                              Jonas

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                det växer ju på bra
                                stora syrebubblor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...