Nä jag länkade till Eheim Compact pump 300 (150-300l/h). Finns också 600 och 1000 och uppåt. Såg att du nämnde att du redan hade en tidigare efter mitt inlägg. Kör med den pumpen du har för att testa. Den borde funka bra.
Nygammal akvarieägare startar Sydamerikanskt!
Kollaps
X
-
-
Arbetet fortsätter. Har skurit en del självhäftande plast. Tänker täcka ytan bakom BTN-fronten. Åt sidorna givetvis mycket av estetiska skäl, men jag tänker att obefintligt ljusinsläpp på baksidan betyder obefintlig algtillväxt i filtret. Bakterier behöver ju inte ljus...Se bild:
Bild 1
Kommentar
-
Ska bli spännande att följa!Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/MathsKommentar
-
Härligt projekt detta! Jag visste inte riktigt att den där "lilla" BTN-bakgrunden var så "3D", alltså bygger på djupet en del. Jag trodde den var plattare och därför inte kollat in den så noga. Nu när man ser hur fint den bygger (eller tar plats...) i djupled blir man ju sugen på att dra i en likadan i något mindre kar.
Skall bli mycket intressant att följa fortsättningen!Kommentar
-
Kommentar
-
Där behövs inte så mycket fisk i det karet, jag tror det räcker med ett par mindre ciklider om du föreslog innan, en massa små grenar och löv på botten med fin sand och paret som får gå och valla sina yngel. Låta inredningen tala för hela karet, jag tror det hade blivit riktigt grymt!
Den stora risken med löv är att de sätter igen dina raster, men med lite lägre flöde på pumpen så ska även det funka.
/Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Behövs och behövs... Jag har spanat in ett par, tre olika tetror som jag är riktigt sugen på att ha 10-12 st av (välja en art). Förutom malarna då. Det finns det väl plats till?
Varför har man löv, och hur ter sig de i vattnet - flyter de eller ligger de på botten - och ruttnar de inte?Senast redigerad av Björnen; 11 January 2011, 15:30.Kommentar
-
När det gäller fiskar jag har bestämt mig för ett par Kurvciklider, och det lutar åt 10 st svarta fantomtetror också, även om den förslagna Colombiatetran också är intressant.
Men det här med malar.. 4-6 st av endera Otocinclus affinis, Otocinclus vittatus eller Corydoras pygmaeus är jag inne på, men ska jag inte komplettera med någon ytterligare art om jag vill ha både en "allätare" som städar och en algätare? Behöver rådgivning!Kommentar
-
Jag skulle nog personligen kört på C.pygmaeus först, och sedan se om det blir såpass mycket alger så en renodlad algätare behövs.
Sedan är det heller inte fel att vänta ett bra tag tills karet är i balans innan man skaffar någon sorts Otocinclus då de är ganska känsliga./Anders
-
hmmmm....
ta det på rätt sett....men förväntar du dig alginvasion redan från början....?
om man inte har alger så bejövs ju ingen algätare (för den sakens skull iaf).Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
Ibland är jag :Ibland är jag:
Men oftast är jag:
Kommentar
-
Hihi! Ja, jag förväntar mig en alginvation! Jag tänkte fylla akvariet med vatten på fredag (silikonet har då härdat i fyra dagar), hälla i "biofiltermedium" och dra igång pump och värmare. Tänkte väl köra det 2-4 dagar innan jag stoppar i växter, och sedan vänta 3-7 innan jag stoppar i malarna - förstår jag er rätt är det Corydoras pygmaeus som gäller (är fem stycken lämpligt?). Sedan får jag se, har ingen direkt brådska, kör väl 5-10 dagar och stoppar sedan i tetror om allt är som det ska - och sist av allt ciklidparet.
Några tips kring denna process? Tänk på att jag är helt grön...
Kommentar
-
Kör i fisken direkt när du börjar med medlet!
Har du i medel för att köra igång karet utan fiskar kommer dessa bakterier inte att få någon mat...och jag skulle börja med 4-5 tetror som får gå i karet en månad innan du börjar köpa in mer fisk.
/Anders
-
Nu är tekniken och filter monterat. Det var trångt som fasen att få till pump och doppvärmare i det lilla "fria" utrymmet bakom bakgrunden (bild 1), men efter att ha skiftat till en Eheim Compact 600 (bild 2) gick det vägen utan att värmaren ligger emot något. Detta var viktigt eftersom jag inte vågade sätta värmaren ute bland filtermassan. Jag har fyllt på med sand så det börjar te sig vilket är roligt, bild tre och fyra är "omgivningsbild", på bild fyra syns tydligt den svarta självhäftande plasten som sitter bakom bakgrunden.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4Kommentar
-
-
Blir braDet finns ingen anledning att vänta med växter eller fiskar, bådadera kan stoppas i så fort vattnet är varmt nog
Ett fåtal fiskar bara och vänta sedan någon vecka eller två.
Otocinclus äter som sagt alger och de ska inte i karet den första månaden, de är löjligt känsliga.
Corydoras dvärgarna (världens minsta mal) är lite småsöta och mer frisimmande än andra pansarmalar, de rensar skit från botten.
Jag skulle stoppat i tetrorna första, du vill ha något som bajsarEnbart innehavare av saltvatten för tillfället.
2 gånger 54L odlingsprojekt
540L Ormhuvudfisk som blev CA
Kommentar
Kommentar