Nygammal akvarieägare startar Sydamerikanskt!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björnen
    • January 2011
    • 39

Nygammal akvarieägare startar Sydamerikanskt!

God kväll!

Jag är en post 30 småbarnsfar som med stor glädje ägnade flera år åt akvarier i 10-14 års ålder, som nu fått ett infall. Dels tänker jag att mina små treåringar kommer tycka det är roligt, och dels inser jag att jag själv fortfarande fascineras av vätan...

Sagt och gjort. Ett ca 100 liter stort begagnat akvarium med 38 cm bredd införskaffades. Måttet för att kunna husera den BTN-bakgrund jag idag monterat i akvariet. Som syns sitter ett raster nere till höger, och det blir utblås uppe till vänster (Eheim pump). 10-20 liter utrymme för "filtermassa" (dels en "vägg", dels en massa små 30x30 mm kuber). Doppvärmaren åker också ner där bakom.

1,2-2,0 mm sand, Amazonas bakgrund, sydamerikanska växter, rötter - och tanken är även Sydamerikanska fiskar. Jag har ögonen på ett par Kurvciklider som akvariets huvudattraktion, och tänkte komplettera med 10-12 st tetror (fantom, eller en gul/svartrandig som jag glömt namnet på). En trevlig kvinna på akvarielagret tipsade mig om små algätande malar som gick i stim som var väldigt charmiga - någon som har en idé om vad det var? Är även sugen på någon annan, solitär mal typ pleco.

Vad tror ni om det hela?
    Senast redigerad av Björnen; 13 January 2011, 11:31.
    90 liters Sydamerika under ubbyggnad
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Oj, det ser riktigt trevligt ut!
    Malarna kan vara antingen någon sorts Corydoras elelr Ottocinclus.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

Ursprungligen postat av Björnen
      God kväll!

Jag är en post 30 småbarnsfar som med stor glädje ägnade flera år åt akvarier i 10-14 års ålder, som nu fått ett infall. Dels tänker jag att mina små treåringar kommer tycka det är roligt, och dels inser jag att jag själv fortfarande fascineras av vätan...

Sagt och gjort. Ett ca 100 liter stort begagnat akvarium med 38 cm bredd införskaffades. Måttet för att kunna husera den BTN-bakgrund jag idag monterat i akvariet. Som syns sitter ett raster nere till höger, och det blir utblås uppe till vänster (Eheim pump). 10-20 liter utrymme för "filtermassa" (dels en "vägg", dels en massa små 30x30 mm kuber). Doppvärmaren åker också ner där bakom.

1,2-2,0 mm sand, Amazonas bakgrund, sydamerikanska växter, rötter - och tanken är även Sydamerikanska fiskar. Jag har ögonen på ett par Kurvciklider som akvariets huvudattraktion, och tänkte komplettera med 10-12 st tetror (fantom, eller en gul/svartrandig som jag glömt namnet på). En trevlig kvinna på akvarielagret tipsade mig om små algätande malar som gick i stim som var väldigt charmiga - någon som har en idé om vad det var? Är även sugen på någon annan, solitär mal typ pleco.

Vad tror ni om det hela?

det här är mumma för en post 40 åring.......

satan vad snyggt det kan bli.....

kurvciklider...jajamensan....

tetra.....japp.,,,,går rätt ner i....skulle dock tagit någon som lyser upp rejält....ex kardinal eller varför
      inte colombiatetra....

den där malen som tjejen pratade om är förmodlogen en ottocinclus, trevlig liten sak, behöver nog vara 6-7 st...

plecon tycker jag dock går bort....

blommor måste vi ha...kanske en klassisk stor svärdsplanta i ena hörnet.....ett gäng med vallisneria (vilken sort som helst)
      i andra hörnet....några medium cryptos i mitten....där de omger en bra plcerad rot.....

färdigt.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Björnen
        • January 2011
        • 39

Tack för svar!

Jag läser att Corydoras blir uppemot 8 cm, den mal den här kvinnan pratade om var ca 2 cm och skulle tydligen bara bli en eller ett par centimeter större. Jag tänkte mig 4-5 st, eftersom de tydligen trivdes i stim och käkade alger för glatta livet. Ottocinclus, det är väl ingen mal? Men det kanske inte är ett problem... Med ett par kurvciklider och 10-12 st tetror tänkte jag att det mest fanns plats åt några som håller sig på botten?

Kommentar

• Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

Tack för svar!

Jag läser att Corydoras blir uppemot 8 cm, den mal den här kvinnan pratade om var ca 2 cm och skulle tydligen bara bli en eller ett par centimeter större. Jag tänkte mig 4-5 st, eftersom de tydligen trivdes i stim och käkade alger för glatta livet. Ottocinclus, det är väl ingen mal? Men det kanske inte är ett problem... Med ett par kurvciklider och 10-12 st tetror tänkte jag att det mest fanns plats åt några som håller sig på botten?

joooodå...otto är en mal...inte en pansarmal (men dom äter inga alger heller), det ä en harneskmal.

inte den bästa algätaren,,,men ok....

.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Jodå, Ottocinclus är en algätande mal, men är tyvärr ganska känslig och ingen fisk man stoppar i karet nu i början.
            Kolla in Corydoras pygmaeus om du vill ha en liten mal som tar hand om överblivna matrester och som jag tycker både pryder sin plats och heller inte är så svår.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Björnen
              • January 2011
              • 39

Vad roligt med feedback! Kensa, visst tänkte jag mig rötter och de fina små skrymslen och spännande gömmor de skapar - inte minst tänkte jag gömma rastret/insuget med hjälp av en sådan. Tog ett par bilder till:

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Kardinaltetran tycker jag är lite tråkig... Kan ha att göra med att jag och alla mina vänner hade karen fulla med dem under alla år när jag höll på förut. Jag vill ha något nytt!
              Senast redigerad av Björnen; 10 January 2011, 23:31.

Kommentar

• Björnen
                • January 2011
                • 39

Ursprungligen postat av ansjo
                Jodå, Ottocinclus är en algätande mal, men är tyvärr ganska känslig och ingen fisk man stoppar i karet nu i början.
                Kolla in Corydoras pygmaeus om du vill ha en liten mal som tar hand om överblivna matrester och som jag tycker både pryder sin plats och heller inte är så svår.
                Corydoras pygmaeus, utifrån storlek och utseende undrar jag om det inte var en sådan kvinnan på Akvarielagret tipsade om?

Hur ska jag resonera om malar, visst finns det mängder som är både roliga och fina - men de fyller också en väldigt viktig funktion som städare i akvariet. Som jag förstod finns det både algätare och sådana som äter "rester" på botten. Bör jag inte ha både och?

Kommentar

• Björnen
                  • January 2011
                  • 39

Förresten, vilken cirkulation skulle ni rekommendera i det här karet? Jag har en Eheim Compact 1000 till övers, som går att justera mellan 150 och 1000 liter per timme...

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Hur ska jag resonera om malar, visst finns det mängder som är både roliga och fina - men de fyller också en väldigt viktig funktion som städare i akvariet. Som jag förstod finns det både algätare och sådana som äter "rester" på botten. Bör jag inte ha både och?
                    Jepp, det är ingen dum idé!

Förresten, vilken cirkulation skulle ni rekommendera i det här karet? Jag har en Eheim Compact 1000 till övers, som går att justera mellan 150 och 1000 liter per timme...
                    Även här är det en bra idé, den pumpen skulle funka ypperligt till det karet...
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Björnen
                      • January 2011
                      • 39

Ursprungligen postat av ansjo
                      Även här är det en bra idé, den pumpen skulle funka ypperligt till det karet...
                      Men ungefär vilken cirkulation ska jag köra på då, med den "setup" som beskrivs? 1.000 liter per timme är väl jäkligt mycket i ett 100-liters i vilket typ 20 liter är filterutrymme bakom BTN-bakgrunden?

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Jag skulle tro det blir ganska lagom med runt 4-500 liter/timma, fördelen med den pumpen är att du kan dra på om det skulle behövas.
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• tommy_g
                          • February 2010
                          • 473

Köp en sån här;

Har själv 2 st Eheim Compact 1000. 150-1000l/h, jäkligt smidigt att kunna ställa hur mycket de ska pumpa. Jag kör exakt samma bakgrund som du med filter bakom. Dessa pumpar låter knappt något heller, och de är sjukt billiga.

Kommentar

• tommy_g
                            • February 2010
                            • 473

Oj där läste jag allt mellan raderna. Bra pumpar är det iallafall...

Kommentar

• Björnen
                              • January 2011
                              • 39

Hej Tommy, tack för svar! Jag får inte din länk att fungera?

Kommentar

Arbetssätt...