2400liters plyfakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boring
    • April 2009
    • 67

    #46
    Så över till glasfiber

    Först så gjorde jag två lager invändigt av glasfiberväv + polyester (3 lager i alla vinklar)

    Använde mig av glassburkar för att blanda polyester och blandade ca 1liter med 30ml härdare så det blev totalt 3% härdare då har polyestern en brukstid av ca 20min
    Bifogade filer

    Kommentar

    • boring
      • April 2009
      • 67

      #47
      Gick rättså smidigt att jobba med (har aldrig gjort det förut) allt vart dock väldigt kladdigt

      Jag gjorde först väggarna samt golvvinkeln med 2 lager sen golvet det gäller att få på det sista lagret innan det första har hunnit härda helt (vilket tar 1-2timmar) och använd mask för ångorna kan man bli rättså hög på :P
      Bifogade filer

      Kommentar

      • boring
        • April 2009
        • 67

        #48
        Det får räcka för idag imorgon kommer framrutan på plats (var yttligare lite försenad)
        och imorgon så kommer lite bilder när jag målar med topcoat samt lite bilder på "lokalen"

        Godnatt

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #49
          Då kan jag sluta trycka F5 då alltså

          Grymt kul och inspirerande att följa såna här byggen!
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • fergu65
            • April 2010
            • 61

            #50
            Ser ju kul o inntresant ut detta ..vad gäller polyester o top coat gelcoat så har man ju hållt på med det några år väldigt bra o slitstarkt..ett tips matta ner ytan lite innan du lägger på topcoaten inte överdrivet men lite ,,kör med 80 papper så får man bort taggar osv ..ska bli kul följa denna tråd ..har haft funderingar på ett 200cm långt 70 högt djup vet jag inte men runt 1000mm..men det är ännu bara vid fundering ännu..nice o kul project detta .goo on..ps du rollade väl ordentligt med stål roller luften måste ur.....
            Senast redigerad av fergu65; 27 November 2010, 23:32.

            Kommentar

            • sandish
              • August 2009
              • 462

              #51
              Fan så ballt de här kommer bli! Jag ser mycket potential i detta bygge....Jag är då inte alls avundsjuk Inte det minsta

              Inte det minsta bitter över dina planer på att ha i rockor... Eller Datnoides microlepis
              Har själv varit riktigt sugen på att införskaffa mig antingen rockor eller bläckfisk. Men de går ju givetvis inte med mitt "lilla" 500liters...

              Detta projekt ska jag verkligen följa

              Men jag har en fundering bara kring valet av arowana... Behöver inte de "jaga" sin föda, genom att hoppa upp ovanför vattenytan? För att inte råka ut för "dropeye" eller är det jag som missuppfattat de hela, eller blandat ihop någonting?

              Men som sagt, jäkligt coolt bygge du har dragit igång här... så detta ska följa med spänning!
              500L Monster Tank
              1st Paroon haj
              3st Påfågelciklider (Oscar)
              1st Gibbicep

              1 st Redtail Catfish

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #52
                Ursprungligen postat av sandish

                Men jag har en fundering bara kring valet av arowana... Behöver inte de "jaga" sin föda, genom att hoppa upp ovanför vattenytan? För att inte råka ut för "dropeye" eller är det jag som missuppfattat de hela, eller blandat ihop någonting?
                Stämmer inte. Det är väl inte säkert vad som orsakar drop-eye, men när arowanor går i akvarium med rutor (Dvs. inte i dammar eller dylikt) så får de drop-eye, av någon anledning.

                Kommentar

                • sandish
                  • August 2009
                  • 462

                  #53
                  Ahaa I see... Då vet jag det
                  500L Monster Tank
                  1st Paroon haj
                  3st Påfågelciklider (Oscar)
                  1st Gibbicep

                  1 st Redtail Catfish

                  Kommentar

                  • boring
                    • April 2009
                    • 67

                    #54
                    Till fergu65 jodå jag rollade på redigt bara någon enstaka liten bubbla jag kan ha missat och ytan slipades faktiskt med just 80 papper

                    Till sandish får ta och fixa större kar så du kan ha rockor, annars funkar ditt kar perfekt för dats men fiskarna du har är mindre lämpliga som sällskap till dom

                    Sen ang arowanor så är det bara silver som får dropeye och ingen vet riktigt varför själv tror jag det har att göra med dieten men svårt att säga då även vf har hittats med dropeye

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #55
                      Hoppas du komme längre idag då.

                      Blev lite nyfiken på drop eye och läste en hel del om de nu. Verkar vara fet mat och att de inte har något att titta på vid ytan som är huvudmässtänkta orsaker.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • boring
                        • April 2009
                        • 67

                        #56
                        .,
                        Senast redigerad av boring; 28 November 2010, 20:33.

                        Kommentar

                        • boring
                          • April 2009
                          • 67

                          #57
                          Så nu är rutan på plats men den måste tyvärr härda i 14dagar enligt christer så det är väl bäst att lyssna, men det innebär ju att mitt bygge kommer stå stilla

                          Som tur är har jag ju inte laddat upp alla bilder ännu

                          Så över till topcoaten, först ruggade jag upp ytan med sandpapper så att det skulle fästa bättre sen var det att måla utav bara h-vette

                          Använde mig också här av glassburkar och blandade 1 liter åt gången
                          så för att göra topcoat krävs gelcoat som blandas med 5% parafinlösning och sen med 3%härdare
                          viktigt att blanda noga
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • boring
                            • April 2009
                            • 67

                            #58
                            Sen till själva målningen
                            målade allt med en lackpensel
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • fergu65
                              • April 2010
                              • 61

                              #59
                              ser mycket bra ut ..vad gäller topcoat så finns den färdigblandad med ....så slipper man hålla på o blaska i onödan .vad för lim såm måste verka i 14 dagar..huum..? annars ser de nice ut ..goo on..

                              Kommentar

                              • danne0301
                                • July 2009
                                • 1128

                                #60
                                Sture eller Christer tycker till om silikonet hur ska du ha det egentligen
                                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                                2 gånger 54L odlingsprojekt
                                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...