2400liters plyfakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boring
    • April 2009
    • 67

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Du har inte haft några problem med gullrankan eftersom den är giftig och jag har tidgare hört flera som haft problem med den i samband med akvarier.Själv kör jag med monsteria fast den är ju mycket större så det är lite krångligare - fast den är å andra sidan inte giftig.
    Nej, har aldrig haft några problem met det. Eller inte vad jag märkt av kanske man ska säga :-). Inte haft några fiskar som jag sett käkat på bladen, är dock rättså säker på att min Adonis har käkar lite då och då. Fast har inte mäkt någon skillnad på beteende eller liknande, får hoppas att inte levern tar stryk av det. Har faktiskt tänkt att testa monsteria, då jag har rättså bra med utrymme ovan karet så borde den göra sig perfekt där. //Borin
    Senast redigerad av boring; 29 July 2011, 08:09.

    Kommentar

    • bong
      • November 2008
      • 1087

      Ha kollat upp lite nu när Kjell skrämde upp mig och gullranka innehåller tydligen gift även om det är milt, så det blir till att binda upp alla blad så herr panaque inte kommer åt dom i fortsättningen. Monstera är tydligen oxå giftig :s
      3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
      http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av boring
        Nej, har aldrig haft några problem met det. Eller inte vad jag märkt av kanske man ska säga :-). Inte haft några fiskar som jag sett käkat på bladen, är dock rättså säker på att min Adonis har käkar lite då och då. Fast har inte mäkt någon skillnad på beteende eller liknande, får hoppas att inte levern tar stryk av det. Har faktiskt tänkt att testa monsteria, då jag har rättså bra med utrymme ovan karet så borde den göra sig perfekt där. //Borin
        Du har ju ett stort akvarium så det lär nog i alla fall inte påverka vattnet i någon högre grad.
        Fast just gullranka är annars något som man i alla tider har varnat för i samband med akvarier
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av bong
          Ha kollat upp lite nu när Kjell skrämde upp mig och gullranka innehåller tydligen gift även om det är milt, så det blir till att binda upp alla blad så herr panaque inte kommer åt dom i fortsättningen. Monstera är tydligen oxå giftig :s
          Nja just monsteria har i alla år använts i samband med akvarier utan några som helst problem men å andra sidan så växer den ju uppåt och bladen ligger inte i vattnet utann det är bara luftrötterna som hänger ner i akvariet och de är inte giftiga i alla fall.

          Det är ju lättare hänt att gullrankans blad hänger ner i vattnet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • bong
            • November 2008
            • 1087

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nja just monsteria har i alla år använts i samband med akvarier utan några som helst problem men å andra sidan så växer den ju uppåt och bladen ligger inte i vattnet utann det är bara luftrötterna som hänger ner i akvariet och de är inte giftiga i alla fall.

            Det är ju lättare hänt att gullrankans blad hänger ner i vattnet
            Sidan jag läste på menade att hela monsteran var giftig men frukterna värst (Blev sällan frukt) men det verkar ju inte vara några problem med vare sig monstera eller gullranka

            Men jag ska sätta en pilotfisk på detta i odlingslokalen så får vi se....
            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

            Kommentar

            • exiton
              • July 2009
              • 121

              Nej skit, först blir jag glad av att läsa att gullrankorna klarar sig i vatten sen skriver ni att den är giftig :/ Jag som har massor hemma.. Får köpa plast
              Moderator @ mfksweden.se

              Kommentar

              • bong
                • November 2008
                • 1087

                Ursprungligen postat av exiton
                Nej skit, först blir jag glad av att läsa att gullrankorna klarar sig i vatten sen skriver ni att den är giftig :/ Jag som har massor hemma.. Får köpa plast
                Men min panaque har ätit upp flera blad och han lever och mår bra, så dödligt giftig är den beviserligen inte Fast nu får herr panaque inte äta fler för säkerhets skull
                3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                Kommentar

                • exiton
                  • July 2009
                  • 121

                  Har ju iof inga pleco malar närmaste som skulle suga på dom är afrikanska arowanan men han skulle ju inte göra några hål!

                  Tänkte mer på det Mr. Kjell hinta om att förstöra vattenkvalitet, stämmer detta?
                  Moderator @ mfksweden.se

                  Kommentar

                  • bong
                    • November 2008
                    • 1087

                    Det blir ju bättre vattenkvalitet
                    3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                    http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      jag har inte märkt något heller.. hade lite hoppats att pride-mörten som käkar gullrankan skulle få lite bestående men iaf.. så jag tror du kan använda den.. jag har ju litet kar i jämförelse med boris och jag har inte heller märkt något..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av bong
                        Det blir ju bättre vattenkvalitet
                        Av att ha rötter i akvariet blir det bättre vattenkvalitet av - inte av att ha giftiga växter i det.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • boring
                          • April 2009
                          • 67

                          En liten uppdatering från mitt stora kar.

                          Hittade dessa små krabater i karet på morgonen. Blev 1 hona och 3 hanar på stabila 11cm i diameter.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            Grattis! Då måste det kanske blivit en liten chock av att se dem. Hur stora är föräldrarna?
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • boring
                              • April 2009
                              • 67

                              Nja chock och chock, visste att hon var med valpar. Man ser det tydligt på rockor då deras aptit blir enorm + att man dom sista veckorna kan se hur ungarna rör sig i honan.

                              Hanen är nära 30cm i diameter och honan är ca 40

                              Kommentar

                              • robidobban
                                • March 2009
                                • 652

                                Grattis! Kul att få nya rockor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...