2400liters plyfakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boring
    • April 2009
    • 67

    2400liters plyfakar

    Tja
    kan inte hålla mig längre från att dela med mig av mitt projekt
    Har snickrat lite själv hemma på ett plyfa/glasfiber kar och tänkte dela med mig hur jag gått tillväga samt updatera eftersom med bilder osv så det har är en projekt/bildtråd

    Så lite fakta då
    Innermåtten: 252x116x82 (LxBxH) dvs 2397liter men man kan väl avrunda :P

    Konstruktion, karet är då gjort i 22mm spån samt uppreglat med 70mm reglar på ett cc av 30cm (om jag minns rätt)
    insidan är armerad med 2 lager glasfiberväv (300g/m2) samt polyester på det har jag målat 3 lager med svart topcoat
    även utsidan fick bli målad
    till fronten blir det en vanlig floatglas skiva 15mm

    Teknik:
    Filtrering, kommer köra med 4st aquaclear 110 varav 2 st kommer vara kopplade till droppfilter med krossad lavasten
    därefter kommer jag nog att ha 1 eller 2 fluval Fx5or för mestadels mekanskisk filtrering

    Uppvärmning, 2st eheim 300wats(1 klarar 1000l) doppvärmare kommer jag ha fast mest för säkerhetsskull då lokalen är uppvärmd till iaf 23 grader året om

    Ljus, när vi kommer till ljuset så lär det inte bli något allt för fancy ska endå inte ha så mycket växter eller annan inredning heller för den delen
    har tänkt typ 2 eller 3 ramper med 2x39wats t5 i varje

    Inredning:
    Kommer försöka ha det väldigt sparsamt så att fokus ligger på fiskarna
    botten kommer bestå av sand förmodligen råda
    Sen ska jag ha två stora rötter och för att dölja så mycket teknik som möjligt ska jag ha 2st btn filtermoduler
    Till växter kommer jag ha 1 stor näckros i mitten av karet när man nu kan få tag på sånna.
    Sen lite olika anubias/javaormbunkar på rötterna

    Fiskar:
    detta är bara min önskelista just nu så den hinner nog ändras lite med tiden
    men tanken är iaf
    3st Potamotrygon motoro (har 1,1 ska köpa 1 till hona)
    3st Scleropages formosus, Asiatisk arowana förmodligen grön
    5st Datnoides microlepis, kommer ta väldigt lång tid dock då dom jag har bara är runt 5cm och dom växer segt
    3st Semaprochilodus taeniurus, fei feng/flaggtetra
    thats it sen kommer jag förmodligen byta ut mina Motoros mot Menchacai fast det kommer nog ta nått år

    Kostnader:
    Har en budget på ca 20tusen men tror inte jag kommer spräcka den återkommer med mer info när jag betalat för alla tekniska saker samt inredningen

    Tyvärr så är ju kjell på semester så detta får tyvärr bli en cliffhanger och så kommer det bilder den 27e
    men kom gärna med kommentarer och ideer osv osv
    Mvh Borin
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av boring
    Tja
    kan inte hålla mig längre från att dela med mig av mitt projekt
    Har snickrat lite själv hemma på ett plyfa/glasfiber kar och tänkte dela med mig hur jag gått tillväga samt updatera eftersom med bilder osv så det har är en projekt/bildtråd

    Så lite fakta då
    Innermåtten: 252x116x82 (LxBxH) dvs 2397liter men man kan väl avrunda :P

    Konstruktion, karet är då gjort i 22mm spån samt uppreglat med 70mm reglar på ett cc av 30cm (om jag minns rätt)
    insidan är armerad med 2 lager glasfiberväv (300g/m2) samt polyester på det har jag målat 3 lager med svart topcoat
    även utsidan fick bli målad
    till fronten blir det en vanlig floatglas skiva 15mm

    Teknik:
    Filtrering, kommer köra med 4st aquaclear 110 varav 2 st kommer vara kopplade till droppfilter med krossad lavasten
    därefter kommer jag nog att ha 1 eller 2 fluval Fx5or för mestadels mekanskisk filtrering

    Uppvärmning, 2st eheim 300wats(1 klarar 1000l) doppvärmare kommer jag ha fast mest för säkerhetsskull då lokalen är uppvärmd till iaf 23 grader året om

    Ljus, när vi kommer till ljuset så lär det inte bli något allt för fancy ska endå inte ha så mycket växter eller annan inredning heller för den delen
    har tänkt typ 2 eller 3 ramper med 2x39wats t5 i varje

    Inredning:
    Kommer försöka ha det väldigt sparsamt så att fokus ligger på fiskarna
    botten kommer bestå av sand förmodligen råda
    Sen ska jag ha två stora rötter och för att dölja så mycket teknik som möjligt ska jag ha 2st btn filtermoduler
    Till växter kommer jag ha 1 stor näckros i mitten av karet när man nu kan få tag på sånna.
    Sen lite olika anubias/javaormbunkar på rötterna

    Fiskar:
    detta är bara min önskelista just nu så den hinner nog ändras lite med tiden
    men tanken är iaf
    3st Potamotrygon motoro (har 1,1 ska köpa 1 till hona)
    3st Scleropages formosus, Asiatisk arowana förmodligen grön
    5st Datnoides microlepis, kommer ta väldigt lång tid dock då dom jag har bara är runt 5cm och dom växer segt
    3st Semaprochilodus taeniurus, fei feng/flaggtetra
    thats it sen kommer jag förmodligen byta ut mina Motoros mot Menchacai fast det kommer nog ta nått år

    Kostnader:
    Har en budget på ca 20tusen men tror inte jag kommer spräcka den återkommer med mer info när jag betalat för alla tekniska saker samt inredningen

    Tyvärr så är ju kjell på semester så detta får tyvärr bli en cliffhanger och så kommer det bilder den 27e
    men kom gärna med kommentarer och ideer osv osv
    Mvh Borin

    bortsett från ett haäftigt anfall av avundsjuka, så är min kommenter.......NICE.....




    .'
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Hallander
      • August 2010
      • 580

      #3
      Spännande spännande ! Ska bli riktigt trevligt att följa detta "lilla" projekt ! Kör hårt !

      Kommentar

      • Mr J.E
        • June 2009
        • 276

        #4
        Tänk att kunna svara på Frågan
        - Hur stort akvarium har du?
        - Det är på 2.4 kubik

        Vad ska du ha i karet, någon sorts "monsterfish"?
        Juwel Lido 120, "räkvasen"
        Juwel Vision 450, projektet!
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Mr J.E
          Tänk att kunna svara på Frågan
          - Hur stort akvarium har du?
          - Det är på 2.4 kubik

          Vad ska du ha i karet, någon sorts "monsterfish"?

          eller varför inte guppy.......VF.....


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Hallander
            • August 2010
            • 580

            #6
            2 guppy och 2 neontetror ?

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              coolt, förstår varför du ska ta det lugnt med växter , anubias?
              0,5 w/liter.. 1200 watt
              ......körde vattenbyte idag.... 30% .... 720 liter i avloppet ... skickade i 44 ml EC , 5 msk torr Kno3 , 13 ml outspädd micro osv ...

              ser fram mot den 27de
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Nasso
                • November 2010
                • 719

                #8
                Får man fråga var detta akvarium ska stå? :P I någon form av museeum, entre till företag, offentligt akvarium? Känns som att man inte bara slänger upp 2400 liter akvarium i sovrummet eller i ungarnas rum för att de ska ha något att kolla på?
                /Emil Andersson
                120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                Kommentar

                • Nimala
                  • February 2008
                  • 51

                  #9
                  Undrar också var du placerar ett sådant kar? Vi var och hämtade ett 960-liters kar (fjuttiga 40% vatten jämfört med ditt) i helgen hos ett par som hade det i en etta med kokvrå! Ni kan tänka er hur mycket plats det tog där. Har du "boring" mer plats, eller?
                  960 liter sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  • boring
                    • April 2009
                    • 67

                    #10
                    Tackar för alla kommentarer kul att det uppskattas.
                    mm guppys blir det nog typ 1.3 och sen några neoner på det sen är det klart

                    Till Mr j.e : min önskelista står skriven i första inlägget och satsat på att kunna göra den verklig innan sommaren
                    just nu så kommer det att gå några Floridagars samt några Polypterus ansorgii + mina rockor

                    Till flygrc: Ja varför inte köra hightech växtkar när man endå håller på liksom :P

                    Och för att svara på vart det kommer stå så har jag en liten "lokal" (ett rum i mina föräldrars garage som jag hyr)
                    på ca 20m2 känns inte helt tryggt att ha 2400liters hemma bygge på 8e våningen i en bostadsrätt hehe

                    Å sist men inte minst en liten update:
                    Imorgon kommer nämligen min ruta samt filter så snart så börjar det närma sig att fylla karet, får se om man vågar hehe

                    /borin

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Låter som ett intressant projekt! Lycka till med rutan imorgon!
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        *prenumerera*
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • GöranE
                          • November 2008
                          • 735

                          #13
                          Verkligen läckert projekt. Synd du inte kan ha baljan hemma..
                          Verkar vara ganska lite fisk på så stor volym?
                          Jag hade slängt i ett par stim med maffiga jordätare och antingen ett skapligt stim med diskus eller scalarer.
                          Lägg sedan till ett megastim med någon grann tetra.
                          Men det är ju jag det ;-)
                          Skall bli kul att se hur det ser ut.
                          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                          Kommentar

                          • boring
                            • April 2009
                            • 67

                            #14
                            Jo fast det är så jag gillar att ha det få fiskar men dyra sådana
                            fast har funderat på jordätare dock skulle va coolt med ett gäng på 6st eller fler altifrons

                            men i förstahand kommer dom asiatiska arowanerna som jag ska beställa så fort tillfället kommer
                            måste bara gömma undan lite pengar också hehe

                            Kommentar

                            • boring
                              • April 2009
                              • 67

                              #15
                              Tyvärr ett litet bakslag

                              Silikonet som är beställt har tydligen inte kommit, måste tydligen ha något specialsilikon som fäster bättre på epoxyn
                              så framrute-projektet är uppskjutet tills på fredag

                              Usch hatar att vänta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...