750 liters paludarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #76
    åh gyllene trägroda! Då blir du inte besviken, mycket mer aktiva än de flesta grodor. Sitter inte bara och stirrar hela dagarna
    All we are, we are.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #77
      Ursprungligen postat av DAHLBERG

      Folk verkar titta förbi alla projekt där det inte står "SA" i rubriken


      Just ja! Jag köpte en pump när jag var i hufvudstaden. En Eheim compact 5000, man kan justera flödet mellan 2 och 5000 l/h tror jag det var. Tänkte att den kunde göra ett hyfsat vattenfall 5000 liter/h är kanske lite för lite för ett vattenfall men vi får se.
      haha. jo vissa kanske är så. jag var mest att jag inte visste vad ett palla...pludaa...plaskado..."stort-som-fan-tropik-rums-akvarie-historia" var för nått.


      kan nog räcka med 5000L/h. beror ju iof hur "våldsammt" fallet ska vara. går ju alltid komplettera med en pump till o slanga upp.

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #78
        Ursprungligen postat av roosterboy
        åh gyllene trägroda! Då blir du inte besviken, mycket mer aktiva än de flesta grodor. Sitter inte bara och stirrar hela dagarna
        En stor anledning varför jag siktar in mig på dem

        Ursprungligen postat av hannesc
        haha. jo vissa kanske är så. jag var mest att jag inte visste vad ett palla...pludaa...plaskado..."stort-som-fan-tropik-rums-akvarie-historia" var för nått.


        kan nog räcka med 5000L/h. beror ju iof hur "våldsammt" fallet ska vara. går ju alltid komplettera med en pump till o slanga upp.
        Haha Våldsamt behöver det inte vara, men det ska inte bara droppa heller. Den verkade helt perfekt när jag provade den i diskhon På sugsidan var det hälften så mycket vatten som på andra sidan XD men vi får se
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          • May 2003
          • 1831

          #79
          Det borde finnas dimmereffekt även på sådana pumpar där du enkelt kan styra flödet så inte du pissar ner dig när du ser tv.
          Med vänlig hälsning
          Alexander

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #80
            Jo det finns en liten ratt som reglerar flödet 123
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #81
              Nu har Johanski varit här och vi har fått en del gjort. Karet är på plats (väger bly) och färdiglimmat. Har fipplat lite med bakgrunden också. Det tar sig!

              Klicka på bilden för större version

Namn: palu1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,9 KB
ID: 2128851

              Klicka på bilden för större version

Namn: palu2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 831,8 KB
ID: 2128850
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • RobFrazie

                • May 2010
                • 842

                #82
                Riktigt kul att se! man blir ju inte lite sugen själv, dock har jag ingen plats kvar
                720L Soppa
                200L Asien
                Räkvas
                65L Betta

                Kommentar

                • robidobban
                  • March 2009
                  • 652

                  #83
                  snyggt

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    • May 2003
                    • 1831

                    #84
                    Saaauudan så fett det blir! Har ni limmat fast bakgrunden redan?
                    Med vänlig hälsning
                    Alexander

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #85
                      Mycket inspirerande! Skar du rutorna själv eller beställde du dem från en glasmästare? Glastjocklek? Hur tänker du göra med framrutorna?
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • DAHLBERG
                        • September 2008
                        • 1598

                        #86
                        Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                        Saaauudan så fett det blir! Har ni limmat fast bakgrunden redan?
                        Nepp, bara pressat dit den för att kolla

                        Ursprungligen postat av petnym
                        Mycket inspirerande! Skar du rutorna själv eller beställde du dem från en glasmästare? Glastjocklek? Hur tänker du göra med framrutorna?
                        Beställde, körde med 6 mm då det var den tjocklek som var på de ordinarie rutorna. Jag hade tänkt limma dit skenor och passa in skjutdörrarna, för det ska väl gå? Om man inte kan sätta dit rutor utan att ta sönder hela karet blir det jobbigt... Känner på mig att jag kommer paja några skjutdörrar xD
                        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                        540 liter kulfisk - T. lineatus
                        120 liter salt - Koraller och fisk

                        Kommentar

                        • Alexander Ylipää
                          • May 2003
                          • 1831

                          #87
                          Jag undrar om du behöver limma fast bakgrunden öht? Tänkte kanske blir enklare o rengöra och gömma pumpar där bak ifall du skippar limningen och kan arbeta ifall du skulle behöva glida in en arm eller ett ben där bak?
                          Med vänlig hälsning
                          Alexander

                          Kommentar

                          • DAHLBERG
                            • September 2008
                            • 1598

                            #88
                            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Jag undrar om du behöver limma fast bakgrunden öht? Tänkte kanske blir enklare o rengöra och gömma pumpar där bak ifall du skippar limningen och kan arbeta ifall du skulle behöva glida in en arm eller ett ben där bak?
                            Om jag inte limmar kommer den att falla ner. Den kommer bli sjukt tung när det kommer vatten och växter på! Tänkte jag skulle limma fast den på en tunn plexiskiva och sen limma den mot glaset.
                            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                            540 liter kulfisk - T. lineatus
                            120 liter salt - Koraller och fisk

                            Kommentar

                            • DAHLBERG
                              • September 2008
                              • 1598

                              #89
                              Kom på att jag tog en bild på en växtvägg när jag var på Aquaria i oktober. Skulle vara smarrigt med något liknande i paludariet. Bra inspiration

                              Klicka på bilden för större version

Namn: aquariavaxter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 753,8 KB
ID: 2128878
                              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                              540 liter kulfisk - T. lineatus
                              120 liter salt - Koraller och fisk

                              Kommentar

                              • ola sjödin
                                • March 2005
                                • 31

                                #90
                                Hejsan
                                Kul projekt. Jag har byggt två liknande i ungefär samma storlek och jag har ett hett tips som är lätt att förbise. Om du gör ett vattenfall så är det riktigt listigt att försöka ta med vattenstänk i beräkningarna. Låt vattnet rinna utefter bakgrunden istället för fritt fall. Låt det även dämpas in något innan det når vattenytan.

                                Min erfarenhet är att de stänk som annars kommer på framrutan lämnar irriterande vattenprickar som tar bort en hel del av intrycket. Om frigoliten dessutom är täckt av cement eller liknande så löses alltid en del salter ut som ger en beläggning på glaset.

                                Jag läste även din fundering på groda. Helt perfekt val enligt mig. Jag har sådana på jobbet och jag har även haft dem tidigare. De äter bra och vi har lyckats få lek av dem varje gång vi har försökt (4ggr). Leken är ju lite extra med de skumbon som de bygger ovan vattnet.

                                Risken är att man väljer grodart efter bilder man ser och många gröna arter är ju oerhört vackra. R. leucomystax är inte lika iögonfallande men det är en ert som jag tycker att det är väldigt lätt att tycka om.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...