750 liters paludarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #91
    Ursprungligen postat av ola sjödin
    Hejsan
    Kul projekt. Jag har byggt två liknande i ungefär samma storlek och jag har ett hett tips som är lätt att förbise. Om du gör ett vattenfall så är det riktigt listigt att försöka ta med vattenstänk i beräkningarna. Låt vattnet rinna utefter bakgrunden istället för fritt fall. Låt det även dämpas in något innan det når vattenytan.

    Min erfarenhet är att de stänk som annars kommer på framrutan lämnar irriterande vattenprickar som tar bort en hel del av intrycket. Om frigoliten dessutom är täckt av cement eller liknande så löses alltid en del salter ut som ger en beläggning på glaset.

    Jag läste även din fundering på groda. Helt perfekt val enligt mig. Jag har sådana på jobbet och jag har även haft dem tidigare. De äter bra och vi har lyckats få lek av dem varje gång vi har försökt (4ggr). Leken är ju lite extra med de skumbon som de bygger ovan vattnet.

    Risken är att man väljer grodart efter bilder man ser och många gröna arter är ju oerhört vackra. R. leucomystax är inte lika iögonfallande men det är en ert som jag tycker att det är väldigt lätt att tycka om.
    Vad roligt! Har du några bilder/länkar/vad som helst på dom? Skulle vara kul att se och få inspiration

    Jo jag har nästan tänkt lite på vattenfallet, ska försöka få det att rinna ganska kraftigt efter bakgrunden. Det blir en liten "pool" ovanför vattnet som kommer fånga upp vattenfallet Det blir att köra osmosvatten för att få så lite fläckar som möjligt. Förresten så är det skumgimmi som ska täckas med latex och torv så det blir nog inte så mycket salter från bakgrunden

    Grodor är ett av mina favoritdjur, nästan delad plats med fisk, och jag tycker att grodor inte behöver vara färgglada för att vara fina. Samma med fisk - snorgärs är en riktig pärla Sen har jag läst att leucomystax är lite mer aktiv än "vanliga gröna" arter. Jag har aldrig sett en lövgroda röra sig XD
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Hallander
      • August 2010
      • 580

      #92
      Enormt projekt, riktigt kul att se och även spännande att följa, kör hårt !

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #93
        Provfyllde karet igår! Var lite läskigt Hade en Eheim compact 5000 till att tömma RÄSER. Det verkade tätt förutom listen i bakkant.. Det droppade lite när man hällde vatten efter bakrutan. Men listen är ju aldrig under vatten så det är lätt fixat med lite silikon

        Har fått hem latex nu, 3 liter + förtjockningsmedel. Gjorde ett test tidigare med bara latex, men det var för rinnigt så det sögs upp av skumgummit... Hoppas det funkar bättre med förtjockningsmedlet nu Alexander och Erik kommer ner i början på december. Då blir det att fixa bakgrunden

        Klicka på bilden för större version

Namn: paluvattentest.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,3 KB
ID: 2129165
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Broddan
          • February 2007
          • 536

          #94
          Spännande!
          Dokumentera gärna arbete med bakgrunden, riktigt nyfiken på denna latexmetod.
          Hälsningar

          D

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #95
            Det här projektet är ju helt galet spännande! Jag har läst från början, men som många andra inte skrivit något ännu.. *vissel*

            Gjorde själv en bakgrund av latex och liggunderlag för något halvår sedan - funkade fint.. man se till att ha i ordentligt med torv, för gummit blir gärna vitt och blaskigt under vatten.
            Ett tips! ^^

            Kul att det är i skellefteå - då kanske man kan glida förbi och ta en titt!
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #96
              Ursprungligen postat av Broddan
              Spännande!
              Dokumentera gärna arbete med bakgrunden, riktigt nyfiken på denna latexmetod.
              Självklart, jag ska börja ta mer bilder när jag får hjälp av Luleborna Är inte riktigt den typen som pillar och sen kliver bak och fotar... Blir så inne i det jag gör att det oftast går ganska fort :P


              Ursprungligen postat av Pickles
              Det här projektet är ju helt galet spännande! Jag har läst från början, men som många andra inte skrivit något ännu.. *vissel*

              Gjorde själv en bakgrund av latex och liggunderlag för något halvår sedan - funkade fint.. man se till att ha i ordentligt med torv, för gummit blir gärna vitt och blaskigt under vatten.
              Ett tips! ^^

              Kul att det är i skellefteå - då kanske man kan glida förbi och ta en titt!
              Jo, snackade ju lite med dig Jag har ett helt torvblock så det borde räcka Får slaffsa på ordentligt!

              Haha Jo det får du göra, men det är fortfarande 3-3,5 mil XD I Byske har man inte nära till nått :/
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #97
                Funderar på hur jag ska lösa filterdelen... Ska jag bara fläska i ett ytterfilter eller ska jag försöka bygga något bakom bakgrunden? Tips? Det blir ju svårt att komma åt. Isf om man gör en liten lucka som man gömmer bakom en "modul".


                Gjorde en liten testbakgrund ikväll. Vet inte hur mycket förtjockningsmedel jag hade i, men konsistensen blev ungefär som gräddfil. Gick mycket mycket mycket bättre än mitt första test med bara latex. Då sögs den upp direkt innan man hann lägga på torv. Nu fäste torven mycket bra Man lägger på ett tjockt lager och duttar försiktigt med fingrarna, väntar ett tag och häller sen av överflödig torv - som man då kan lägga på igen där det inte är ordentligt täckt. Tycker kanske det är smart att låta det ligga ett lager torv på bakgrunden medan latexen torkar.

                Iaf, såhär gjorde jag.

                1. Noppa en skummadrass
                2. Kladda på latex. köpte på Kinn. Finns säkert på hobbyaffärer.
                3. Lägg på ordentligt med torv. Rotera bakgrunden för att komma åt alla vinklar. Jag köpte ett torvblock på blomsterlandet för 70-80 kr eller vad det nu var.
                4. Låt torka några dagar (?) beroende på temp.
                5. Skölj av överbliven torv.
                6. Klart

                Kanske inte riktigt varit tydlig med att jag följer Sune Holms bakgrundstips härifrån

                Resultat: Var inte överseriös på kanterna på testbakgrunden, det är lite latex som lyser igenom... Men i mitten är det som det ska

                Klicka på bilden för större version

Namn: latex.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,7 KB
ID: 2129200Klicka på bilden för större version

Namn: bgtest.jpg
Visningar: 1
Storlek: 454,1 KB
ID: 2129198Klicka på bilden för större version

Namn: slaffs.jpg
Visningar: 1
Storlek: 398,2 KB
ID: 2129199
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • DAHLBERG
                  • September 2008
                  • 1598

                  #98
                  Update! Började pilla lite på bakgrunden ikväll! Kunde inte hålla mig Försökte dokumentera lite bättre som Broddan önskade.

                  Torven dammar så in i nånting... Det blir fin färg när man snyter sig Inte så kul, får ta och köpa sån där mask. Det är ganska mycket jobb, torven dammar, hunden springer runt, tjejen gnäller och latexen stinker ammoniak Man håller sig vaken iaf

                  Klicka på bilden för större version

Namn: bg2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 565,3 KB
ID: 2129308Klicka på bilden för större version

Namn: bg3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 562,1 KB
ID: 2129307Klicka på bilden för större version

Namn: bg1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 556,0 KB
ID: 2129309
                  DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                  750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                  540 liter kulfisk - T. lineatus
                  120 liter salt - Koraller och fisk

                  Kommentar

                  • Broddan
                    • February 2007
                    • 536

                    #99
                    Tack för bra bilder och beskrivning.

                    Fråga skummadrassen är den till en säng eller annat?

                    Har nåt svagt forumminne om att madrasser innehåller flamskyddsmedel? Kan ha tokfel dock.

                    Fortsätt gärna dokumentera.

                    Tror jag läst att Sune Holm kör filter genom bakgrunden.
                    Hälsningar

                    D

                    Kommentar

                    • DAHLBERG
                      • September 2008
                      • 1598

                      Ursprungligen postat av Broddan
                      Tack för bra bilder och beskrivning.

                      Fråga skummadrassen är den till en säng eller annat?

                      Har nåt svagt forumminne om att madrasser innehåller flamskyddsmedel? Kan ha tokfel dock.

                      Fortsätt gärna dokumentera.

                      Tror jag läst att Sune Holm kör filter genom bakgrunden.
                      Jag har också läst det, men jag har testat i mindre skala tidigare så det går förhoppningsvis lika bra den här gången

                      Jo Sune kör filter genom, men det blir en ganska tät yta av latexen. Vet inte om det funkar så bra.. Risken är väl att det blir 1 cm vatten på baksidan och 47 på framsidan XD Funderar på att köra en Fx5a.
                      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                      540 liter kulfisk - T. lineatus
                      120 liter salt - Koraller och fisk

                      Kommentar

                      • DAHLBERG
                        • September 2008
                        • 1598

                        Halva bakgrunden klar då

                        Klicka på bilden för större version

Namn: bgnedreklar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 422,6 KB
ID: 2129324Klicka på bilden för större version

Namn: bgnedreklar2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 572,1 KB
ID: 2129325Klicka på bilden för större version

Namn: bgnedreklar3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 575,3 KB
ID: 2129326
                        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                        540 liter kulfisk - T. lineatus
                        120 liter salt - Koraller och fisk

                        Kommentar

                        • Broddan
                          • February 2007
                          • 536

                          Schysst "mudbank"!!

                          Fattar jag dig rätt att du kommer göra små snitt och stoppa i en drös med växter, kan bli grymt..

                          Bra jobbat!
                          Hälsningar

                          D

                          Kommentar

                          • Rooster
                            • March 2006
                            • 1468

                            Fan det blir ju kanon detta! Har följt detta projektet från scratch typ, kul med ett paludariumprojekt. Kom inte ihåg nu men vad blir det för fisk i förresten?
                            Fish for Life!!!

                            Kommentar

                            • DAHLBERG
                              • September 2008
                              • 1598

                              Ursprungligen postat av Broddan
                              Schysst "mudbank"!!

                              Fattar jag dig rätt att du kommer göra små snitt och stoppa i en drös med växter, kan bli grymt..

                              Bra jobbat!
                              Tack, är hyfsat nöjd Lite för vassa kanter kanske, men det rättar till sig.

                              Exakt! Skitenkelt att snitta i madrassen och sticka in växter. Madrassen är ju fuktig hela tiden eftersom det kommer vara vattenfall överst! De större växterna får man fixa nån typ av hållare till. Ska göra mitt bästa för att få det räser

                              Tänkte fästa bakgrunden på en polystyren-platta som jag sedan fäster på bakrutan. Annars kommer madrassen säcka ihop av tyngden av växterna och vattnet...

                              Ursprungligen postat av Rooster
                              Fan det blir ju kanon detta! Har följt detta projektet från scratch typ, kul med ett paludariumprojekt. Kom inte ihåg nu men vad blir det för fisk i förresten?
                              Tack Peter!

                              Det blir malaysisk/indonesiska fiskar. Blir ett gäng biocellatus (de hoppar över från mitt 120liters - som plockas ner). Annars vet jag inte :/ Barilius Bernatziki skulle vara häftiga att ha... Kom gärna med förslag!

                              Sen blir det troligtvis ett par Polypedates Leucomystax
                              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                              540 liter kulfisk - T. lineatus
                              120 liter salt - Koraller och fisk

                              Kommentar

                              • Alexander Ylipää
                                • May 2003
                                • 1831

                                Fiasko! Ser ut som en mur av lera.

                                Nä, seriöst så kan detta blir hur jäkla bra som helst. Men jag antar att resterande del av bakgrunden kommer bli lite mer utåtbuktande? Som exempelvis den där poolen vi snackade om som skulle vara precis innan vattnet hamnar ner i "akvariet"?
                                Med vänlig hälsning
                                Alexander

                                Kommentar

                                Arbetssätt...