Mina Dennerle nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Jag orkar inte vänta längre, har nu kollat upp efter lite snygga räkor och dessa kommer troligen hem nu i veckan.
    12 Chrystalräkor av lite blandad klass men minst SS, det är inte helt bestämt vilka ännu då jag inte fått svar av säljaren men så fort jag fått det så kommer besked. Sedan fyller jag på både från Tyskland och ev. i Stockholm på Lidingöresan till syrran innan jul...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Har du inget tålamod det skall man ju ha i akvarievärlden

      Vad betyder SS ?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Inte när det gäller saker som jag fått på skallen ,då är det bara att handla.
        SS är en av graderingarna i en skala för att klassa räkorna och kan se ut så här: http://www.redbee.se/attachment.php?...0&d=1282106652
        De olika graderingarna kan man läsa om här: http://www.redbee.se/content.php/15-Graderingsguiden
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av ansjo
          Inte när det gäller saker som jag fått på skallen ,då är det bara att handla.
          SS är en av graderingarna i en skala för att klassa räkorna och kan se ut så här: http://www.redbee.se/attachment.php?...0&d=1282106652
          De olika graderingarna kan man läsa om här: http://www.redbee.se/content.php/15-Graderingsguiden
          Spännande läsning, tycker att det blir mer och mer roligt med räkor.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Kan bara hålla med...kanske för att det är en ny grej och lite av en utmaning att få snurr på grejerna ordentligt.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              Ursprungligen postat av ansjo
              Kan bara hålla med...kanske för att det är en ny grej och lite av en utmaning att få snurr på grejerna ordentligt.
              Håller med dig där Var som snäckorna, var riktigt skoj att få de till (lek trotts att de leker lätt) och få följa med från att de kläcks till att de blir jätte stora Alltid kul.
              Börjar själv bli sugen på räkor, men lite svårare räkor att få till lek...nämligen "Mountain rock" räkor
              Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


              Var kul med en artikel om dessa räkor
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Jag såg den elefantsnäckan som är den förstfödde i 60-liters Sulawesikuben, och satikens vad den hade vuxit. Nästan dubbel så stor som när den föddes och mätte nu närmare 3 cm! Men å andra sidan äter de som hästar, ett par maltabletter tar inte lång tid innan de är slut, och det syns i gruset med.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Då är den första sändningen finräkor på väg i morgon. Köpte 13 Golden och 15 CB i minst S-gradering och dessa ska få bo i samma kar som räkorna jag köpte i Tyskland.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Då är den första sändningen finräkor på väg i morgon. Köpte 13 Golden och 15 CB i minst S-gradering och dessa ska få bo i samma kar som räkorna jag köpte i Tyskland.
                    kunde inte hålla mej! var tvungen att posta bilden här också
                    SS-räkor, graderade enligt de tyska renhetslagarna.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: fiskserie3.jpg
Visningar: 2
Storlek: 47,1 KB
ID: 2128856

                    Nej usch vad OT det blev nu....

                    En fråga anders! vad kostar golden räkorna??
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      gärna sådan OT, klart det var en SS-räka!
                      De kostar 120:-/st. Skulle man hitta dem i affär i Sverige så tippar jag på det dubbla...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        gärna sådan OT, klart det var en SS-räka!
                        De kostar 120:-/st. Skulle man hitta dem i affär i Sverige så tippar jag på det dubbla...
                        så du köper dom inte från sve? tyskland då tippar jag...hur går frakten till när det är så kyligt??
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Jodå, jag köper dem av en privatodlare här i Sverige. De fraktas i breathingbag och heatpack i en frigolitlåda så det är det minsta problemet. Vad jag menar är att de ändå är såpass ovanliga att affärerna inte har någon marknad för dem och då skulle priset troligen sticka iväg.
                          Kolla bara in de Chrystalräkorna som affärerna har, de är ofta i lite sämre klassning men kostar ändå runt 50-60:-/st...
                          Har nu även beställt CR och CB i klass SS och SSS till den nyare kuben så det ska bli väldans spännande!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Jodå, jag köper dem av en privatodlare här i Sverige. De fraktas i breathingbag och heatpack i en frigolitlåda så det är det minsta problemet. Vad jag menar är att de ändå är såpass ovanliga att affärerna inte har någon marknad för dem och då skulle priset troligen sticka iväg.
                            Kolla bara in de Chrystalräkorna som affärerna har, de är ofta i lite sämre klassning men kostar ändå runt 50-60:-/st...
                            Har nu även beställt CR och CB i klass SS och SSS till den nyare kuben så det ska bli väldans spännande!
                            aha ok...

                            60 spänn kostar dom i "min" affär.
                            Men dom är ju så jävla fula... en sorglig halvt genomskinlig röd färg, nästan inget vitt och det vita som finns är väldigt svagt.
                            Ingen färg på benen över huvudtaget... låg klassning på hög nivå.

                            Det är bara körsbär och amano som det finns en någorlunda marknad på.
                            Skulle vara trevligt med lite coolare räkor som ett standardsortiment... men det händer ju inte...inte nu iaf
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Och jag tror inte det händer sedan heller, utan det är privatmarknaden eller Tyskland som gäller isf.
                              Sedan blir det troligen lite påfyllning på finräkorna i Tyskland under mässresan till Hannover i januari/februari!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Och jag tror inte det händer sedan heller, utan det är privatmarknaden eller Tyskland som gäller isf.
                                Sedan blir det troligen lite påfyllning på finräkorna i Tyskland under mässresan till Hannover i januari/februari!
                                Lite synd är det ju... men så har man ju anledning till resorna som är så jävla goa

                                min gubbe börjar tycka att det är för mkt med 5 akvarium så jag kan ju stänga ner 2 stycken och lixom öppna massa små
                                Det blir ju samma literantal Och då kan jag också dregla på lite olika räkor *tänker/drömmer* vackra snäckor, mossor och räkor i kar utspridda lite överallt i lägenheten....mumma
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...