Mina Dennerle nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Jodå, de blir bara fler och fler så sakteliga. Nu är där mycket mer sten i karet än tidigare, så det är svårt att veta hur många snäckor där är nu...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      Vad skoj!
      Liite sug efter de finns det allt, men jag orkar inte hålla på och dona och ha mig med vattenvärden. Så jag får snällt sukta efter dina
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Så är nu en laddning mossa beställd genom ebay igen, och även den här gången gick de att pruta lite. Jag skickade en förfrågan om 3 förpackningar Pearl Moss som skulle kosta 5.95 dollar inkl. frakt om de tog ett bud på 9 dollar med frakt och det gjorde de. Hoppas bara att det blir lite mildare väder nästa vecka ifall man inte hinner ta in posten direkt när den kommer.

        Även mina Sakuraräkor har fått flytta till kuben med diskus, i detta karet kommer det snart nya invånare och vilka och hur många av varje är inte bestämt ännu då jag inte fått priset på en del av räkorna.
        Men det blir Chrystal Black troligen SSS och SW från en säljare, och även ett gäng CB som iofs "bara" är S men har föräldrar som antingen är King Kong/Ruby red och SW och chansen att få tillbaka KK eller RR är lite större.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Hoppas du är bättre än jag när det gäller att få mossa att frodas.
          Just nu försöker jag hålla http://www.aquamoss.net/Fissidens-fo...s-fontanus.htm vid liv i tre olika burkar, men det går sådär.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Just Fissidens har jag haft i kuben som Pia har numera, men då jag fick en trådalgodling i det karet slängde jag alla växterna och mossan. Men roten som var i det karet hade sporer satt sig på, och där växer det numera en del av den mossan. Den växer sakta, så oroa dig inte för att det inte händer så mycket.
            Det är faktiskt även på väg en bit sådan snyggmossa från Asien, som jag ropade hem på Ebay.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Lite mumma för ögonen för de som gillar Chrystalräkor: http://crimson.ocnk.net/product-list/10
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Icecoffee
                • November 2010
                • 447

                ser att du ofta handlar på ebay? hur funkar det med frakten? eller handlar du inom eu?
                Cogito, ergo sum
                (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Ursprungligen postat av Icecoffee
                  ser att du ofta handlar på ebay? hur funkar det med frakten? eller handlar du inom eu?
                  Jo det har blivit en del, mest för prisernas skull samt att man kan hitta växter och mossor som är svåra att få tag på här i Sverige. De flesta växterna och mossorna har jag köpt från säljare i Asien.
                  Frakten funkar klockrent, ofta handlar jag där frakten ingår men då brukar priset på vara vara något högre men man tjänar ändå på det.
                  Ibland har säljarna på Ebay en förfrågan om ett pris från köparen, och där kan man få riktigt bra priser på varan om man har tur och de tar budet.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Icecoffee
                    • November 2010
                    • 447

                    jag är så dålig på plantor, riktigt urusel, brukar vara, den va fin den tar vi. ingen koll på vad dom kräver osv. men det ska bli ändring. du är välkommen att tipsa mig om snygga plantor till det kommande asienkaret

                    Föresten blir man inte dåligt sugen på en kub räkor i köket när man kikar på dina !!! Snyggt som f-n
                    Cogito, ergo sum
                    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av Icecoffee
                      jag är så dålig på plantor, riktigt urusel, brukar vara, den va fin den tar vi. ingen koll på vad dom kräver osv. men det ska bli ändring. du är välkommen att tipsa mig om snygga plantor till det kommande asienkaret

                      Föresten blir man inte dåligt sugen på en kub räkor i köket när man kikar på dina !!! Snyggt som f-n
                      Hittade din tråd nyss, så den kommer jag att följa och kanske med ett eller annat tips!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Lite nytt bloggande.
                        Har lite fler räkor på G, bara det kan bli lite mildare så man inte riskerar att det blir för kallt för dem under leveransen.
                        10 st av de räkorna jag nämde tidigare, de som är 50% RR och KK, sedan av en annan kille är det 5 rosa Snow White och 5 CB SSS bokade och det är detta som ska bli grunden till mittt försök att få fram egna Kink Kong och/eller Ruby Red.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Idag kom Fissidens fontanusen i brevlådan, och även Katappabladen låg där. Det är kallt ute idag, runt 5 minus men mossan såg ut att ha klarat sig fint men några räkor har jag inte vågat skicka efter denna veckan heller. Förhoppningsvis ger kylan med sig till nästa vecka.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Fortsätter med bloggande lite...
                            Jag såg häromdagen något kryp i karet som kardinalräkorna ska gå i. Det är ca 1 mm stora gråbruna saker som simmar/kryper omkring i gruset och på rutan, och några sådana har jag aldrig sett tidigare.
                            Lånade hem ett gäng Platy från affären som förhoppningsvis gör livet surt för dessa ting, då jag är lite orolig för att de ska vara något icke önskvärt ihop med Kardinalräkor.
                            Annars är det ganska lugnt, det ska bli lite mildare till veckan som kommer och då blir det till att få hem räkorna som har KK och RR anlag. Det är lite tomt i den burken nu, bara en massa rosa posthornssnäckor som håller bakterifloran igång.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Kan du inte ta en bild på karet så man får se hur det ser ut? Nyfiken på mossan.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Den ser inte så mycket ut för världen ännu, har bundit upp den på några grenar bara och aftersom den är odlad ovan vatten ser den ganska tråkig ut än så länge...men jag ska ordna detta.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...