Mina Dennerle nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av Saturnus80
    Varför är en del A.helena så bleka, mina har en mycket djupare gul färg medan min brors är nästan vit-svarta.
    Inte en aning, kanske olika stammar, pH eller om det är födan som gör det?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Falconer
      • November 2005
      • 786

      Kanske det var elefantsnäckorna jag menade var så gula och svarta. Den prickiga var också häftig.
      Hur stora blir dom och hur vill dom ha det i karet?

      Skulle det vara bättre att köpa helenorna av privatperson än av butik? Varför? Köpte en på pets i karlstad.....
      Kanske ska köpa lite malaysiska sandsnäckor och en till helena för att hålla dom nere. Eller borde man kanske plocka bort helenan..vill inte ha pest i karet ( eller själv heller)

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av ansjo
        Tveksamt, men man ska aldrig sluta att förvånas av nya rön...

        Jepp, där är en doppis bakom bakgrunden.

        Det är mest för Chrystal och blivande Kardinalräkor, då de är lite känsligare än körsbärsräkor. Körsbären är inte lika känsliga för vattenbyten samt gödning, skulle du däremot göda med vissa gödningar och ha chrystalräkor är risken ganska stor att det blir pannkaka av alltihop.
        Som jag skrev innan, jag hade dubbel dos PMDD var dag och Körsbärsräkor utan några som helst problem, men det är ju inget som förutsätter att det funkar lika bra hos dig trots att jag tror det ska gå bra.

        Tackar för svaren, nu har jag bättre pejl på dessa. Och visst är det så att bara för att man kör en gödning i ett kar så funkar det inte hos alla, med hur stor dos man ger och hur ofta. Men då vet jag att jag försiktigt kan trappa upp gödningen lite och se hur fiskar och växter svarar på det. Undrar bara hur jag räknar ut antal watt per liter i karet så jag vet vad som är lagom och vad som blir onödigt mkt gödning.


        Det var nog sista OT frågan här, jätteglad att du svarat på alla frågor så snabbt i denna tråden som inte handlar om detta egentligen.

        Så tillbaka till tråden nu då.

        Hur ser kuberna ut, någon förändring? D.v.s har växter skjutit fart lite grann? Fler räklingar/snäcklingar?


        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ok, är det en speciell doppis, så att den får plats eller är det en vanlig form på den?

          Så jag vet vad jag behöver införskaffa innan "tomten" levererar sitt paket
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ursprungligen postat av Falconer
            Kanske det var elefantsnäckorna jag menade var så gula och svarta. Den prickiga var också häftig.
            Hur stora blir dom och hur vill dom ha det i karet?

            Skulle det vara bättre att köpa helenorna av privatperson än av butik? Varför? Köpte en på pets i karlstad.....
            Kanske ska köpa lite malaysiska sandsnäckor och en till helena för att hålla dom nere. Eller borde man kanske plocka bort helenan..vill inte ha pest i karet ( eller själv heller)
            Det var det säkerligen, de har svartbrunt skal och gul kropp. De snäckorna vill ha varmare än vad man brukar ha, runt 28 grader samt högre pH. De blir ca 10 cm långa, så det är inga småsnäckor precis.
            Den enda fördelen med att handla Helenor privat skulle vara priset, har sett att de ligger på runt 10:-/st plus frakt. Att det skulle följa med någon sjukdom är inget att oroa sig för, det kan det likväl göra om man köper fisk eller något annat från affärer eller privatpersoner med.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Undrar bara hur jag räknar ut antal watt per liter i karet så jag vet vad som är lagom och vad som blir onödigt mkt gödning.


              Det var nog sista OT frågan här, jätteglad att du svarat på alla frågor så snabbt i denna tråden som inte handlar om detta egentligen.

              Så tillbaka till tråden nu då.

              Hur ser kuberna ut, någon förändring? D.v.s har växter skjutit fart lite grann? Fler räklingar/snäcklingar?


              Nicke
              OT gör ingenting, det är det som är fördelen med egna projekttrådar så här då man kan sväva ut ganska ordentligt. Det kan vara lika intressant att höra en diskussion om någon annans akvarium och lösningar som vad själva tråden handlar om.
              Ljuset beräknar du att du plusar ihop wattantalet på rören du har. Detta delar du sedan med literantalet och får då watt par liter. Kör man med co2 är de inte fel att vara över 0,5W/l, trots att det funkar med mindre med.

              Kuberna ja, där händer inte så mycket mer än att jag beställt en ny 60-litare och ska byta ut en av 30-litarna. Den kommer att innehålla Sulawesiräkor med, men en annan sort plus Thylomeniasnäckor. Det har även blivit snäcklingar från Whitespotted med, och vete tusan om dessa inte är ännu sötare än de gula.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Ok, är det en speciell doppis, så att den får plats eller är det en vanlig form på den?

                Så jag vet vad jag behöver införskaffa innan "tomten" levererar sitt paket
                Nej, det är en vanlig doppis men se till så den inte är för lång. Men varför ska du ha doppis, ska du ha "vanliga" räkor behöver du knappast doppis om det inte är väldigt kallt hemma hos dig...?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Jag tänkte testa elefantsnäckan och ett litet stimm (max 10 st) med Rasbora Galaxy, dessa går väl bra ihop eller skall jag "bara" köra galaxyn?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Jag skulle nog testa, det gör inget. Men håll runt 26 grader, snäckorna fixar detta men skulle du haft Sulawesiräkor hade det blivit i kallaste laget.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Falconer
                      • November 2005
                      • 786

                      Oj vad varmt dom ska ha det. Finns det några fiskar eller räkor som passar med dom då?
                      När man ska ge snäckorna kalk, blir det inte mycket kalk som påverkar vattnet då?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av Falconer
                        Oj vad varmt dom ska ha det. Finns det några fiskar eller räkor som passar med dom då?
                        När man ska ge snäckorna kalk, blir det inte mycket kalk som påverkar vattnet då?
                        Jodå, gör en fisksökning här på Zoopet så blir det en hel del träffar. Räkor är heller inte så svårt, utan Sulawesiräkorna kommer från samma ställe och vill även de ha det varmt om fötterna. Nackdelen är att de är lite känsligare än "vanliga" räkor, men å andra sidan är de värda det. Ett varmare vatten är även svårare att hålla uppe syrenivån i, så det är ett plus med bra ytcirkulation.
                        Vattnet där de kommer från har högt pH, och det får du om du tillsätter kalk.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Falconer
                          • November 2005
                          • 786

                          Trivs dom inte alls i temperatur under 27?
                          Räcker det att ge dom äggskal ibland? Påverkar äggskal vattnets ph-värde?
                          Vad kostar snäckorna ungefär?
                          Tänkte om man kanske kunde ha dom med galaxy och dario dario 25-26 grader...vad tror du? Eller borde man egentligen vänta tills man kan hålla en kub bara anpassat till elefantsnäckorna?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Det beror lite på vilken av snäckorna du är ute efter, men priserna ligger på ca 40:-/st och uppåt. Äggskal ger nog inte så mycket kalk i vattnet, då är det bättre att köra med kalksten eller liknande i karet för att få ett jämnare pH. Detta är bara antagande från min sida, det kanske funkar jättebra med äggskal, men det låter lite fattigt i mina öron.
                            Personligen skulle jag nog hellre köra med ett kar som är lämpat för elefantsnäckorna, och att göra karet optimalt för dessa. Det låter kanske lite tråkigt med bara snäckor i ett kar, men jag har det nu och när det kommer småttingar är det faktiskt riktigt kul!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Vad har du för kalksten eller kalktillskott till dina elefanter?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jag har korallsand som substrat, jag har faktiskt inte kollat pH:t men ska ta och göra det...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...