Mina Dennerle nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    ahha då får jag vänta en stund då...
    Vad har du för snäckor? Har en liten kannibal nu, men skulle vilja ha någon snäcka som gör lite mer nytta. Men det ska ju gå lite fisk + räkor i kuben (30 l) också. Vill inte få det överbefolkat. Har du något tips? Dina gulsvarta är snygga, hur stora blir dom? Malaysisk sandsnäcka?

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      WOW! WOW! WOW!

      Som jag sa i din MP tråd jag vill okcså ha kuber, men nu ännu mer och i fler storlekar...

      Vilka supersnygga räkor och snäckor du har.. Shit!!! Finns dessa att få tag på för vanliga lirare också?

      Och hur törs en sån som jag inhandla sådan i tyskland o frakta ända till Linköping månntro....


      Elefanterna var supercoola, Vill ha dina kuber, önskar mig de i julklapp.


      Nicke
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Ursprungligen postat av Falconer
        ahha då får jag vänta en stund då...
        Vad har du för snäckor? Har en liten kannibal nu, men skulle vilja ha någon snäcka som gör lite mer nytta. Men det ska ju gå lite fisk + räkor i kuben (30 l) också. Vill inte få det överbefolkat. Har du något tips? Dina gulsvarta är snygga, hur stora blir dom? Malaysisk sandsnäcka?
        De gulsvarta är Anetoma helena, snäckätande snäcka och det började med 7-8 st och nu vet jag faktiskt inte hur många där är. Jag har inga "skadesnäckor" i burken utan de klarar sig gott på en fodertablett lite då och då.
        Fisktips finns det gott om, men en ny liten favorit för mig är Rubintetran och det finns nog en bild på den tidigae i tråden. Kan vara lite trixig att få tag på, men grossisten Imazo har dessa inne nu och du kan kanske beställa genom affären du handlar av?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av ApeviaX
          WOW! WOW! WOW!

          Som jag sa i din MP tråd jag vill okcså ha kuber, men nu ännu mer och i fler storlekar...

          Vilka supersnygga räkor och snäckor du har.. Shit!!! Finns dessa att få tag på för vanliga lirare också?

          Och hur törs en sån som jag inhandla sådan i tyskland o frakta ända till Linköping månntro....


          Elefanterna var supercoola, Vill ha dina kuber, önskar mig de i julklapp.


          Nicke
          Jodå, sådana räkor går att få tag på här i Sverige med, men det kan vara lite krångligt. Chrystalräkor i den klassen får du räkna med att få betala 70-100:-/st för av en privat säljare, tyvärr brukar inte affärer ha dessa lite dyrare räkor i sitt sortiment.
          Sakura och de extragula räkorna är nog inte mycket annat än att beställa ffrån Tyskland ifall du inte väntar tills det blivit en stam även av dessa här i Sverige...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Oscar Martinsson
            • June 2010
            • 121

            Snygga burkar, är rikigt avensjuk
            // Oscar
            Ett 100L, ett 20L, ett 6-kantigt 18L och 10L Nano
            Bilder på karen kan ses på min hemsida: http://martinsso.n.nu under fliken "Mina akvarium"

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Tack.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Ursprungligen postat av ansjo
                Jodå, sådana räkor går att få tag på här i Sverige med, men det kan vara lite krångligt. Chrystalräkor i den klassen får du räkna med att få betala 70-100:-/st för av en privat säljare, tyvärr brukar inte affärer ha dessa lite dyrare räkor i sitt sortiment.
                Sakura och de extragula räkorna är nog inte mycket annat än att beställa ffrån Tyskland ifall du inte väntar tills det blivit en stam även av dessa här i Sverige...

                Okej där ser man, men menar du att jag kan beställa fisk/räkor från tyskland utan att behöva åka dit?

                Det måste väll ändå bli dyrare än at åka själv? Och sen kan man inte peka heller?


                Okej, jag ska nog pyssla med "vanliga" körsbär och chrystal innan jag ger mig på dessa räkor. Har bara amano och de trivs men törs inte ge mig på räkor i "den prisklassen" så pass bra förtroende för att jag fixar det har jag inte, vill ju inte ha ihjäl de stackarna.


                Nicke
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Det som är viktigast är att karen är väl inkörda, sedan att man håller uppe en bra vattenkvalité.
                  Det är bättre med flera men mindre vattenbyten i veckan än ett stort, plus att man har koll så inga främmande metaller elller gödning i vattnet dödar räkorna, och speciellt Chrystalräkorna är känsligare av de räksorterna som skrivits om i de senaste inläggen.

                  Visst funkara det alldeles utmärkt att skicka efter räkor, men det bör vara en handlare som är duktig på att skicka och brukar göra det. Men har man tillfälle är det givetvis mycket bättre att åka ner själv, Zoopetväst brukar vara iväg minst en gång om året i Tyskland i affärer och mässa så det är bara att haka på.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Det som är viktigast är att karen är väl inkörda, sedan att man håller uppe en bra vattenkvalité.
                    Det är bättre med flera men mindre vattenbyten i veckan än ett stort, plus att man har koll så inga främmande metaller elller gödning i vattnet dödar räkorna, och speciellt Chrystalräkorna är känsligare av de räksorterna som skrivits om i de senaste inläggen.

                    Visst funkara det alldeles utmärkt att skicka efter räkor, men det bör vara en handlare som är duktig på att skicka och brukar göra det. Men har man tillfälle är det givetvis mycket bättre att åka ner själv, Zoopetväst brukar vara iväg minst en gång om året i Tyskland i affärer och mässa så det är bara att haka på.

                    Jaa joo som sagt jag vill ju med på en tur till tyskland, änkte på att värdena kanske blir fel i vattnet eller är det samma sak då samma mängd byts fast i etapper?


                    När beräknas nya kuben och reservdelen komma då tror du? Ska bli så spännande när dina discus dimper ner

                    Nicke
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jag skickade ordern idag och de jobbar bara vardagar så troligen kommer grejerna på fredag.

                      Nu hängde jag inte riktigt med vad du menar med värde, menar du om räkorna köps i Tyskland eller i Sverige och kommer till ditt kar?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Nej, förlåt jag var lite otydlig.

                        Jag menade att PMDD kanske ställer till det med vattenvärdena/kvalitén? Då jag i mitt kar nu byter ca: 30% i veckan så undrade jag om det blir knas att byta ex. 10% 3 ggr i veckan? Då givetvis med samma mängs PMDD och fortfarande 1 ågng i veckan?


                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Chrystalräkor tål inte PMDD, så dessa kan man tokglömma isf. Däremot funkar det med körsbärsräkor utan några problem, jag hade ett 960 liters växtkar för ett tag sedan med en väldans massa ljus, co2 och PMDD samt diskus. Och jag bytte 50% i veckan med dubbeldos PMDD var dag, så du kan lugnt fortsätta med dina veckobyten!
                          I detta släppte jag i ett gäng räkor för att diskusen skulle få lite levande käk trodde jag. Med alla de växterna så fick räkorna vara ifred och de blev många kan jag lova. Och så röda de blev med, sedan vad det berodde på vet jag inte, kanske värmen eller något annat som de inte hade tidigare...?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Whizzer
                            • May 2005
                            • 498

                            Ska oxå skriva dit ansjo's kuber på min önskelista till tomten
                            Whizzer
                            http://ninavarblane.blogspot.com

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Bäst att passa sig, det kanske snart kommer en tomterånare och snor mina småkuber....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Whizzer
                                Ska oxå skriva dit ansjo's kuber på min önskelista till tomten
                                Det står redan ett sånt på min önskelista
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...