Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Nää... va fasen... tänkte bara slänga in några bilder på en Anubias som skjutit fart lite fränt sådär.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Mannen med dom gröna fingrarna...också.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        En Anubias som skjuter fräna skott Det är verkligen action i karet! Har du filmat händelsen?
        Det är ju inte konstigt uttryckt egentligen men lite ovant att höra denna kraftfulla beundran av växter bara i detta forum.
        När jag nu skrattat (med, inte mot) färdigt så måste jag säga att bild 2 i raden är en förbaskat bra växtbild.
        Bara att någon skriver "frän" igen väcker en naturlig längtan efter ett 70-tal med V-jeans och platåskor.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Mannen med dom gröna fingrarna...också.

          //Inger
          Ursprungligen postat av Bluewing
          En Anubias som skjuter fräna skott Det är verkligen action i karet! Har du filmat händelsen?
          Det är ju inte konstigt uttryckt egentligen men lite ovant att höra denna kraftfulla beundran av växter bara i detta forum.
          När jag nu skrattat (med, inte mot) färdigt så måste jag säga att bild 2 i raden är en förbaskat bra växtbild.
          Bara att någon skriver "frän" igen väcker en naturlig längtan efter ett 70-tal med V-jeans och platåskor.
          Gröna fingrar njae... Det är att överdriva, men jag är hyfsad i trädgården med de träd, buskar och plantor som finns... fanns där.
          Har snackat med min gode vän trädgårdsmästaren och arboristen Kent idag och det väller fram lite nya planer på hur vi skall anlägga den nya trädgården till våren/sommaren - som om man inte hade andra grejer då att fundera över... men, det blir fint!

          Ja, haha - "fränt" är ett bortglömt och underskattat uttryck. Jag tog några bilder, för Anubiasplantan verkligen spränger fram från roten den sitter fast på - och det ser ju riktigt trevligt ut. De andra Anubiasarna och javorna tycks stortrivas också. Det här är ju "lätta" växter (som verkligen passar mig, som inte gör ett dyft mer än att göda med kranvatten, lite ljus och fiskskit) som blir enastående vackra om man ger dom några månader i lugn och ro.
          Växter i den högre skolan är nog inget för mig egentligen - men man vet aldrig; "den lille hemmateknikern" kanske plockar fram "den lilla kemilådan" och Meccanobyggsatsen och drar igång något längre fram... Men, nja - tror inte det!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ja, vafan, jag fortsätter lite för mig själv sådär...
            Tänkte på de bruna blad som faller av, t.ex. windelöv, och som man oftast rensar bort. Det kan löna sig att skippa det en tid och kolla vad som händer; här är ett brunt blad som legat, till synes stendött ett tag - nu har det slagit ut flera nya fina skott, och denna lilla "planta" kan man ju placera på ett passande ställe senare - slänger in en bild på det, och en bild på kolonien bladet kommer ifrån, och där ser man fler bruna blad som släpper så småning om. Ytterligare en bild är på en liten rotbit av Anubias som drivit in ett windelöv-snår och fastnat där. Den lilla rotbiten börjar slå fina skott den också!
            Bifogade filer

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Växtnörd!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Växtnörd!
                Haha! Ja, eller hur?

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ja, Mats vad kör du med för näring och vad har du för bubbelhastiget på co-anläggningen
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Ja, Mats vad kör du med för näring och vad har du för bubbelhastiget på co-anläggningen
                    Haha! Ja, eller hur? Fan, vad kul det skall bli att ses på söndag - då får man se lite ordentliga burkar!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Det skall bli kul att ses på söndag men vette faskien om det är nåt att se här.... det är lite bösigt vatten i det ena 220 karet (hoppas att detta går bort tills söndag) och sen har det kommit lite cyano i TA-karet mm mm....

                      Eller så är det bara prestationsångesten som kommer krypande..
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Det skall bli kul att ses på söndag men vette faskien om det är nåt att se här.... det är lite bösigt vatten i det ena 220 karet (hoppas att detta går bort tills söndag) och sen har det kommit lite cyano i TA-karet mm mm....

                        Eller så är det bara prestationsångesten som kommer krypande..
                        Haha! Ja, eller hur? Det kommer att bli en fröjd att få se burkarna! Lugn och fin, nu!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          japp, skall vara lugn och fin.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Mats, du har haft ett jädrans oflyt 2012, så nästa år kommer bara att bli hur bra som helst. Massor av uppdateringar, om dina nya planer ang. ditt nya projekt - och en massa kloka råd till oss andra.
                            Så ha en riktigt GOD JUL nu!

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Mats, du har haft ett jädrans oflyt 2012, så nästa år kommer bara att bli hur bra som helst. Massor av uppdateringar, om dina nya planer ang. ditt nya projekt - och en massa kloka råd till oss andra.
                              Så ha en riktigt GOD JUL nu!

                              //Inger
                              Jag kan bara instämma, vad vore Zoo... utan dig?

                              God Jul på dig gubbe
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Mats, du har haft ett jädrans oflyt 2012, så nästa år kommer bara att bli hur bra som helst. Massor av uppdateringar, om dina nya planer ang. ditt nya projekt - och en massa kloka råd till oss andra.
                                Så ha en riktigt GOD JUL nu!

                                //Inger
                                Ursprungligen postat av c90368
                                Jag kan bara instämma, vad vore Zoo... utan dig?

                                God Jul på dig gubbe

                                Halloj på er, och en riktigt härlig God Jul önskar jag er också!

                                Inger, jag skulle väl inte direkt säga att jag har haft oflyt det här året, men lite extra pill har det ju blivit - och nu är liksom "grunden" lagd för framtida projekt. Men jag tackar dig för "peppet" - och nog skall det bli uppdateringar så det räcker och blir över, jag skall bara ha något att uppdatera om först...

                                Maths, jag skall nog lägga näsan i blöt här och var även i fortsättningen!

                                Ja, nu har man liksom klarat av alla de vanliga firmafesterna och jag har redan hunnit att käka tre julbord... puooh! Men imorgon, fast egentligen idag - men ändå imorgon när man vaknar till, skall kåken storstädas och en stabbig skinka skall lagas till. Det skall bli riktigt mysigt!
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 December 2012, 10:50.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...