Det som ska bli 100 l asien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Ursprungligen postat av Miliimli
    Se på tusan! Inte konstigt att jag inte hittat nåt lik, den jag misstänkte dött lever fortfarande!
    Que?! Har du hittat ngt kul i karet
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      Trodde jag bara hade en zebra kvar, men det visade sig vara två

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        Trevligt!
        yvärr är det tvärtom här med zebror då det stadigt minskar utan att jag märker något direkt. Hoppas det finns både honor och hanar kvar där får den något sena odlingen.
        Kar ska flyttas på här hemma när det blir klart för ommöblering.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          Gaah! Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här karet mera!

          För det första är jag så otroligt nöjd med det dunkel, och de skuggor som bildas mellan växterna nu. Älskar helt enkelt hur det ser ut där!

          Men sedan är jag så otroligt less på alla dödsfall att jag kunde slänga karet i väggen

          Men sen är jag ju nog ändå hjälplöst förälskad i min mosaikhane. Skulle jag stänga ner kunde jag alltid flytta mina beloved ålar till det kommande svartvattnekaret, men 54 l är ju på tok för litet för guramierna.

          Sedan är det ju ynglen som går i 54 l nu. När 54 l blir svartvattenkar behövar jag ett annat kar åt dem.

          Kontentan i allt det här ... ja, det ser ut som om det blir omstart i.o.m den tillfälliga flytten och så får vi se hur det blir. Antingen har alla invånare dödd 7 månader senare, och jag behöver inte fundera på om jag ska ta med det till lägenheten iden, eller så har dödsfallen slutat och jag tycker om karet igen

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            Ursprungligen postat av Miliimli
            Gaah! Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här karet mera!

            För det första är jag så otroligt nöjd med det dunkel, och de skuggor som bildas mellan växterna nu. Älskar helt enkelt hur det ser ut där!

            Men sedan är jag så otroligt less på alla dödsfall att jag kunde slänga karet i väggen

            Men sen är jag ju nog ändå hjälplöst förälskad i min mosaikhane. Skulle jag stänga ner kunde jag alltid flytta mina beloved ålar till det kommande svartvattnekaret, men 54 l är ju på tok för litet för guramierna.

            Sedan är det ju ynglen som går i 54 l nu. När 54 l blir svartvattenkar behövar jag ett annat kar åt dem.

            Kontentan i allt det här ... ja, det ser ut som om det blir omstart i.o.m den tillfälliga flytten och så får vi se hur det blir. Antingen har alla invånare dödd 7 månader senare, och jag behöver inte fundera på om jag ska ta med det till lägenheten iden, eller så har dödsfallen slutat och jag tycker om karet igen

            Vilket dilemma, tycker personligen inte att du ska stänga ner karet, det du skulle kunna göra är att göra en makeover och ett VB på 60% och i med easylife i karet.
            Tänk p att ett 100l är 300l MINDRE än ett 400l... Hade jag haft ett sånt "litet" kar hade jag lätt! gjort ett makeover.
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              Mmh, eftersom det blir att flytta karen till påsk, så får det gå och puttra för sig själv tills dess. Sedan blir det omstart i.o.m flytten och så har det 7 månader på sig att bevisa att det fortfarande vill vara med i leken

              Mätte föresten den största vattenormbunken idag. Nästan 40 cm i diameter! De yttersta bladen har börjat klättra upp på sidorna för den ryms inte helt i karet längre mellan fram- och bakruta. Hur stora kan de bli egentigen?!! När jag köpte dem för x antal veckor sedan var det ju bara tre små blad som jag inte trodde skulle överleva!

              Sedan har jag hittat en annan flytväxt bland all andmat också som jag inte vet vad det är. Liknar andmaten, men är lite större. Består av 4 runda blad som sitter ihop på liknande vis som andmaten, och så har det ganska tydliga bladnerver. Någon som vet vad det är?

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                Ursprungligen postat av Miliimli
                Mmh, eftersom det blir att flytta karen till påsk, så får det gå och puttra för sig själv tills dess. Sedan blir det omstart i.o.m flytten och så har det 7 månader på sig att bevisa att det fortfarande vill vara med i leken

                Mätte föresten den största vattenormbunken idag. Nästan 40 cm i diameter! De yttersta bladen har börjat klättra upp på sidorna för den ryms inte helt i karet längre mellan fram- och bakruta. Hur stora kan de bli egentigen?!! När jag köpte dem för x antal veckor sedan var det ju bara tre små blad som jag inte trodde skulle överleva!

                Sedan har jag hittat en annan flytväxt bland all andmat också som jag inte vet vad det är. Liknar andmaten, men är lite större. Består av 4 runda blad som sitter ihop på liknande vis som andmaten, och så har det ganska tydliga bladnerver. Någon som vet vad det är?
                bra tänkt! Ge karet en chans till *leR*

                Oh den växten, andmaten men lite större har jag för mig att Jenmad och KarroKaja har i sina kar (haft)
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  Efter lite googlande troor jag att jag kom fram till att det rör sig om Spirodela polyrhiza, eller jätteandmat. Hahah, jag trodde jag hittade något coolt och så var det bara en lite större variant på andmaten

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    Ursprungligen postat av Miliimli
                    Efter lite googlande troor jag att jag kom fram till att det rör sig om Spirodela polyrhiza, eller jätteandmat. Hahah, jag trodde jag hittade något coolt och så var det bara en lite större variant på andmaten
                    ÄR du seriös!?!? SERIÖSSSSS....*hahaha* jag kikade ner i mitt kar och hade exakt samma, Spirodela polyrhiza! creepy
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      Hahaha, vad häftigt!

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        Och så var hanen igång med att bygga skumbo igen. Är typ 2 veckor och 2 dagar sedan senaste leken, går man tillbaka ytterligare 2 veckor och 2 dagar så lekte de första gången. Jag anar ett mönster

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          jag tycker det är synd om du lägger ner karet nu när mosaikhannen trivs så bra

                          Kommentar

                          • Miliimli
                            • March 2010
                            • 2457

                            Ja just ja, har blivit lite ändring med det
                            e
                            För tillfället ser det lite ljusare ut i karet, men även om jag helst velat låta det stå och repa sig ifred så blir det en omstart.
                            Anledningen: om en månad flyttar jag 90 km söderut för 7 månader. Man får ta jobb och praktikplats där man hittar det..

                            Så runt påsk ska karet packas ihop och flyttas hem till mina föräldrar (där jag ska bo) Sedan har det 7 månader på sig att bevisa att det fortfarande vill vara med i leken innan jag fattar några beslut om jag ska ta med det tillbaka hit eller ej.

                            (Och ja, det är till stor del mosaikhanens förtjänst att jag inte lägger ner det på en gång)

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              du btw om du inte vet vad det är som har drabbat dina zebror.
                              det kanske är fiskTBC, inte för att jag vet så mycket om den sjukdommen men den har ju två symptomförlopp, det snabba. och det långvariga och smärtsamma.
                              jag har själv upplevt det långvariga på en dvärggurami-inte kul att se asså

                              det kortvariga kan ju fiskarna dö av på fläcken när de blir stressade. så om de kommer från en sämmre uppfödare så kanske det är det.

                              inte för att jag är någon expert så lita inte blint på mig! bara spekulationer

                              Kommentar

                              • Miliimli
                                • March 2010
                                • 2457

                                Jag har faktiskt funderat på det själv några gånger... om det skulle kunna vara det.. men jag tycker jag inte hittat just någon information om symptom.. Hur går det långsamma tillvägagångssättet till då?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...