280L Kubakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    Ursprungligen postat av Dexter
    Hade de ngt annat skoj? Tänkte åka dit och inhandla Zebrasnäckor och Pansarmalar bland annat, det som inte blev av förra helgen. Ska spana efter Elefantsnäckor med, kanske blir ett senare inköp.
    Ja de hade mycket fint å roliga "saker" elefantsnäckan finns på högra väggen då man går in i fiskavd, högst upp i mitten ca. De är 4-5 cm långa svarta spiralformade med grön eller gul kropp. jag äger nu en gul samt en grön, tror det var bara gröna idagzebrasnäcka tror jag att jag såg i ett stort akvarium som stod på golvet fristående alltså, alltid lika roligt i den butiken å vänliga killar(just killarna ansvarar väl mest på akvariesidan om jag förstår rätt) de övriga åxo trevliga ps elefanten kostar 75 spänn men häftiga
    Senast redigerad av doppingen; 12 March 2010, 12:36.
    MammaMia

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      Ursprungligen postat av Asynja
      Går det att se på dem när de är mogna? Alltså utseendemässigt...

      Skulle det bli katastrof så får jag väl lov att flytta dem till det större karet iallafall, men då ryker min CA/SA biotop.

      nja det går ju se när honan är ''mogen'' hon får mycket starka färger och speciellt på buken där hon får en stark röd/lila färg på hanen märker du det när han börja jaga honan hela tiden för att hanarna brukar bli könsmogna lite tidigare får jag för mig.

      appropå CA/SA biotopen så är det ingen större fara, själv kör jag också så men jag var tvungen att ha paletterna men du kan glömma att ha några dvärgcilkider om du ska ha paletterna i det stora karet, för att de konkurrera om samma revir och då kan jag lova att paletterna vinner den fighten tyvärr
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        Ursprungligen postat av doppingen
        Ja de hade mycket fint å roliga "saker" elefantsnäckan finns på högra väggen då man går in i fiskavd, högst upp i mitten ca. De är 4-5 cm långa svarta spiralformade med grön eller gul kropp. jag äger nu en gul samt en grön, tror det var bara gröna idagzebrasnäcka tror jag att jag såg i ett stort akvarium som stod på golvet fristående alltså, alltid lika roligt i den butiken å vänliga killar(just killarna ansvarar väl mest på akvariesidan om jag förstår rätt) de övriga åxo trevliga ps elefanten kostar 75 spänn men häftiga
        Vi har fått gröna små prickalger, vilket tydligen ska vara ett gott tecken, men de är jäkligt tråkiga att se på framrutan. Zebror ska tydligen äta dem. Vet du om det finns ngn info om Elefantsnäckor någonstans? Kanske ingår de även i deras meny? (Sorry Asynja att jag nyttjar din tråd till annat svammel. )
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          Ursprungligen postat av Constantine
          nja det går ju se när honan är ''mogen'' hon får mycket starka färger och speciellt på buken där hon får en stark röd/lila färg på hanen märker du det när han börja jaga honan hela tiden för att hanarna brukar bli könsmogna lite tidigare får jag för mig.

          appropå CA/SA biotopen så är det ingen större fara, själv kör jag också så men jag var tvungen att ha paletterna men du kan glömma att ha några dvärgcilkider om du ska ha paletterna i det stora karet, för att de konkurrera om samma revir och då kan jag lova att paletterna vinner den fighten tyvärr
          Honan skiftar i färg efter humör, men den där röd/lila fläcken har hon från och till, jättestark...Även hanen skiftar. Han har börjat jaga henne, men då kanske hon är mogen också?

          Jaha...inga dvärgar med paletter alltså...Men, kan jag har fler paletter då? Hur många isf? 60* 60* tror jag det är (längd och bredd, eller om det var 65)
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • Asynja
            • February 2010
            • 622

            Ursprungligen postat av Dexter
            Vi har fått gröna små prickalger, vilket tydligen ska vara ett gott tecken, men de är jäkligt tråkiga att se på framrutan. Zebror ska tydligen äta dem. Vet du om det finns ngn info om Elefantsnäckor någonstans? Kanske ingår de även i deras meny? (Sorry Asynja att jag nyttjar din tråd till annat svammel. )
            Det är lugnt, jag svamlar rätt bra själv oxå... Bara ni står ut med att jag "tjuvlyssnar"
            /Åsa

            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              Ursprungligen postat av Asynja
              Det är lugnt, jag svamlar rätt bra själv oxå... Bara ni står ut med att jag "tjuvlyssnar"
              Bra, hur e det med dig o lillkillen idag?
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                Ursprungligen postat av Dexter
                Vi har fått gröna små prickalger, vilket tydligen ska vara ett gott tecken, men de är jäkligt tråkiga att se på framrutan. Zebror ska tydligen äta dem. Vet du om det finns ngn info om Elefantsnäckor någonstans? Kanske ingår de även i deras meny? (Sorry Asynja att jag nyttjar din tråd till annat svammel. )

                Går att söka på "Tylomelania sp" =elefantsnäckaså finner man nog nåt om jag minns rätt
                Senast redigerad av doppingen; 12 March 2010, 13:38.
                MammaMia

                Kommentar

                • Asynja
                  • February 2010
                  • 622

                  Ursprungligen postat av Dexter
                  Bra, hur e det med dig o lillkillen idag?
                  Det är ok med oss. Jag blir aldrig av med min hosta bara, sover pissdåligt om nätterna-huvudvärk-trött osv. Jag är nog mest less, har varit förkyld i en månad...
                  /Åsa

                  60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                  Kommentar

                  • Dexter
                    • December 2009
                    • 984

                    Ursprungligen postat av Asynja
                    Det är ok med oss. Jag blir aldrig av med min hosta bara, sover pissdåligt om nätterna-huvudvärk-trött osv. Jag är nog mest less, har varit förkyld i en månad...

                    Usch, låter som bär vi hade "Svinis" här. Man blev aldrig av med eländet utan gick och kände sig halvdålig med hosta, halsont och huvudvärk läääänge. Hoppas du kryar på dig snart. Kanske ska ta dig en Baileys eller tre? I bästa fall skrämmer det bort de elaka bacillerna, om inte annat lär du sova gott inatt.
                    /Dexter

                    75 liter mix, 220 liter mix

                    Kommentar

                    • Asynja
                      • February 2010
                      • 622

                      Det blir sallad från lokala pizzerian & ett glas rött till det...Sen kanske det slinker ner ett par glas till under kvällens lopp, hoppas det kan bedöva halsen lite *s*. Baileysen är tyvärr slut
                      /Åsa

                      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        Men jäkligt snart är det åtminstone vår! Det hjälper allmäntillståndet rejält
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • Asynja
                          • February 2010
                          • 622

                          Ursprungligen postat av danne0301
                          Men jäkligt snart är det åtminstone vår! Det hjälper allmäntillståndet rejält
                          Ja, det hjälper helt klart. Humöret är ju på topp! Jag börjar nästan fundera på om det inte är förkylningen längre som gör att jag mår dåligt... I år har jag rökt i 20år, det är kanske dags att sluta... Jag är tyvärr inte riktigt där än till 100% men det barkar åt det hållet.
                          /Åsa

                          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                          Kommentar

                          • Asynja
                            • February 2010
                            • 622

                            Godmorgon gott folk!
                            Idag vet jag inte om jag kan vänta längre. Jag funderar på att köpa några rosentetror idag. Tänkte ta nitrittest först och ligger det bra så blir det nog så att jag tar en tripp till zooaffären. Imorgon är det 2 veckor sen vi köpte akvariet.

                            Jag är extremt nöjd med möbleringen nu, men jag ska nog plantera några fler växter, det är liiite glest på sina håll. Igår fotade jag med mobilen, tro det eller ej, men det blev faktiskt bättre bilder med mobilen än vad det blir med digitalkameran... Har inte fört över bilderna till datorn än dock, men det kommer under dagen. Hav tålamod gott folk .
                            /Åsa

                            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                            Kommentar

                            • Asynja
                              • February 2010
                              • 622

                              Så har vi då lite bilder på hur det ser ut nu. Ett litet dåligt kort på palett hanen kom med (trots att han tillhör det lilla karet).
                              Bifogade filer
                              /Åsa

                              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                              Kommentar

                              • hult87
                                • February 2010
                                • 1287

                                fina bilder

                                Kommentar

                                Arbetssätt...