280L Kubakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    Ursprungligen postat av Constantine
    Har du tetror i karet så kommer det inte att överleva särsklilt många yngel kan jag lova...

    Hade själv platys i början, totalt fick jag 14 kullar men bara 5 st yngel klara sig till vuxen storlek och då hade jag ändå inga direkta ''rovfiskar'' bortsätt fårn paletterna de var rätt bra på att snappa upp yngel hehe
    Vi får väl se hur det blir då...Kan hända att jag skaffar ett eget kar till ynglen och deras föräldrar (om det är så att jag tycker det är för sorgligt när de blir uppätna) i framtiden.
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction

    Kommentar

    • Asynja
      • February 2010
      • 622

      Usch vad nojjig jag är nu. Det är så att igår flyttade jag lilla akvariet ut till hallen, så långt har det gått bra...bara det att jag insåg helt plötsligt att det är små "ben" på möbeln akvariet står. Dessa ben är fastskruvade ett och ett...Jag har verkligen inte kunnat släppa det här, tror jag får tvinga maken att skruva av benen (kan jag iof också göra, men vi måste hjälpas åt att få ner akvariet först) ikväll för jag är så rädd att de ska "vika" sig. Jag tänker på det hela tiden...herregud, vi har ställt akvariet (ca 60L) på en jyskmöbel *huuu*. Det är ju bara att invänta olyckan liksom...
      /Åsa

      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

      Kommentar

      • Asynja
        • February 2010
        • 622

        Hej hej hallå hej!
        Nu händer det grejer här... Jag såg precis nåt som liknade "spott" (ni vet sånt som brukar sitta på grässtrån & hundkex ute) på vallisnerian...Kan det vara så att tetrorna har "äggat" sig?

        Nån kanske har ngt kort på hur det brukar se ut?
        /Åsa

        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          Ursprungligen postat av Asynja
          Hej hej hallå hej!
          Nu händer det grejer här... Jag såg precis nåt som liknade "spott" (ni vet sånt som brukar sitta på grässtrån & hundkex ute) på vallisnerian...Kan det vara så att tetrorna har "äggat" sig?

          Nån kanske har ngt kort på hur det brukar se ut?

          Vet ialla fall att de lägger sina rom på finbladig växter...Ser det ut som små romkorn eller??...försökte googla lite men jag hitta inget vettigt.

          Men det låter troligt att de har lek...
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • Asynja
            • February 2010
            • 622

            Ursprungligen postat av Constantine
            Vet ialla fall att de lägger sina rom på finbladig växter...Ser det ut som små romkorn eller??...försökte googla lite men jag hitta inget vettigt.

            Men det låter troligt att de har lek...
            Jag har också googlat...som en galning...Nu får jag ge upp och gå till dagis istället...Det ser iaf ut som typ pyttesmå genomskinliga bubblor...sitter ihop i en klase liksom....

            Nej nu måste jag springa.
            /Åsa

            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              Ursprungligen postat av Asynja
              Jag har också googlat...som en galning...Nu får jag ge upp och gå till dagis istället...Det ser iaf ut som typ pyttesmå genomskinliga bubblor...sitter ihop i en klase liksom....

              Nej nu måste jag springa.

              Okej, jadu den är ju lättlekt så det är rätt troligt att de har lekt...

              Tänk på att dämpa belysningen om du vill ha några yngel för att rommen är väldigt ljuskänslig sen tar det väl ca 24 timmar innan de kläcks, romrövare är det också får jag för mig.

              Lycka till
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                Ursprungligen postat av Constantine
                Vet ialla fall att de lägger sina rom på finbladig växter...Ser det ut som små romkorn eller??...försökte googla lite men jag hitta inget vettigt.

                Men det låter troligt att de har lek...
                Visst kan det vara tetrorna som äggat sig, vad kul i så fall! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med vare sig bild eller vettig beskrivning. Har för mig att äggen var mer eller mindre genomskinliga och pyttesmå men det skiljer sig kanske lite ifrån art till art? Våra Briljanttetror fick ägg/yngel ganska ofta och tack vare att vi hade mycket Javamossa flytande i karet överlevde en del. Ett tips är att ha rikligt med Hornsärv eller Javamossa som ynglen kan gömma sig i för annars blir de slukade i ett nafs! (Tror de vuxna kan vara rätt heta på äggen också.)
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • Asynja
                  • February 2010
                  • 622

                  Nu släckte vi lampan i akvariet, hoppas det duger...Så får vi se vad morgondagen har i sitt sköte . Synd att det var så svårt att få fram en bild, jag hade velat se hur det såg ut. Jag har googlat, men jag är inte världsbäst på det så jag hittade inget. Sökte även lite i bildarkivet här, men jag tycker det är svårt att hitta det man söker. Jaja...vi upptäcker väl förhoppningsvis imorgon om det var äggisar eller inte .
                  /Åsa

                  60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    posta lite bilder kvinna!!!
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Asynja
                      • February 2010
                      • 622

                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      posta lite bilder kvinna!!!
                      Êy woman! Har inga nya bilder och karet är svart idag...Tror du det händer nya saker varje dag? Eller ville du kanske se en bild på mitt minskande tvättberg?
                      /Åsa

                      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        tvätt tvätt fan va kul!!!

                        Ha inte kunnat tvätta på 3... T-R-E, TRE månader:O
                        Brunnit i tvättstugan

                        http://www.fishpondinfo.com/eggs2.jpg en bild på rosentetra ägg
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Asynja
                          • February 2010
                          • 622

                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          tvätt tvätt fan va kul!!!

                          Ha inte kunnat tvätta på 3... T-R-E, TRE månader:O
                          Brunnit i tvättstugan

                          http://www.fishpondinfo.com/eggs2.jpg en bild på rosentetra ägg
                          Tack gumman! Inte ens i närheten av de jag såg...Men det kanske beror på vad det är för bakgrund oxå. Vi får vänta och se tills imorgon...

                          3 månader...Herregud, jag kan tänka mig hur vårt tvättberg skulle se ut då... 3 barn som skitar ner sig på en dag och 2 vuxna som oxå är rätt bra på att skita ner sig...*huuu*. Trist att det brinner hela tiden hos er, jag skulle inte känna mig sådär särskilt trygg då.
                          /Åsa

                          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            Ursprungligen postat av Asynja
                            Tack gumman! Inte ens i närheten av de jag såg...Men det kanske beror på vad det är för bakgrund oxå. Vi får vänta och se tills imorgon...

                            3 månader...Herregud, jag kan tänka mig hur vårt tvättberg skulle se ut då... 3 barn som skitar ner sig på en dag och 2 vuxna som oxå är rätt bra på att skita ner sig...*huuu*. Trist att det brinner hela tiden hos er, jag skulle inte känna mig sådär särskilt trygg då.

                            Hahah! det är ju därför jag skaffat mej 900 liter... brinner det nästa gång under mej så är det bara fram med släggan och broblemet är löst
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • Asynja
                              • February 2010
                              • 622

                              Godmorgon!
                              Här misstänker vi att äggen aldrig blev befruktade...I morse såg de ut precis som igår...Ägg, men liksom ingenting i dem...Hur som har jag tänt akvariet igen så några yngel blire inte denna gången iallafall. Det som iallafall är roligt (tycker jag) är ju att tetrorna kändes ig såpass hemma att de lekte på dag 2 i karet.

                              Idag händer inte mycket...Ska ta ett vattentest igen på nitriten och se om det blivit någon skillnad från gårdagen...Är det inte mer nitrit så tänker jag inte göra ett vattenbyte... Tänkte dessutom hälla i lite mer nitriveck. Lustigt förresten...den flaskan jag har med nitriveck räcker exakt till 2 ggr...Finns det större flaskor ngn stans måntro?

                              Nu kom en vän över på fika så nu blir ni av med mig! Ha en fin dag!
                              /Åsa

                              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                              Kommentar

                              • Yollis
                                • February 2010
                                • 479

                                nitiveck är "akvarieguld" säger min sambo...inte pga att det hjälper...utan pga kostnaden
                                Synd bara att det ger sån trist "dimma".
                                /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                                "Happy Wife - Happy Life"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...