280L Kubakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    280L Kubakvarium

    Uppdaterar idag 3/3 med rubrikändring och lite tillägg i trådstarten då jag känner att ämnet är ett helt annat nu. Gamla TS kommer först, sen min uppdatering efter det, så ni som vill veta hur det ligger till nu, hoppa över början

    Operation övertalning är nu klar & maken är nästan lika tänd som jag på ett nytt akvarium. Jag har mätt ytorna här i vardagsrummet & ser nu att vi har plats för ett hörnakvarium (vi har inte så mycket fria ytor), 70cm från hörnan, inte större. Hur många liter kan det bli (jag vill ha så mycket det går). I vårt lilla akvarium (54, 60L) har vi massa småfisk och nu vill jag ha lite större firrar (upp till 15cm i vuxen ålder) i det nya akvariet samt någon stimfisk som passar med dem. Vad för slags fiskar passar i ett hörnakvarium? Vad jag har förstått så blir ju inte bredden så mycket större än i vårt lilla kar så det kanske inte passar med några större fiskar alls?

    Vad finns det för frödelar med ett hörnkar? Nackdelar? Priser (både nytt och begagnat), tips på ett bra märke kanske?

    Jag försökte mig på en liknande tråd för några dagar sen, som inte gick något vidare bra (ett svar, som iof gav mig lite tips och intressanta vinklar), jag skulle så gärna vilja få höra era tankar och bolla lite idéer med er. Nån som har tid och lust? Jag kräver inte svar på alla mina frågor, men ni kanske har nåt vettigt att komma med, tips på tema eller liknande?

    Så, govänner...SHOOT!

    Uppdatering:
    Ja, nu blev det ju inget hörnkar och det är ju det det har handlat om de första inläggen. Jag och maken var i söndags och införskaffade en 280L kub som jag föll för totalt, och det är ju om denna kub som tråden handlar nu. Bilder på kuben finns i tråden, och jag uppskattar alla kommentarer jag kan få både om inredningen och tips på vad för krabater jag ska ha i karet. Jag är ny på det här och behöver kritik åt båda hållen. Jag vill höra era åsikter helt enkelt. Jag ska försöka minska mina OT inlägg också (men det är inte lätt ) så att inte de viktiga frågorna försvinner bland massa onödigt prat.
    Senast redigerad av Asynja; 03 March 2010, 10:13. Anledning: Annan inriktning i tråden
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Jag har ett Juwel Trigon 190 liter. Hörnen är 70 cm och tvärs över är det 98,5 cm. Det beror helt och hållet på hur aktiva fiskar du väljer. Jag har tre fullvuxna långsträkta pansarmalar och de fungerar. Eftersom höjden är 60 cm så kan man ha scalar också. Jag är nöjd med mitt. Det kostar runt 4000:- nytt.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Asynja
      • February 2010
      • 622

      #3
      Ursprungligen postat av Guy Palm
      Jag har ett Juwel Trigon 190 liter. Hörnen är 70 cm och tvärs över är det 98,5 cm. Det beror helt och hållet på hur aktiva fiskar du väljer. Jag har tre fullvuxna långsträkta pansarmalar och de fungerar. Eftersom höjden är 60 cm så kan man ha scalar också. Jag är nöjd med mitt. Det kostar runt 4000:- nytt.
      http://www.juwel-aquarium.de/en/trigon.htm
      Jättefint akvarium! Scalar är en fisk både jag och maken är lite sugna på. Jag tycker de är så maffiga! Finns det ngn stimfisk som passar till dem? Hur många scalar kan man ha i den storleken av akvarium, om man har typ ett litet stim och några malar också?

      Tack för snabbt svar! Nu när det är bestämt vill man ju helst tömma sparkontot igår och köpa allt typ nu! Jag är så otålig!!!
      /Åsa

      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

      Kommentar

      • Asynja
        • February 2010
        • 622

        #4
        Förresten, är hörnkar svårare att rengöra? Och hur är det med bakgrunden, svårt att få snyggt?
        /Åsa

        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          #5
          4000 förresten, det var ju rätt överkomligt, gissade själv på närmare 7, så det var en positiv överraskning.

          En sak till som jag tänkte på...Vad är en bra inkörningsfisk?
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Det finns några olika lösningar på dettta med bakgrund i Trekantiga akvarier. I denna tråden hittar du några tips.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Asynja
              • February 2010
              • 622

              #7
              Tack tack!
              /Åsa

              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #8
                Ursprungligen postat av Asynja
                Operation övertalning är nu klar & maken är nästan lika tänd som jag på ett nytt akvarium. Jag har mätt ytorna här i vardagsrummet & ser nu att vi har plats för ett hörnakvarium (vi har inte så mycket fria ytor), 70cm från hörnan, inte större. Hur många liter kan det bli (jag vill ha så mycket det går). ... Vad finns det för frödelar med ett hörnkar? Nackdelar? Priser (både nytt och begagnat), tips på ett bra märke kanske?
                Härligt! Ännu ett kar alltså. Vänta bara tills ni börjar fundera på att kasta ut soffan för att få plats med en akvarievägg

                Angående platsbrist vs så stort kar som möjligt bör du också titta på en kub men det beror ju lite på hur platsen ser ut. Fördelen är ju att du utnyttjar platsen maximalt och får värdefulla liter "på köpet" där en ruta på diagonalen ju skär bort ganska många liter. Kuben har ju också en något större bottenyta som kan användas till inredning och ger något mer plats till fiskarna. Som Kjell Fohrmann i en annan tråd påpekar begränsar ju kuber & hörn fiskvalet något då mycket rörliga fiskar får för lite bottenyta att röra sig på. (En kub på 150x150x150 torde avhjälpa det problemet

                Ett annat trick är ju att försöka hitta något som är extra högt för att få in några liter till. Med höga kar behöver du också tänka på att belysningen kan behöva anpassas för att nå ända ned till botten (över ca. 60 cm djup).

                Måste det vara ett paket eller kan ni tänka er att plocka ihop delar själva - eller t o m måttbeställa karet?

                Kommentar

                • Asynja
                  • February 2010
                  • 622

                  #9
                  Ursprungligen postat av hawkse
                  Härligt! Ännu ett kar alltså. Vänta bara tills ni börjar fundera på att kasta ut soffan för att få plats med en akvarievägg

                  Angående platsbrist vs så stort kar som möjligt bör du också titta på en kub men det beror ju lite på hur platsen ser ut. Fördelen är ju att du utnyttjar platsen maximalt och får värdefulla liter "på köpet" där en ruta på diagonalen ju skär bort ganska många liter. Kuben har ju också en något större bottenyta som kan användas till inredning och ger något mer plats till fiskarna. Som Kjell Fohrmann i en annan tråd påpekar begränsar ju kuber & hörn fiskvalet något då mycket rörliga fiskar får för lite bottenyta att röra sig på. (En kub på 150x150x150 torde avhjälpa det problemet

                  Ett annat trick är ju att försöka hitta något som är extra högt för att få in några liter till. Med höga kar behöver du också tänka på att belysningen kan behöva anpassas för att nå ända ned till botten (över ca. 60 cm djup).

                  Måste det vara ett paket eller kan ni tänka er att plocka ihop delar själva - eller t o m måttbeställa karet?
                  Det måste väl egentligen inte vara ett paket, men jag kan ju ingenting om det tekniska, vad man bör ha till (har aldrig lyckats förstå det här med filter, filtermaterial, pumpar tex), jag är rädd för att det bara skulle bli ett stooort hål i plånboken & pannkaka av alltihop...

                  Kub har vi också funderat på, men då är det inte så långa sträckor för fisken att simma på?

                  Känner igen den där känslan att vilja plocka bort soffan. Jag har redan mätt uppe i hallen utefter trappräcket och kommit fram till att jag kan ha ett kar där också (120cm långt är trappräcket)....Fast det blir nästa projekt
                  /Åsa

                  60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                  Kommentar

                  • hawkse
                    • December 2009
                    • 781

                    #10
                    Ursprungligen postat av Asynja
                    Det måste väl egentligen inte vara ett paket, men jag kan ju ingenting om det tekniska, vad man bör ha till (har aldrig lyckats förstå det här med filter, filtermaterial, pumpar tex), jag är rädd för att det bara skulle bli ett stooort hål i plånboken & pannkaka av alltihop...

                    Kub har vi också funderat på, men då är det inte så långa sträckor för fisken att simma på?

                    Känner igen den där känslan att vilja plocka bort soffan. Jag har redan mätt uppe i hallen utefter trappräcket och kommit fram till att jag kan ha ett kar där också (120cm långt är trappräcket)....Fast det blir nästa projekt
                    Det finns viss risk för hål i plånboken, ja, men å andra sidan kan man ju välja exakt de komponenter man vill ha. Kanske blir lagom till projektet vid trappräcket då

                    Fisken får precis lika långa sträckor i kubakvariet som i hörnakvariet då diagonalen ju är densamma. De får ju t o m två lika långa diagonaler att simma på jämfört med hörnakvariet. Det du förlorar är en "självklar" framsida men i gengäld får du en hel del extra liter för fisken att gotta sig i.

                    Pssst... soffor är en överskattad inredningsdetalj

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Har själv ett hörnkar på 180L där sidorna är 70cm och en bit över metern i framkant och 50cm djupt. Körde tillochmed diskus i det karet, funkar bra så länge de inte är allt för stora pga höjden. Och har man diskus eller skalarer el. andra fiskar med likande form blir det väldigt tacksamt att inreda ett sådant kar för både karet och fiskarna "inbjuder" till att göra en mkt vertikal inredning. Såg att ni var intresserade av skalarer så det borde gå finfint.

                      Och eftersom dessa fiskar håller sig lite längre upp i vettenpelaren finns det ju gott om utrymme för bottenlevande arter som dvärgciklider, corydoras mfl. Som stimfisk bör man kanske med de måtten inte välja en alltför stor och livlig art. Som stimfisk vad sägs om sorgmanteltetror, citrontetror, gödbandstetror eller kanske nån trevlig rasbora?

                      Vad gäller inredningen kan det bli väldigt snyggt om man köra en del högväxta växter längs med sidorna och ev. nån lågvuxen planta längre fram, gärna en eller flera rötter som man placerar vertikalt antingen långt bak i karet eller i mitten (snyggt när ett stim cirkulerar runt en spetsig rot i mitten av karet en bit upp i vattenpelaren).
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • Asynja
                        • February 2010
                        • 622

                        #12
                        Gud vad ni inspirerar mig! I min hjärna växer ett skitsnyggt akvarium fram, det ska bli kul att se om det blir så snyggt som man tänker att det ska bli. Rooster, alla de fiskar du nämner låter ju jättebra, men har du något förslag på antal. Hur många scalar, tetror, ciklider?

                        Tackar och bockar för massa matnyttig info!
                        /Åsa

                        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                        Kommentar

                        • Asynja
                          • February 2010
                          • 622

                          #13
                          Ursprungligen postat av hawkse
                          Det finns viss risk för hål i plånboken, ja, men å andra sidan kan man ju välja exakt de komponenter man vill ha. Kanske blir lagom till projektet vid trappräcket då

                          Fisken får precis lika långa sträckor i kubakvariet som i hörnakvariet då diagonalen ju är densamma. De får ju t o m två lika långa diagonaler att simma på jämfört med hörnakvariet. Det du förlorar är en "självklar" framsida men i gengäld får du en hel del extra liter för fisken att gotta sig i.

                          Pssst... soffor är en överskattad inredningsdetalj
                          Meh, hallå! Jag har precis köpt en svindyr soffgrupp. Du får inte säga sådär! Kanske borde lägga ut den på blocket?!
                          /Åsa

                          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                          Kommentar

                          • hawkse
                            • December 2009
                            • 781

                            #14
                            Ursprungligen postat av Asynja
                            Meh, hallå! Jag har precis köpt en svindyr soffgrupp. Du får inte säga sådär! Kanske borde lägga ut den på blocket?!
                            Ojdå! Du behövde ju inte ta det så bokstavligt - soffa med akvarium och allt!

                            Kommentar

                            • Rooster
                              • March 2006
                              • 1468

                              #15
                              Ja, angående skalarerna hade jag antingen köpt "vuxna" individer å kört ett par, eller köpt typ 4st ungdjur som fick para ut sig å hoppats på att det blev två par och/eller avlägsnat de "överblivna" skalarerna.
                              Tetrorna gör man väl lite som man vill men jag hade iaf, hållt mig till en art och fler individer istället blir enligt min mening typ alltid snyggare på det viset. Glödbandstetran är bra på det sättet att de håller sig ganska nära botten och "interferar" inte så mkt med teritoriella fiskar i de övre vattenlagren. Typ 20-30st kan väl bli snyggt, gillar "större" stim. Sen är römunstetran tex. en väldigt bra stimmare om man tycker det är snyggt. Men stimbeteendet beror oxå av akvarievolym och utformning, övrigt sällskap etc.
                              På botten hade jag nog kört en liten grupp corydoras typ 4-6st och ev. nån dvärgciklid tex. nån palettciklid eller nån apistogramma.
                              Kanske lite mkt fisk i ett kar med de måtten men!
                              Hade ev. skippat pansarmalarna.

                              Ursprungligen postat av Asynja
                              Gud vad ni inspirerar mig! I min hjärna växer ett skitsnyggt akvarium fram, det ska bli kul att se om det blir så snyggt som man tänker att det ska bli. Rooster, alla de fiskar du nämner låter ju jättebra, men har du något förslag på antal. Hur många scalar, tetror, ciklider?

                              Tackar och bockar för massa matnyttig info!
                              Fish for Life!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...