234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av MaxB
    Visst, men det är ju angenäma bekymmer att planera och vänta in de tillfällen när man kan plocka hem lite jox från zoo-affären. Jag tycker du har en skön pace nu och karet blir bara snyggare för varje uppdatering. Goody!
    lyckligtvis är jag inte miljonär då hade jag nog fått säga upp mig från jobbet.

    lyckligtvis är jag lite av en planerande människa så jag uppskattar planer, funderingar och tankar nästan lika mycket som köpen själva.

    Det underlättar så att jag inte gör alldeles för förhastade beslut och köper för mkt skroffs :P

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    tackar tackar

    Jo jag är så sjukt nöjd med baenschi hanen även honan är en förbannad pärla, riktigt knallgul med svarta streck och kaxig som ett godståg.

    kommer fylla på med ännu mer växter när pengar dyker upp ur tomma intet :P
    Visst, men det är ju angenäma bekymmer att planera och vänta in de tillfällen när man kan plocka hem lite jox från zoo-affären. Jag tycker du har en skön pace nu och karet blir bara snyggare för varje uppdatering. Goody!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av MaxB
    Rescapen ser ju formidabel ut! Och det gör "tuppen" också - jäklar vad grann han är! Nu börjar det se lite sådär "djungligt" ut - det kommer de små cikliderna att älska!
    Sketsköna bilder.
    tackar tackar

    Jo jag är så sjukt nöjd med baenschi hanen även honan är en förbannad pärla, riktigt knallgul med svarta streck och kaxig som ett godståg.

    kommer fylla på med ännu mer växter när pengar dyker upp ur tomma intet :P

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Rescapen ser ju formidabel ut! Och det gör "tuppen" också - jäklar vad grann han är! Nu börjar det se lite sådär "djungligt" ut - det kommer de små cikliderna att älska!
    Sketsköna bilder.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Linda_A
    Vilka härliga Apisto-bilder!
    ja han är väldigt tacksam att fota nu när han bott in sig lite, i början såg man honom aldrig men nu jäklar står han vid frontglaset och visa tuppkammen nästan konstant ja när han inte visar den dubbelt så stora bågfenan var skåpet ska stå dvs

    Lämna en kommentar:


  • Danne_85
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    jag vart lite kass där med kaffet, sorry får bättra mig nästa gång..

    Funderar på att sälja en dator så jag kan köpa lite ny fisk :O och btw, syrran har nu lovat att köpa belysning i 25 års present åt mig
    Härligt med lite fisk i 25 års present själv går jag som sagt och hoppas på ett juwel kar till köket

    Lämna en kommentar:


  • Linda_A
    svarade
    Vilka härliga Apisto-bilder!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Danne_85
    Inte många minuter tills ja dyker upp nu släng igång kaffet börjar bli spattig industriområdet nu
    jag vart lite kass där med kaffet, sorry får bättra mig nästa gång..

    Funderar på att sälja en dator så jag kan köpa lite ny fisk :O och btw, syrran har nu lovat att köpa belysning i 25 års present åt mig

    Lämna en kommentar:


  • Danne_85
    svarade
    Inte många minuter tills ja dyker upp nu släng igång kaffet börjar bli spattig industriområdet nu

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Dont mind this.. sitter och filurar lite för mig själv om akvarieinvånare och vet med mig att jag kommer ha glömt detta när jag kommer hem, och vad ska man ha en projektråd om, om inte en postitnote


    följande kommer ryka och flytta till större jaktmarker.

    Inpaichtys Kerri - alla kerrisar till dannes kar
    detsamma gäller megalechis thoracatorna, även om jag kommer sakna dem något gruvligt det funkar helt enkelt inte med 3 stycker ångvältar på snart 10 cm som bara växer i ett apistokar.

    Vad ska då inköpas?
    jo jag har funderat både länge och väl på detta, kommit fram till följande

    10-15x Hyphessobrycon amandae (kolglödstetra)
    2x Panaqolus sp. 'L204'
    2x Farlowella, Loricaria, Rineloricaria

    har inte bestämt än vilken grenmal det kommer bli då de verkar relativt sällsynta i affär och inte många av dem blir lagom storlek samtidigt som de ska tåla lite gruff från sura baenschis.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Danne_85
    Ser snyggt ut får komma över nån kväll o kolla det irl....

    du är alltid välkommen vännen, men det får bli innan 8 för då sover frugan och jag inte långt efter, lillkillen bråkar som fan nu

    Update på karet.

    Jag gjorde en liten mekanisk rensning igår av alger på rötter i samband med rescapen, hoppas firrarna gillar det nu bara.
    Imorse när allt grums lagt sig så såg det faktiskt riktigt bra ut om jag får säga det själv, man har fortf ingen koll på vad som försiggår i höger hörnet, men det känns faktiskt ganska bra oavsett. Man ser knappt några penselalger eller grönalger nu för den delen, får hoppas att siameserna och ottosarna kan hålla efter det nu.

    Har insett att vissa växter ska ryka, bleherin ska bort och där den står tänkte jag istället plantera lite rotala rotundifolia som omsluter papegojbladen

    Framför papegojbladet kommer det också dyka upp någon lite större crypto som döljer de nedre delarna av papegojorna, då där inte är lika många blad.

    utöver det ska jag sprida ut min heteranthera zosterifolia lite mer längs den högra väggen så det blir mer skogaktigt samt fylla på med lite ormbunkar på stora roten och slänga in något som inte kräver mycket ljus bakom den stora feta

    Lämna en kommentar:


  • Danne_85
    svarade
    Ser snyggt ut får komma över nån kväll o kolla det irl....

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    jahapp nu blev det en lite oplanerad rescape, men tycker själv att det blev ganska hyfsat ändå


    konstruktiv kritik är mycket välkommen då jag inte är helt nöjd med placering av växter, har också insett att det är dags att byta ut vissa element

    tänker först och främst på spikbladen och bleherin då.

    fick för övrigt några roliga bilder på apisto hanen när han kaxade upp sig mot bågfenan
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    fortsätter uppdatera för min egen lilla terapi, algerna drar sig lååååångsamt tillbaka efter infförsel av siameserna, konstigt nog verkar de vara väldigt noggranna då de håller sig till en rot fram tills dess att den är mer eller mindre kliniskt ren, just nu håller de på att putsa den minst algdrabbade av rötterna, olyckligtvis, för att lite då och då rensa några blad på svärdsplantan eller hygrophilan :/

    Men men, det går åtminstone i rätt riktning, hoppas nu att sänkningen av ljustimmar från 11 till 9 timmar även den gör sitt.
    Lär troligen ta någon dag/vecka innan växterna acklimatiserar sig till de nya ljusnivåerna dock.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Nubi
    siameser, fan visste jag att du ville ha sånna, kunde du få mitt gäng *leR*
    Trista med siameser är att de VÄXER
    jo jag vet, därför jag köpte de tre minsta jag hittade
    de ska ju som sagt flytta vidare sedan

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...