234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Marnat
    svarade
    lite bilder då då

    bilden på algerna tycker jag ser lite lattjo ut, de har lyckats fånga syrebubblor och hållt dem fångna i snart en vecka nu

    Ap. Trifasciata honan ser helt skadad ut med sina jätteögon och näbbliknande mun :P

    lite bilder på min nya reaktor samt hur det ser ut i kaoset under karet.

    fixat burk till grindalsodling men inte haft tid att införskaffa en kultur, nu får det vänta till efter egypten resa

    köpte en komisk liten ph mätare från JBL som verkar fungera ganska ok, stämmer bra med dropptester jag kör.

    Även lite bilder på nya locket, var dålig att fota under byggets gång
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Bladh
    Du vill inte lägga upp bilder på hur din reaktor ser ut nu? Jag kör ungefär samma system som du, men min reaktor (syresten i innerfilter) delar inte co2:n tillräckligt för att den ska lösa sig.
    Alltid skoj att se andras DIY-lösningar!

    kommer bilder ikväll om mina slynglar där hemma håller sig på mattan

    lovat att fota nya locket osv också så

    inte helt nöjd med reaktorn än då jag mest gjorde ett provisoriskt hål i petflaskan som användes, ska fixa med ny petflaska som jag tänkte täta med en silikonrand osv, då ska jag också flytta returslangen en bit


    utöver byte av reaktor så har jag också tagit bort tvättflaskan tills vidare, den verkade inte göra varken till eller från och jag har inte sett tecken på att någon mäsk dykt ner i karet, så länge man har en luftspalt i toppen av mäskdunkarna så bör det inte vara ett problem.

    Lämna en kommentar:


  • Bladh
    svarade
    Du vill inte lägga upp bilder på hur din reaktor ser ut nu? Jag kör ungefär samma system som du, men min reaktor (syresten i innerfilter) delar inte co2:n tillräckligt för att den ska lösa sig.
    Alltid skoj att se andras DIY-lösningar!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Liten update.

    Jag har nu sen i söndags byggt om reaktorn till mitt CO2 system och det bubblar nu på mkt friskt, PH gick från 6.8 till 6.1 på mindre än två dagar, nu ligger det dock stabilt på ungefär 6.0-6.2 med mitt låga KH så bör det alltså vara mellan 15-25 ppm CO2 som verkar ganska lagom.

    Jag har även köpt en ny växt, nån lila rackare som jag tyvärr tror inte är en akvarieväxt, vi får se hur det artar sig, börjar den ruttna så får den helt enkelt åka upp igen. Utöver detta så ger jag mig på att prova riccia fluitans som jag än så länge har flytande på ytan, vi får se hur det funkar även med denna, vet ju inte ens var jag ska ha den liksom, men det är ett senare projekt :P

    Som det är nu så jobbar jag med idéer om hur CO2 reaktorn ska gömmas.

    JAg väntar även på frisimmande yngel av mina Baenschis som lekte igen här för 3 dagar sen, honan har varit MIA sen dess och jag borde ha frisimmande om ungefär 3-5 dagar skulle jag tro. Nu har jag också nykläckt artemia redo från dag ett så man kan få lite bättre tillväxt på ynglen innan de alla hinner bli uppätna, förlorade alla yngel utom ett i förra kullen och han är en hejare på att gömma sig, såg honom snabbt igår och jag tippar att han är runt 8mm nu.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Klotte
    Hur har det gått med CO2, har du börjat knåpa på nått system ännu? Jag har kastat upp lite bilder på mitt i min projekttråd nu

    och när kommer bilder på rampbygget?
    Kolla förra sidan så ser du bilder på hela bygget klotte
    Det har varit igång exakt en vecka imorgon faktiskt. Verkar funka bra och jag har inte sett någon form av algtillväxt sen jag slutade med EC, vilket får mig att tro att det fungerar, kommer dock byta reaktor någon gång i framtiden, till vad får tiden utvisa.

    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Om du kört igång det, vad hände då med pH?
    Mitt PH ligger ganska stabilt på 6 faktiskt, men jag hade ungefär 6 i PH redan innan CO2 också så där var ingen stor förändring

    Ursprungligen postat av Klotte
    Mitt ph skönk från nästan 8 till ganska exakt 7...
    Vill man ha CA/SA så är det ju definitivt inget fel på det

    Lämna en kommentar:


  • Klotte
    svarade
    Mitt ph skönk från nästan 8 till ganska exakt 7...

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Ursprungligen postat av Klotte
    Hur har det gått med CO2, har du börjat knåpa på nått system ännu? Jag har kastat upp lite bilder på mitt i min projekttråd nu

    och när kommer bilder på rampbygget?
    Om du kört igång det, vad hände då med pH?

    Lämna en kommentar:


  • Klotte
    svarade
    Hur har det gått med CO2, har du börjat knåpa på nått system ännu? Jag har kastat upp lite bilder på mitt i min projekttråd nu

    och när kommer bilder på rampbygget?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Danne_85

    du är grym du, hade inte fixat det utan din hjälp.

    Lämna en kommentar:


  • Danne_85
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Då vart locket/ramp mer eller mindre klar, det är lite småskavanker som måste fixas men det döljs med lister som förhoppningsvis kommer på nästa helg eller så, mycket bättre ljusspridning osv sen jag flyttade upp lysrör åtminstone, fett nöjd

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    gött jag har precis börjat bygga en heltäckande ramp till mitt 200L själv, får se hur det går lycka till

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ääääntligen ska arbetet med att bygga lock till mitt stora kar komma igång, sissåddär 5 månader för sent :P Var och köpte plywood och läkt (inte regel) igår och idag ska jag börja måla skiten, på torsdag var det tänkt att Danne Byggare ska komma över och hjälpa teoretiska mig att översätta det till praktik Kommmer nog bli en del bira så vi får se hur lång tid det tar. hehehe

    Lämna en kommentar:


  • källebacken
    svarade
    Ok...

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av källebacken
    har läst från början nu.....sjuuuukt snyggt är det...det här sista dock är jag inte så insatt i är det för växterna ??

    tack takc

    Ja koldioxiden(mäsken) är till för växterna

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...