234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Marnat
    svarade
    Nu har jag installerat under karet och kört igång dunk nummer 1

    nästa dunk körs igång om 2 veckor

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    man tackar

    får se hur det funkar imorgon då jag låter silikonet härda tills dess

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    2x5L och ja det räcker långt till ett 200L kar, utan tvekan.
    Niiice
    GRATTIIIIIS!!!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Nubi
    räcker 5l?? blir det inte till att byta ofta, fylla på ofta då?
    2x5L och ja det räcker långt till ett 200L kar, utan tvekan.

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    läs om läs rätt
    räcker 5l?? blir det inte till att byta ofta, fylla på ofta då?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Nubi
    Niiiiiiice!!
    Hur många rymmer dunkarna?
    läs om läs rätt

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Liten update, jag har börjat bygga mitt framtida mäsksystem nu

    Började med att sätta ihop backventiler med locken på dunkarna samt tvättflaskan som i detta fall passande nog är en nappflaska med en dödskalle på
    [ATTACH]30351[/ATTACH]

    Dunkarna som ska användas: 2x 5L
    [ATTACH]30352[/ATTACH]

    Borrat hål i botten på ett Fluval1 och satt dit en liten syresten
    [ATTACH]30353[/ATTACH]

    Här har jag kopplat ihop underdelen av filtret, jag har helt enkelt snittat ett hål i filtermattan som sitter i och fört in syrestenen, detta innebär ett skydd mot eventuella småsaker som kan åka in och förstöra impellern, utöver detta har jag satt en säkerhetsslang som bara ska ligga ovanpå karet i princip, detta för att undvika att pumpen drar upp mäsk från dunkarna och ner i karet, samtidigt släpper den ut eventuell CO2 på natten då den inte behövs.
    [ATTACH]30354[/ATTACH]

    En bild ovanifrån på filtret.
    [ATTACH]30355[/ATTACH]


    Allting silikonerat. Det ligger nu på torkning och sen ska jag tvätta bort eventuell yes ikväll tänkte jag så inte det kommer ner i karet. (användes när silikon smetades på)
    [ATTACH]30356[/ATTACH]
    Niiiiiiice!!
    Hur många rymmer dunkarna?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Liten update, jag har börjat bygga mitt framtida mäsksystem nu

    Började med att sätta ihop backventiler med locken på dunkarna samt tvättflaskan som i detta fall passande nog är en nappflaska med en dödskalle på
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0068.jpg
Visningar: 1
Storlek: 513,8 KB
ID: 2123902

    Dunkarna som ska användas: 2x 5L
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0069.jpg
Visningar: 1
Storlek: 412,2 KB
ID: 2123903

    Borrat hål i botten på ett Fluval1 och satt dit en liten syresten
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0070.jpg
Visningar: 1
Storlek: 580,1 KB
ID: 2123904

    Här har jag kopplat ihop underdelen av filtret, jag har helt enkelt snittat ett hål i filtermattan som sitter i och fört in syrestenen, detta innebär ett skydd mot eventuella småsaker som kan åka in och förstöra impellern, utöver detta har jag satt en säkerhetsslang som bara ska ligga ovanpå karet i princip, detta för att undvika att pumpen drar upp mäsk från dunkarna och ner i karet, samtidigt släpper den ut eventuell CO2 på natten då den inte behövs.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0071.jpg
Visningar: 1
Storlek: 595,6 KB
ID: 2123905

    En bild ovanifrån på filtret.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0074.jpg
Visningar: 1
Storlek: 486,7 KB
ID: 2123906


    Allting silikonerat. Det ligger nu på torkning och sen ska jag tvätta bort eventuell yes ikväll tänkte jag så inte det kommer ner i karet. (användes när silikon smetades på)
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0076.jpg
Visningar: 1
Storlek: 496,8 KB
ID: 2123907

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Klotte
    Skönt att du blev av med slemmet Är dock fortfarande nyfiken på vart det kan ha kommit från, hoppas att det håller sig borta nu.

    Även jag är väldigt nyfiken, men det håller sig borta än så länge, nu har jag dock märkt att mina cryptos känner av förändringen i ljuset då många av de stora bladen smälter bort för tillfället, det ser för jävligt ut men jag får bita ihop, det hjälp ju inte nämnvärt att klippa ner dem.

    Lämna en kommentar:


  • Klotte
    svarade
    Skönt att du blev av med slemmet Är dock fortfarande nyfiken på vart det kan ha kommit från, hoppas att det håller sig borta nu.

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Nubi
    psst, slemmet kanske är från skärpsnäckor
    har inga skräpsnäckor i det karet, och jo säger du det kan man visst ha fast det inte syns, men jag är tämligen säker på att jag borde ha sett minst en under de 5 månader som karet varit igång nu om så vore fallet

    Fiskarna älskar nyfångade svarta mygglarver btw

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    Ja han har en hel del visdom att komma med den där Janne. Snygga apistos har han också, eller ja, kanske inte de mest färgglada men det är inte det som lockar mig längre heller

    Slemmet är som bortblåst nu när jag kom hem förresten, riktigt märkligt.

    Slängde i en håv full med svarta mygglarver igen och alla älskade det, Baenschi ynglen är nu ungefär 4mm långa och ser redan stentuffa ut, tyvärr blir det ingen artemia förrän på fredag
    psst, slemmet kanske är från skärpsnäckor

    Lämna en kommentar:


  • fergu65
    svarade
    Jaha då har man läst igenom hela tråden ..nyttig info .by the way väldigt nice kar du har ..mycket trevlig tråd kommer följa den tills de blir min tur o sätta igång med ett projekt ..en sak till alla förkortningar vore kul veta för oss nyisar..ännu en gång verkligen ett nice kar--

    Lämna en kommentar:


  • Dubbel
    svarade
    Jag köpte mina fjärillar där grymt stora Han har ju så mycket roligt i sina burkar

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Dubbel
    På södermalms akavarieaffär ?? Älskar den butiken handlar nästan bara där ska tjata på farsgubben så han får öppna plånboken lite
    Ja han har en hel del visdom att komma med den där Janne. Snygga apistos har han också, eller ja, kanske inte de mest färgglada men det är inte det som lockar mig längre heller

    Slemmet är som bortblåst nu när jag kom hem förresten, riktigt märkligt.

    Slängde i en håv full med svarta mygglarver igen och alla älskade det, Baenschi ynglen är nu ungefär 4mm långa och ser redan stentuffa ut, tyvärr blir det ingen artemia förrän på fredag

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...