500 SA Jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Den filmen blev nådastöten för mina Malawiciklider, deras hem är enbart ett 310 men Pindare finns ju.

    Tack!

    För övrigt så är akvariet fantastiskt, inredningen är grym och fisken magisk.

    Underbart!
    Tackar och kul att du gillar det!

    Min tanke med att uppdatera mina gamla trådar i kväll var just att kanske locka in några nya akvarister i gamla "sura" trådar som är allt för långa och som saknar den glöd som min namne Mats lyckas åstakomma, med all heder
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Om jag nu ska uppdatera så måste väl filmen ligga på sista sidan.

      Arggh, jag brassar på med hela brasket

      Blev inte allt, något ska väl finnas kvar för den som orkar gå in på YT och leta själv























      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ursprungligen postat av c90368
        Tackar och kul att du gillar det!

        Min tanke med att uppdatera mina gamla trådar i kväll var just att kanske locka in några nya akvarister i gamla "sura" trådar som är allt för långa och som saknar den glöd som min namne Mats lyckas åstakomma, med all heder
        Haha, det här forumet gör så att man fungerar som en disksvamp. Allt sugs upp på en gång.

        Mats tråd är lockande för man vet aldrig när det kommer något nytt och vad det nya är. Ditt akvarium föll mig otroligt väl i smaken, det fanns liksom möjligheter att se fisken hela tiden men inredningen finns det och ser både stilren och naturlig ut. Det är ju så lätt att skapa sig bilder i huvudet men allt faller när inte inredningsdetaljerna ser ut i affären som de gör i huvudet. Däri ligger mitt problem samtidigt som Mats B hugger ner ett träd i trädgården och ur detta kommer det ren magi. Denna känsla för inredning är inte lätt att få, här ser allt mest konstigt ut.

        Jag gillar det du gjort här och det ger mig idéer om hur mitt akvarium kan se ut när stenröset hamnar i rabatten. Mycket kul och ytterst trevligt
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Haha, det här forumet gör så att man fungerar som en disksvamp. Allt sugs upp på en gång.

          Mats tråd är lockande för man vet aldrig när det kommer något nytt och vad det nya är. Ditt akvarium föll mig otroligt väl i smaken, det fanns liksom möjligheter att se fisken hela tiden men inredningen finns det och ser både stilren och naturlig ut. Det är ju så lätt att skapa sig bilder i huvudet men allt faller när inte inredningsdetaljerna ser ut i affären som de gör i huvudet. Däri ligger mitt problem samtidigt som Mats B hugger ner ett träd i trädgården och ur detta kommer det ren magi. Denna känsla för inredning är inte lätt att få, här ser allt mest konstigt ut.

          Jag gillar det du gjort här och det ger mig idéer om hur mitt akvarium kan se ut när stenröset hamnar i rabatten. Mycket kul och ytterst trevligt
          Mats och jag har diskuterat inredning i flera år, i historiska trådar, mitt 500 kar är nog lite av ett resultat av det. Att jag sedan sätter en layout och låter den förbli så i flera år är mitt problem, Mats går vidare varje månad med något nytt och för det mesta helt lysande.

          Här är första layouten i 500 karet som sedan skulle bli Jordätarkaret



          Den layouten blev lite väl kaotisk så jag ändrade till denna, där man kan se grunderna till layouten i dagens Jordätarkar.

          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            [QUOTE=c90368;1600255]Mats och jag har diskuterat inredning i flera år, i historiska trådar, mitt 500 kar är nog lite av ett resultat av det. Att jag sedan sätter en layout och låter den förbli så i flera år är mitt problem, Mats går vidare varje månad med något nytt och för det mesta helt lysande.




            Helt lysande - och, som sagt, vi har ju haft enormt givande diskussioner förr om åren ang. inredning i, som du säger; helt (åter igen) lysande trådar! Den tiden tycks nu saligen vara över och förbi - men det blir andra, nya, unga människor - med friska sinnen och spännande visioner, som är bättre skickade än oss gubbjävlar, att snacka inredning och olika möjligheter att skapa fina miljöer för de fiskar man har.

            Jo det är/var ju så att jag gärna spred ut intresseområdena i flera kar - och det kunde säkert upplevas för, för många, att jag bytte inriktning, ändrade mig och fladdrade hit och dit. Riktigt så var det ju inte - det blev bara fler och fler kar...

            De flesta av mina kar, under de 40 år jag har hållt på, har varit mer eller mindre statiska under flera års tid. Zoopets forum fick någon sorts glöd att tändas - man inte bara "träffade" likasinnade, utan man fick även möjlighet att "visa upp" sina kar för folk som uppenbarligen tyckte det var kul att kolla på vad man höll på med... I och med detta visade man, publikt, upp vad som egentligen pågick i någon sorts lång och stillsam "evig" förändring i burkarna...

            Jag har inte svarat i de andra trådarna du uppdaterat nu i kväll Maths - jag tänkte att jag skulle samla någon sorts "kommentar" i en tråd - och det blev denna, som jag naturligt nog kände mig relaterad till, då du nämnde mitt namn...
            Jag tycker du kan titta in här lite oftare - alltid gôtt med din input, Maths!



            Edit; Till Mathias - din idé om jordätare skall bli riktigt kul att följa senare, och tänk på att de "nersågade" träd du kommer att använda i karet inte nödvändigtvis behöver ligga platt på sanden utan kan sträcka sig en bit ovanför, perfekt för jordätare!
            Här en bild från Universeum i GBG.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 July 2012, 10:59.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              En dagsaktuell uppdatering, inget att göra vågen över, allt är som vanligt.

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                I dag har jag varit med om en ny upplevelse, med detta att ha akvarium.

                Gjorde ett standardvattenbyte, ner med hävertslangen och skrapade framrutan, inga konstigheter.

                Fyllde på vatten med slangen, precis när jag skulle lägga på täckglasen (som är plexiglas) så fick jag se att min månskenslampa förmodligen hade lagt av helt. Är en sådan med ca sex dioder som lyser blått. Antalet dioder som fungerar har minskat med tiden och nu hade tydligen den sista lagt av.

                Så jag ska ta bort lampan, när jag närmar vattenytan så känner jag att det är STRÖM (ja EL alltså) i karet! Fingrarna bara darrar och det går pirrningar i hela kroppen. Kollar ner i karet, men fiskarna verkar helt oberörda.

                Känner efter igen, jo det är el i vattnet.

                Börjar dra ut sladdar, men eftersom kontakterna sitter bakom och över karet så lutar jag mig frammåt, vilket inebär att det börja pirra i kroppen när jag kommer åt aluramen, inte mycket men märkbart.

                Det var nattlampan som var orsaken, kan det ha att göra med att sista dioden lagt av?

                När jag började vattenbytet fanns det ingen el i karet, så jag hade väl en väldans tur att det hände just under mitt vattenbyte, vad som hänt med karet annars vet jag inte?

                Någon som är mer insatt i hur el, vatten och akvarium fungerar kanske kan förklara?
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • SCB
                  • November 2011
                  • 134

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Någon som är mer insatt i hur el, vatten och akvarium fungerar kanske kan förklara?
                  El och vatten fungerar alldeles utmärkt.
                  Har du något fel på en elpryl i akvariet, t.ex fasledaren till doppvärmaren så kommer vattnet att få samma potential som fasen, 230V
                  Men så länge vattnet inte har kontakt med något med annan potential, jord eller nollan, så händer .. nada!
                  Du har dock en annan potential än det ledande vattnet så därför kommer ström att gå igenom dig när du tar i vattnet eller ramen, hur mycket det känns beror bland annat på hur stor läckströmmen är, spänningen och hur pass god kontakt du har med jord.

                  Hade det varit en blottad fasledare i vattnet och du satte ner handen och samtidigt rörde något jordat, t.ex diskbänken, ett vattenelement eller höljet till någon skyddsjordad pryl så hade du fått en rejält mycket större kyss.

                  Anslut allt i akvariet till en jordfelsbrytare så slipper du att trasiga pryttlar resulterar i farliga situationer.
                  Och jordfelsbrytaren skyddar även ojordade uttag! De detekterar när strömmen går fel väg till jord oavsett vad denna jord är, jordfel helt enkelt.
                  //Olof
                  230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                  Kommentar

                  • tommy_g
                    • February 2010
                    • 473

                    Maths, du är inte snäll.... Vet du hur mycket tid du slukar för mig nu när jag måste glo igenom alla dessa filmer?

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av tommy_g
                      Maths, du är inte snäll.... Vet du hur mycket tid du slukar för mig nu när jag måste glo igenom alla dessa filmer?
                      Det var roligt att höra

                      Men det är ju frivilligt, som tur är
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • tommy_g
                        • February 2010
                        • 473

                        Men det är ju frivilligt, som tur är
                        Akvaristiken är ingen hobby.... Den är ett gift.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Oj vad långt ner den här tråden hamnat, länge sedan jag uppdaterade. Har blivit uppmanad att filma lite och uppdatera

                          Men karet puttrar på, dock har den dominerande Jordätarhannen lämnat karet. Han var nog för stressad med för många fiskar i ett för litet kar. Man brukar säga att Jordätare av den här typen är ganska fredliga av sig, men sett över flera år så är det ganska elaka mot varandra, i alla fall i ett 540 kar.

                          No två tog sin plats direkt och lyckades i sin tur rensa bort en hanne till, så nu börjar det bli lite harmoni i karet

                          Senast redigerad av c90368; 24 November 2012, 15:10.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            500 SA Jordätare

                            Fantastiskt fina ex

                            Gött att du bumpar upp tråden igen
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Japp, gôtt med lite uppdatering!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Det här blir lite av ett avslut av denna tråd. Man läser om många nystartade kar på forumet, men det är sällan man får följa med till slutet.

                                Jag har nu en Jordätare kvar i livet, jag köpte sex st oktober 2009 varav en hane gick bort redan i mars 2010.

                                I januari 2012 gick ytterliggare en hanne bort, då hade de verkligen vuxit ut och börjat konkurrera, det var den största och dominant hanen som lämnade in, han hade nog inte tid att äta?

                                Sen har det gått fort, de har lämnat in under året, så nu är det bara en kvar. Men de två Biotodoma cupido som varit med hela resan, som jag köpte som ganska stora september 2009, är fortfarande helt ok. Men de har varit underlägsna de större fiskarna och bidat sin tid, så de har inte "bränt ut sig".

                                En Flaggcikid hane inköpt september 2009 har också lämnat karet och de som är kvar har inte riktigt "lågan" kvar, det var ett ständigt bråk och kiv förut, men nu är de pensionärer

                                Sen har jag en riktig raritet i karet, bara så ni inte tror att jag missköter mina fiskar En Corydoras sterbai som fyllde sju år i augusti 2012, kompisen gick bort i december, så nu är den ensam.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...