500 SA Jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av macke_fisk
    Jordätare är fina fiskar och det är intressant att se dem sila sanden och hålla den ren och fin.
    De har en förmåga att flytta fram sanden mot frontrutan när de äter. När jag sedan tar en skrapa och skyfflar tillbaka sanden så virvlar det inte upp det minsta grums! Sanden är kliniskt ren
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      hade ju mina geophagus sao paulo i 900-liters, där var sanden lite för grov så jag har inte riktigt fått se hur dom gör.
      Men nu har jag ett 560 på lodning och detta ska bara ha en massa FIN sand till jordätarna.
      en massa feta rötter så krokar sej lite hursom, tänkte dela av botten med rötter, ena sidan ska det vara växter och andra sidan ska vara helt öppen.
      citrontetror, skalarerna och sen jordätarna. kommer bli myspys!
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Funkar det med typ rådasand för jordätare?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Funkar det med typ rådasand för jordätare?
          Jag har Rådasand, men den finns i olika kornstorlekar så det går inte att säga att just Rådasand fungerar.

          Eftersom man bör ha bra filtrering och därmed hyfsad cirkulation på vattnet så kan det bli problem om man använder för fin sand som följer med vattnet. Det är inte ovanligt att de hämtar en mun sand på botten och sedan simmar upp i karet och släpper sanden.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ok, jag har ganska finkornig så det borde funka och sen har jag ett Fluval fx5 till ett kar på 720L och det är bra flås i det, har fått sätta på rejäla hemmagjorda strilrör.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Jag har ett Eheim 2028, ett Fluval 404 samt en cirkulationspump med en liten filtervaddsmuff på som levererar upp mot 2000 liter per timma. Detta i ett 540 kar.

              Jag har mer och mer blivit övertygad om att god cirkulation är A & O för att få ett akvarium att fungera i längden.

              Det är samma sak i mitt 400 kar, där har jag ett Eheim 2026 plus tre andra pumpar i karet.

              Därmed inte sagt att det ska vara strömt i karet, det gäller snarare att få en god total cirkulation utan att det syns så mycket.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ok, väl värt att tänka på
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Bra filmer ska spridas!

                  Som vanligt är det Flaggciklider med, de är med på nästan alla SA filmer

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Det var la härigt att kolla på, snacka om go kaosinredning!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Hehe, ser ut som vilket överbefolkat fisksoppeakvarium som helst
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • tommy_g
                        • February 2010
                        • 473

                        Shit va grymt!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av c90368

                          Hmm, dåligt med uppdateringar här

                          En kombination av lite lågvatten i intresset och mycket annat att göra.

                          Kan bara konstatera att karet ser nästan exakt lika dant ut som på den gamla filmen från förra året, lite mer Vallisniera till och från, beroende på om det är nyrensat eller inte.

                          Den dominanta Geophagus hannen på filmen har dock bränt ut sig och lämna in i början på sommaren. Vilket innebar att nästa hane på tur har tagit hans plats och färgat ut.

                          Har även "blivit av" med ett gäng Vinkeltetror, misstänker att Flaggorna har fått smak på dem
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • irwin_fletch
                            • April 2009
                            • 544

                            Hur har det gått för dina orange head, blivit några yngel? Jag fick aldrig några frisimmare från mina.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Den filmen blev nådastöten för mina Malawiciklider, deras hem är enbart ett 310 men Pindare finns ju.

                              Tack!

                              För övrigt så är akvariet fantastiskt, inredningen är grym och fisken magisk.

                              Underbart!
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av irwin_fletch
                                Hur har det gått för dina orange head, blivit några yngel? Jag fick aldrig några frisimmare från mina.
                                Nej, det är alldeles för lite yta för att det ska fungera. Skulle helst se att jag hade dubbelt så mycket yta till de fiskar jag har i 500 karet.

                                Det är bättre med dvärgciklider, de kräver mindre revir och yta, typ!
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...