600-liter Tanganyika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #46
    Ursprungligen postat av MaxB
    Jo, det ser riktigt skönt ut - jag skall bara addera ett par spottar på sidorna!

    aha, det kommer att bli skitnice ju!
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #47
      Ursprungligen postat av MaxB
      Haha! Jo, gäddliknelsen är riktigt bra, de har ju ett jädra bett. De jag har är ju i stort sett bara yngel än så länge, sex stycken. De skall få växa upp och para ut sig, sedan kanske det blir aktuellt att ta bort några individer - vi får se. Jag tycker det ser ser ut som ganska vita prickar på dom, men det finns nog en lätt blå ton i prickarna också. Igår var det precis en vecka sedan dom introducerades i karet och nu börjar de komma fram och simma mer fritt i karet.
      Jag tycker dessa tanganyikaciklider är lätta att hålla - de vill ju inte ha det sura, mjuka vatten som SA-fiskarna vill ha (och jag gör det lite svårt för mig med att ha en del rötter i baljan som surar ner) men det handlar bara om att byta vatten regelbundet, typ 30%, eller däromkring, i veckan så hållls nivåerna på en god nivå. Nu jobbar jag ju på ett sätt som många kanske tycker är "vårdslöst" - alltså; jag rör överhuvudtaget inte karet, utan rensar bara bort synlig skit och byter vatten... har inga medel i, och... ja, bara låter det vara. Så, för min del tycker jag att det är vrålenkelt att ha Tanganyikaciklider. Däremot får man hålla tungan rätt i munnen vad det gäller Tropheus - som jag hade i slutet av T-960-perioden då mitt stora kar var Tanganyika.
      Jag har en gammal bortglömd tråd här;

      Där du kan kolla många bilder och filmer då 960-karet var Tanganyika.
      Har du kollat vad för Ph-värde du har i karet?
      kommer du att använda någon medel? för att få vattnet mer Calvus vänligt, har man inte bikarbonat?

      Om jag skulle göra om mitt kar till en annan inriktning så skulle det bli Tanganyika-biotop

      ska bli kul att följa tråden och se vad det blir av de
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Mikael64
        • January 2008
        • 656

        #48
        Vad var det för film du såg på YouTube när du blev så inspirerad av, så du var tvungen att startade upp ett nytt Tanganyika projekt , jag måste bara få se den filmen, har du adressen.


        Föresten, fina bilder och häftiga filmer i vanlig ordning...
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
        Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
        http://www.tanganyika.se/index.php
        Mvh Mikael

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #49
          Ursprungligen postat av Nubi
          Har du kollat vad för Ph-värde du har i karet?
          kommer du att använda någon medel? för att få vattnet mer Calvus vänligt, har man inte bikarbonat?

          Om jag skulle göra om mitt kar till en annan inriktning så skulle det bli Tanganyika-biotop

          ska bli kul att följa tråden och se vad det blir av de
          Nej... jag har inte en susning om vad det är för värden - jag kör på kranvatten, rensar, filtrerar och byter vatten... that's it, liksom. Och några medel har jag inte planerat att hälla i.

          Calvus växer ganska långsamt så det tar nog ett litet tag innan det blir riktigt intressant action i burken.
          Två av leleupierna hänger ihop väldigt mycket - och de korvar sig för varandra så där kanske det blir nåt smått såsmåningom.
          Jag skall givetvis uppdatera med nya filmer och bilder löpande!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #50
            Ursprungligen postat av Mikael64
            Vad var det för film du såg på YouTube när du blev så inspirerad av, så du var tvungen att startade upp ett nytt Tanganyika projekt , jag måste bara få se den filmen, har du adressen.


            Föresten, fina bilder och häftiga filmer i vanlig ordning...

            Tack så mycket!
            Jag skall kolla om jag kan hitta den länken igen - det var iallafall nåt sånt där Tanganyika-program från animal planet eller något liknande, och det var ett avsnitt när en calvus eller copressiceps blev jagad och han simmade in i en spricka i en stor stock - när han simmade därifrån såg man massor av andra som höll på och donade bland stenar och rötter - faktum är att jag inte riktigt vet om det var från själva sjön eller ett stort inrett kar - hittar jag filmen så lägger jag upp den här direkt!

            Kommentar

            • aronman
              • October 2008
              • 79

              #51
              Ursprungligen postat av Mikael64
              Vad var det för film du såg på YouTube när du blev så inspirerad av, så du var tvungen att startade upp ett nytt Tanganyika projekt , jag måste bara få se den filmen, har du adressen.


              Föresten, fina bilder och häftiga filmer i vanlig ordning...
              Tjappa!

              Vet inte om det var denna filmen MaxB såg, men jag kan hur som rekommendera denna;



              En film i fyra delar om tanganyikasjön filmat både under och ovan hur det ser ut och fiskarna som lever där.

              Trevlig titt

              Kommentar

              • Enola
                • November 2007
                • 660

                #52
                Verkligen trevlig film
                Nytt 375 liters mix
                Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #53
                  Ursprungligen postat av aronman
                  Tjappa!

                  Vet inte om det var denna filmen MaxB såg, men jag kan hur som rekommendera denna;



                  En film i fyra delar om tanganyikasjön filmat både under och ovan hur det ser ut och fiskarna som lever där.

                  Trevlig titt
                  Jo, den var det - och jag märker att jag blandat ihop vissa scener med en annan grej jag sett på YT - jag skall försöka hitta den där det är en hel massa calvusar som bökar runt bland pinnar och stenar! Toppen att du länkade!

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    #54
                    Kör med lite kalkkross i en nylonstrumpa i ett av filterna. Ett enkelt knep för att inte få ph-dippar och ph stannar på runt 7,5-7,3 som lägst.
                    Senast redigerad av LN; 17 September 2009, 19:02.
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • peisai
                      • December 2007
                      • 51

                      #55
                      Sådär, då har man tappat hakan igen...tur man inte behöver använda den på internet.

                      Skitsnyggt!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #56
                        Ursprungligen postat av LN
                        Kör med lite kalkkross i en nylonstrumpa i ett av filterna. Ett enkelt knep för att inte få ph-dippar och ph stannar på runt 7,5-7,3 som lägst.

                        Jo, jag har funderingar på detta - det är ju så att jag har lite rötter, gamla och urvattnade, men ändå, i karet och då behövs det lite kompensation.
                        Var fanken köper man kalkkross...?
                        Tack för tipset!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #57
                          Ursprungligen postat av peisai
                          Sådär, då har man tappat hakan igen...tur man inte behöver använda den på internet.

                          Skitsnyggt!
                          Kul att du gillar det! Men, det skall bli kul att få hem ett par spottar som höjer stämningen lite! Nu är det ganska mörkt - fränt, men några ljusa punktmarkeringar gör nog susen!
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #58
                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Kul att du gillar det! Men, det skall bli kul att få hem ett par spottar som höjer stämningen lite! Nu är det ganska mörkt - fränt, men några ljusa punktmarkeringar gör nog susen!

                            riktigt schyssta bilder, kör på som vanligt med bilderna!
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #59
                              är det bara jag som tkr att det fattas en en grupp Paracyphrichromis nigripinnis?

                              ;P

                              Kommentar

                              • DaRe

                                • June 2009
                                • 2227

                                #60
                                Sjukt inspirerande. Är det mopani rötter du blandat med mangrove och sedan bara kolsten?

                                Off topic: Är mopani omtyckta av malar?
                                Checking out...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...