600-liter Tanganyika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Enola
    • November 2007
    • 660

    Ursprungligen postat av MaxB
    Ja, det blir lite mystisk undervattenskänsla med det där svaga ljuset - skall skaffa några spottar till det här karet!
    Synd bara att en massa cyklops spinner omkring i vattnet - de hade just fått lite käk.
    Här är några precis nytagna bilder, med olika inställningar på kameran.
    Mittersta bilden är riktigt snygg. Diggar verkligen de dämpade ljuset. Går ofta tillbaka och kollar på denna tråden. Verkligen rogivande
    Nytt 375 liters mix
    Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

    Kommentar

    • LN
      • November 2004
      • 1478

      jepp håller med Enola. Mitt bilden har det där lilla extra. Lite blåaktig så där att man kan förvänta sig nått nytt lite under bakom liksom.
      Larry
      Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
      http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        Vad händer? har calvusarna gjort nåt skoj?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Falconer
          Vad händer? har calvusarna gjort nåt skoj?
          Nej, inte vad jag har sett - men leleupihonan tog fram kull nr. 2 idag! Och det finns yngel kvar från förra leken också - lite varstans.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            Har du skaffat spottarna ännu
            Filmen var super läcker och grymt coolt att se hanen som var svart, som du skrev, man såg honom inte grymt coolt! Sambon tyckte att "såå ska du göra i 310l!"
            mmm om han bara visste hur mkt jobb det är med makeover.
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ja... det har ju varit lite snurr med de olika karen. T-cikliderna i detta karet fick flytta till 960-burken ett tag. Där blev leleupierna så många att jag fick göra en makeover, ta ur lekparen och ynglen och flytta på dom. Calvusarna fick flytta tillbaka till 600-litaret - och de blå Jack Dempsey-figurerna fick flytta till 960-baljan... snurrigt va?
              Men nu har iallafall ett calvuspar lekt och det kan ju vara värt en liten bild och en filmsnutt!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Sedär ja, det var kanske inte så oväntat?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Sedär ja, det var kanske inte så oväntat?
                  Nej... nu slapp dom ju två miljoner leleupis också...

                  Kommentar

                  • Broddan
                    • February 2007
                    • 536

                    Kul!

                    När mina A.compressiceps lekte hade honan fullt sjå att hålla hanen borta från yngelen.

                    Visar hanen nåt intresse att försöka rejsa före honan in i snäckan? Min hona vågade efter ett tag ta mini ruscher efter mat och ofta fick hon tävla med hanen till snäckan för att skydda de små.
                    Hälsningar

                    D

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Broddan
                      Kul!

                      När mina A.compressiceps lekte hade honan fullt sjå att hålla hanen borta från yngelen.

                      Visar hanen nåt intresse att försöka rejsa före honan in i snäckan? Min hona vågade efter ett tag ta mini ruscher efter mat och ofta fick hon tävla med hanen till snäckan för att skydda de små.
                      Jag har inte sett henne komma ut ännu - men hanen är där ofta och liksom lägger sig tvärs över öppningen på snäckan. Han är ytterst aggressiv mot de andra calvusarna i karet. Tar hon fram några yngel - vilket hon väl lär göra - så får hon nog passa sig, för killen är mer än dubbelt så stor.
                      Som vanligt så kör jag "naturmetoden" och tänker inte spara några yngel att dra upp - dom som klarar sig får klara sig...
                      Jag skall försöka få till några sköna bilder och filmer när ynglen tittar fram - så får vi också se vad hanen har för planer.

                      Kommentar

                      • Broddan
                        • February 2007
                        • 536

                        Gärna bilder och filmsnuttar!

                        Ska bli kul och se om din hane kanske är mer behjälplig än min var. Min var i vanliga fall rätt skygg men under leken och ett tag till i alla fall blev han som förbytt - skogstokig på alla andra fiskar.
                        Såg han klippa några yngel som börjat utforska utanför snäckan samtidigt som han fortfarande till viss del skyddade mot andra fiskar -hel tilt på den killen.
                        Hälsningar

                        D

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Broddan
                          Gärna bilder och filmsnuttar!

                          Ska bli kul och se om din hane kanske är mer behjälplig än min var. Min var i vanliga fall rätt skygg men under leken och ett tag till i alla fall blev han som förbytt - skogstokig på alla andra fiskar.
                          Såg han klippa några yngel som börjat utforska utanför snäckan samtidigt som han fortfarande till viss del skyddade mot andra fiskar -hel tilt på den killen.
                          Ja, jag "känner" inte den hane som lekt med honan. Det var såhär; när jag lämnade alla leleupis till z-shopen så såg jag en gammal, stor, stöddig calvus (black) - säkert 11-12 cm som stod och tryckte ensam bakom ett rör i ett kar.
                          Jag hade ju 6 stycken calvus-ungdjur hemma i burken och tog en liten chans och plockade hem gubben. En av de större honorna satte igång med honom direkt och några dagar senare var det lek. Den här killen visar inga aggressiva tecken mot tjejen i snäckan, faktiskt verkar han ganska beskyddande - men mot de andra... jävlar alltså, vilka rajder det blir.
                          Återigen så har jag proppat karet fullt av sten och rötter så det finns massor av gömställen. De andra dyker liksom bara ner några sekunder och ploppar upp lika fort när han gjort ett svep. Jag skall ta en helbild på karet så får du se hur det ser ut nu!

                          Kommentar

                          • Broddan
                            • February 2007
                            • 536

                            Calvus / Compressiceps som "gäspar" i profil är bra mäktigt. Dom är duktigt startsnabba också.
                            Har en fråga till: Nu har ju dom ensamma, bara calvus. Har du sett några kraftmätningar?

                            Möter dom en annan fisk har de ju det annorlunda tekniken av det "döende lövet" de liksom hänger med huvudet uppåt och visar sidan av kroppen mot motståndaren.

                            Jag funderade på hur två calvus/comp. gör? Borde se riktigt konstigt ut om de körde döende lövet båda två.

                            Jag hade lite viktoria ciklider ett tag men ville inte göra mig av med A.C då de verkligen är en favorit hos mig. Hittade en gammal filmsnutt på detta:

                            Hälsningar

                            D

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Broddan
                              Calvus / Compressiceps som "gäspar" i profil är bra mäktigt. Dom är duktigt startsnabba också.
                              Har en fråga till: Nu har ju dom ensamma, bara calvus. Har du sett några kraftmätningar?

                              Möter dom en annan fisk har de ju det annorlunda tekniken av det "döende lövet" de liksom hänger med huvudet uppåt och visar sidan av kroppen mot motståndaren.

                              Jag funderade på hur två calvus/comp. gör? Borde se riktigt konstigt ut om de körde döende lövet båda två.

                              Jag hade lite viktoria ciklider ett tag men ville inte göra mig av med A.C då de verkligen är en favorit hos mig. Hittade en gammal filmsnutt på detta:

                              Sketafrän film! Jo, de mäter sig sinsemellan och det ser ungefär ut som på din film - en kör "döda lövet" och den andra står med munnen och trycker mot buken. Är dom en bit ifrån varandra så doppar de ner huvudet och står och glor - om inte den ena gör en framrusning, då blir det antingen en rejäl löpning eller dödalövet-grejen.

                              Kommentar

                              • Auratusen
                                • March 2010
                                • 874

                                När du byter vatten på karet, använder du bikarbonat, med tanke på alla rötter?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...