Återuppta akvariehobbyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    Återuppta akvariehobbyn

    Hejsan. Jag har planer på att återuppta min akvariehobby som legat på is i många år. Jag funderar på ett 720 liters kar med dubbla eheim 2217 ytterfilter mm. Jag vill ha mycket växter och fiskar. Fiskar jag funderat på är ca 50 kardinaltetror, 50 rödmunstetror, ett Stim moskitorasboror eller ett Stim kilfläcksrasbora. Till detta funderar jag på någon snygg ciklid som låter de små fiskarna leva :-). Har ni något tips på ciklid? Gillar även scalare men dom lär väl äta upp dom små tetrorna när dom blivit stora? Andra tips mottages tacksamt.
    /Lars
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    #2
    Dvärgciklid/apistograma kanske?
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Undrar om inte kardinalerna och rödmunnarna kommer att stimma tillsammans, men det kanske inte gör något i och för sig
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        I ett så pass stort kar kan man hålla en hel grupp på 6-8 av vissa dvärgciklider med väldigt mycket action som behållning. Trevliga och lättskötta arter skulle kunna vara kurvciklid eller dorsigeraciklid som trivs bra i välplanterade kar. Boliviansk fjärilsciklid är väldigt rolig att hålla i grupp också, dessa är mer bottenorienterade än de tidigare nämnda, så det funkar att kombinera också om man går ned lite i antal per art. Sen finns det fler förstås, Apistogramma nämndes och är vackra och intressanta men de kan vara lite känsliga så de bör man nog helst vänta med några månader skulle jag säga.

        Jag skulle nog hållit mig till en eller två arter av stimfisk, jag tycker det kan bli grötigt med flera men det är ju en smaksak. Rödmunnarna är iaf fantastiska stimmare så de rekommenderas varmt.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Gobi112
          • December 2011
          • 229

          #5
          Oooo skulle jag ha ett 720 då skulle jag ha några medelstora centralamerikaner och segelfensoleco tror jag för den e så ball. Sedan vet jag inte om det skulle funka men när jag tänker på det så.

          Kommentar

          • Live2Ride
            • January 2014
            • 312

            #6
            Tack för era idéer. Dom uppskattas :-). Någon form av dvärgciklid lär det bli. Är det någon som kan rekommendera en bra ljusramp till ett 720l kar? Jag har tänkt ha en hel del växter så jag vill ju att dom ska må bra också :-)
            Funderar på 2 st sådana här.... http://www.cyberzoo.se/akvaristik/be...ror-ingar.html
            Det är inte lätt att hitta belysning till stora kar har jag upptäckt.
            Senast redigerad av Live2Ride; 24 January 2014, 15:26.
            /Lars

            Kommentar

            • Live2Ride
              • January 2014
              • 312

              #7
              Ingen som är fena(haha) på belysning som kan svara på om belysningen i mitt förra inlägg är bra och duger till ett 720l? Jag tänkte isf hänga 2 stycken i taket.
              /Lars

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ursprungligen postat av Live2Ride
                Ingen som är fena(haha) på belysning som kan svara på om belysningen i mitt förra inlägg är bra och duger till ett 720l? Jag tänkte isf hänga 2 stycken i taket.
                Två sådana räcker gott och väl! På gränsen till för kraftigt om du inte har CO2 skulle jag säga.

                Men jag är visserligen ingen "fena" på det här...

                Kommentar

                • Live2Ride
                  • January 2014
                  • 312

                  #9
                  Jag har inte tänkt ha CO2... VAr rädd för det svaret... Tycker det är svårt att hitta något lämpligt.
                  /Lars

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Utan gas bör du nog ligga en bra bit under 200w/m2 tror jag.
                    Jag har ungefär 60w/m2 i mitt 200L och jag tycker det växer bra!

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Jag har 4x39 w i mitt och det suger hårt. inget växer alls. Men jag tror det mycket är en brist på bra reflektorfråga. Jag har lagt ner lysrör helt och köper spottar istället. Hade det varit jag och du inte ska ha heltäckande ramp hade jag helt klart gått för hängande pendellampor med riktade starka ledspottar i.

                      Om du väntar nån vecka ska du få se mitt med spottar. Mina är på väg från Kina.

                      Kolla på jordägare. Jag planerar Orange Head till mitt.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Ursprungligen postat av HWH
                        Jag har 4x39 w i mitt och det suger hårt. inget växer alls. Men jag tror det mycket är en brist på bra reflektorfråga...
                        Det har väldigt stor betydelse vilka lysrör man har också, eftersom färgspektra varierar mellan olika modeller!

                        Kommentar

                        • Live2Ride
                          • January 2014
                          • 312

                          #13
                          En dum fråga kanske... men vad händer vid för mycket belysning? ALGER antar jag?

                          Heltäckande ramper är också svårt att hitta till måtten 200x60...
                          /Lars

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            Va, nej det är ju standardmått. Jätteenkelt att få tag på.


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Det har väldigt stor betydelse vilka lysrör man har också, eftersom färgspektra varierar mellan olika modeller!
                              Säkert, men mina är ju nya och med bra växtspektra. Detta med belysning är komplext. Skönt att ni med mer kött på benen finns för att
                              hjälpa


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...