Återuppta akvariehobbyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #16
    Ursprungligen postat av HWH
    Säkert, men mina är ju nya och med bra växtspektra. Detta med belysning är komplext. Skönt att ni med mer kött på benen finns för att
    hjälpa


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sedan kommer det ju an på näringen hur det växer, hur göder du växterna Helena?

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #17
      Helena... Jag är nog för dålig på att leta. Antar att du menar något liknande denna? http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=206&page=1 .
      Men T5 heltäckande ramper... var hittar jag sådana? Eller funkar T8?
      /Lars

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #18
        Tycker det ser ganska lagom ut med ljusmängden, jag kör på drygt dubbla i mitt kar som är dubbelt så stort.
        Fördelen med dom ramperna är ju att du kan reglera ljusmängden då det troligtvis går att styra 2lysrör i taget. Detta gör ju att du kan laborera ganska friskt eller om du vill ha en hörna med lite svagare ljus tex.

        Ljuset är bra att styra växthastigheten med. Får du brister kan du välja mellan att göda mer eller minska belysningstid/intensitet.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Gobi112
          • December 2011
          • 229

          #19
          Ursprungligen postat av HWH

          Kolla på jordägare. Jag planerar Orange Head till mitt.
          Jordätare är jäklligt läckra, kommer definitivt någon gång i framtiden skaffa några sådana

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #20
            Ja, det verkar ju gå att köra hälften av rören i den rampen!
            Och med 260w/m2 lär det ju inte behövas mer ljus i alla fall! Menar du verkligen att man kan belysa så pass kraftigt utan CO2?

            Kommentar

            • Live2Ride
              • January 2014
              • 312

              #21
              Ja de går att tända 2 & 4 rör i den armaturen. Då kan man ju anpassa där också om det blir för mycket. Dessutom tycker jag dom är snygga i hängande läge .
              /Lars

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #22
                Jag vet inget om hur många watt per liter eller kvadratmeter å sånt. Men man måste ta med i beräkningen att det är ganska stor skillnad mellan ett 50cm högt kar och ett 60cm högt. Jag kör ju någonstans mellan 330 och 350w per kvadrat (beror ju lite på hur man räknar men jag har ju inget ljus bakom bakgrunden) men då kör jag ju med co2 då....

                Sen kan man ju laborera med olika rör också, slänger man i några grolux så är ju dom något sämre för växterna och ser inte lika ljusstarka ut eftersom dom är så pass röda.
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Sedan kommer det ju an på näringen hur det växer, hur göder du växterna Helena?
                  PMDD, men vi snackar H Polysperma som inte växter. Men men, nu ska jag inte sno tråden.

                  Vill man ha hängande armatur så har man väl lite mer valfrihet. Och sedan beror det ju också mycket på vad man har för vatten. Mycket rötter, mörkt och mustigt eller ljust, men ljus sand. Jag la på min Malawitopp på mitt SA igår och det upplevs som mycket mycket mer ljus i Malawikaret. Men det är ju också bara 50cm högt.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #24
                    H.Polysperma som inte växer? Det låter ju som en dröm, när man väl har fått den dit man vill åtminstone...
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Live2Ride
                      • January 2014
                      • 312

                      #25
                      Nu står karet på plats . Nu MÅSTE jag bestämma mig för vilken belysning jag ska köpa.... Ingen som har tips på bra ramp? Dom jag kikat på är Odyssea Quad 4x80W, 2st Aqua Nova 4x39W eller en helt vanlig ljusramp 4x80W.
                      /Lars

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13134

                        #26
                        Hagen glo vet jag håller en mycket bra kvalité
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Live2Ride
                          • January 2014
                          • 312

                          #27
                          Har kikat på Hagen också men dom är så korta. Mitt kar är 200 och Hagen är som längst 122 cm...
                          /Lars

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13134

                            #28
                            Ja inte många ramper är 2m men du får hänga upp 2st istället.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Live2Ride
                              • January 2014
                              • 312

                              #29
                              Precis. Men jag funderar mest på Odyssea... Hört något om den?
                              /Lars

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13134

                                #30
                                Ursprungligen postat av Live2Ride
                                Precis. Men jag funderar mest på Odyssea... Hört något om den?
                                Nej inte hört nåt av nån jag känner, bara läst lite på google och nån var missnöjd över att rören gick hela tiden i rampen och att det inte gick att hitta nåt företag som stod bakom tillverkningen. Tänkte på längden på hagen glo, i mitt tycke så är det perfekt med 122cm i ett 2m kar så att hörnen blir lite dunkla och därmed inte så klart var karet tar slut
                                Senast redigerad av åheim; 31 January 2014, 09:11.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...