Mitt nya 260l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Nej, jag snodde våra trädgårdslangar som vinterförvarades (med tillåtelse), mycket billigt.
    Det där med spill får du förklara? Men start med ventil är är värt en del...
    Hur lång är den du har och hur kopplar man den "till vasken"?
    Spill, dvs vattendroppar, sånt slipper jag nu, förr körde jag vattenslang och det vart alltid vattendroppar.
    Anyway...nu ska jag förklara
    I badrummet har vi en duschen, och sen en ratt som man ändrar på att den tiden det var badkar åkte vattnet ner i badkaret och inte duschen, sån har alla som har dusch och badkar. Ialf vi har inget badkar, så den gängan som finns på slangen passar PERFEKT!! där
    så jag behöver bara skruva ihop den och sen woalaaaaa klar! så som du gör med vattenslangen i badrummet....
    känns som jag har nu flummat ett X antal rader *skratt*
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      kollade värdena igen, ser bra ut, lite hårt kanske men.
      Verkar lite som paletthanen simmar runt och hämtar stenar som han lägger i en kruka
      Bert verkar lite småtrött på att pansarmalarna simmar på honom hela tiden så han gör lite ryckningar mot dom, har ja inte sett förut.

      Nu har de snart gått 2v, bör jag byta lite vatten eller vänta lite till tro?
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        Vänta med att byta vatten, en månad innan man byter vatten och då 20% av vattnet är bra mått

        Det låter som dina paletter vill bygga bo eller håller på med det. GRATTIS!
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          De med att vänta en månad med vattenbyte gäller väl bara om man startat akvariet som man bör med få fiskar. Har man i en massa direkt så bör man väl byta varje vecka direkt från början? Så gjorde iaf jag då mitt startades med alla fiskar jag fick med när jag köpte karet.

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            Ursprungligen postat av FaZt
            De med att vänta en månad med vattenbyte gäller väl bara om man startat akvariet som man bör med få fiskar. Har man i en massa direkt så bör man väl byta varje vecka direkt från början? Så gjorde iaf jag då mitt startades med alla fiskar jag fick med när jag köpte karet.
            aaaa, det sant, ett 20% vb borede inte sitta fel
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Håller med FaZt här. I teorin borde det finnas någ med mat åt bakterierna vid hög belastning ändå. Fast man kan ju sakta ner det en smula med bytet men det borde väl inte vara mycket?
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                Då får jag göra ett litet ryckande där då, men bara för att klargöra. Ska man ta en slang och bara suga då samt sätta en nylonstrupa på ?

                Ursprungligen postat av Nubi
                Det låter som dina paletter vill bygga bo eller håller på med det. GRATTIS!
                Hoppas på det, har köpt en koksnöt till dom med nu men hittar inte mitt stora borr bara :S
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  skippa nylonstrumpan. jag har då aldrig varit med om att fiskarna åker med slangen. o då har jag massa tetror dessutom.

                  kokosnöten kan du såga itu. sen kokar du de två halvorna i typ 20 min. gröper ur köttet. sen kan du ta en plygrip elleren tång o bryta upp en grottöppning. ( blir snyggare när det är lite ojämt än ett perfekt hål liksom)

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    Ursprungligen postat av hannesc
                    skippa nylonstrumpan. jag har då aldrig varit med om att fiskarna åker med slangen. o då har jag massa tetror dessutom.

                    kokosnöten kan du såga itu. sen kokar du de två halvorna i typ 20 min. gröper ur köttet. sen kan du ta en plygrip elleren tång o bryta upp en grottöppning. ( blir snyggare när det är lite ojämt än ett perfekt hål liksom)
                    Ah ok, men det skall alltså vara en halv och inte en hel nöt då?
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      Ursprungligen postat av icehacker
                      Ah ok, men det skall alltså vara en halv och inte en hel nöt då?
                      Hahaha =) Yes en hel nöt blir två halvor
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        Sen har jag även lagt märke till att pumpen verkar ha tappat väldigt mycket i fart. När jag riktade om den till ytan så sprutade det vatten men nu är det bara lite rörelse på ytan. Tycker mig även se att firrarna är uppe vid ytan rätt så ofta. Har läst att farten brukar avta rätt så mycket så då är ju frågan om jag borde skaffa någon syrepump eller annat tro?
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          Ursprungligen postat av icehacker
                          Då får jag göra ett litet ryckande där då, men bara för att klargöra. Ska man ta en slang och bara suga då samt sätta en nylonstrupa på ?
                          Du kan om du vill och hittar en såndär plastkorg som sitter på (om du har ytterfilter) insuget av ytterfiltret. Den som suger IN vatten in i pumpen. tar man en sån korg (brukar finnas att köpa lösa i akvarieaffärer) så kan du koppla en sån till slangen. På så sätt behöver du inte stå och spana efter att ngn stackare hamnar i slangen.

                          Hoppas på det, har köpt en koksnöt till dom med nu men hittar inte mitt stora borr bara :S
                          Såg eller manchetas funkar att dela cocosnöten men passa fingrarna,
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            Ursprungligen postat av icehacker
                            Sen har jag även lagt märke till att pumpen verkar ha tappat väldigt mycket i fart. När jag riktade om den till ytan så sprutade det vatten men nu är det bara lite rörelse på ytan. Tycker mig även se att firrarna är uppe vid ytan rätt så ofta. Har läst att farten brukar avta rätt så mycket så då är ju frågan om jag borde skaffa någon syrepump eller annat tro?
                            Vad har du för pump till karet? är det ett innerfilter eller ytterfilter?
                            Det kan vara så att det sitter en massa skit i filtret, gegga och skräp från fiskarna, som gör att vattnet inte går igenom filtret ordentligt.
                            Vanligt när man har innerfilter tycker jag.
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • icehacker
                              • December 2010
                              • 1046

                              Det är innerfilter, standard från juwel.
                              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                Ursprungligen postat av icehacker
                                Det är innerfilter, standard från juwel.
                                hmm...svårt, hade det varit mitt akvarium hade jag tagit upp filtret, kollat om det fanns masa gojs i filtret, squeezat ut lite i akvariet igen och sen sköljt ut resten i duschen. men du har "nystartad" akvarium med fiskar och låter som nitrit är på gång....svårt dedär.
                                (MEN innan dess hade jag nog satt dit en provisorisk innerfilter för att få cirkulationen igång eller köpt mig en ytterfilter....
                                Slå på stort på en gång så slipper du tänka på att det ska täppa igen)
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...