Mitt nya 260l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    Ursprungligen postat av Nubi
    Mkt intressant, för personligen köper jag hellre hos privatpersoner än i butiker (beror på vad för sorts akvarieaffär!) Aldrig att jag skulle köpa hos t.ex. DM i Södermanland.
    ja det var då intressant för jag skulle typ absolut inte köpa av privatperson( eller jo om det var en betrodd zoopetare) köper ju bara på DM här i jkpg. o aldrig nånsin vart några problem att byta fisk eller få ny eller vad det nu är. kan tillomed komma in o byta friska fiskar mot andra. ( har lite planer på att befolka om mitt malawi lite)

    Ursprungligen postat av Nubi
    Tycker att du som skapat tråden borde ta det lite lugnt, det är inte första gången man läser om nybörjare som får akvariesjukan och bara vill ha, vill ha fiskar innan akvariet är stabilt. Du tycker du räddar fiskarna, men det kan vara så att de dör hos dig för att karet inte är igångkörd och att vattnet skiljer sig en hel del från vattnet de är vana vid 8från förra ägaren=

    Det är som att bygga ett hus, du vill flytta in men du flyttar inte in förens isoleringen,väggarna, tak och alla rör ledningar är ditsatta och fungerar....eller?
    instämmer

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #17
      Ursprungligen postat av icehacker
      Borde nog, som du säger, ta det lite lugnt dock. Är lite väl impulsiv och rastlös, men ska hålla noga koll på värderna och börja byta vatten dagligen om det börjar gå upp så kan vi hoppas att det funkar.
      Gör så, det du kan tillsätta i karet är växter och rötter, stenar mm. Det är det som gör karet
      Jag vet, jag har själv varit där jag ville ha ALLT!!!

      Bestäm dig för vad du vill ha av ut av ditt akvarium,
      ska det vara biotop eller sällskap, vill du ha fiskar som är svåra att få till lek, lättare att få till lek?
      Det hjälper en hel del om man tittar runt i andras projekttrådar och letar sig fram till "sådär" vill jag ha mitt kar.
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #18
        Ursprungligen postat av hannesc
        ja det var då intressant för jag skulle typ absolut inte köpa av privatperson( eller jo om det var en betrodd zoopetare) köper ju bara på DM här i jkpg. o aldrig nånsin vart några problem att byta fisk eller få ny eller vad det nu är. kan tillomed komma in o byta friska fiskar mot andra. ( har lite planer på att befolka om mitt malawi lite)
        Köper inte från folk från blocket om du tror det, jag har my people som jag åker till och handlar ifrån och de flesta är personer som har odlingslokaler och hållit på med fisk i över 10 år igår var vi till en kille som levererar mkt fisk till bla CRT zoologiska och andra affärer runtom i landet

        Det finns de DM som är riktigt bra och så finns det som som är mindre bra...aldrig stött på en som är bra...änn
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          Ursprungligen postat av Nubi
          Köper inte från folk från blocket om du tror det, jag har my people som jag åker till och handlar ifrån och de flesta är personer som har odlingslokaler och hållit på med fisk i över 10 år igår var vi till en kille som levererar mkt fisk till bla CRT zoologiska och andra affärer runtom i landet

          Det finns de DM som är riktigt bra och så finns det som som är mindre bra...aldrig stött på en som är bra...änn
          ne dåså då är jag med. kul att du är hooked up med odlare haha.

          a du får la komma ner till dm här då :P


          sorry ice för lite OT. :P

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #20
            Ursprungligen postat av hannesc
            ne dåså då är jag med. kul att du är hooked up med odlare haha.

            a du får la komma ner till dm här då :P
            sorry ice för lite OT. :P

            Jag får ta och göra det lite framöver, eller om du tar med dig lite fisk till Kholm nästa gång du ska dit
            Jag vill ha Riddargoby!!

            Ja sorry ICE.
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #21
              Ursprungligen postat av Nubi
              Gör så, det du kan tillsätta i karet är växter och rötter, stenar mm. Det är det som gör karet
              Jag vet, jag har själv varit där jag ville ha ALLT!!!

              Bestäm dig för vad du vill ha av ut av ditt akvarium,
              ska det vara biotop eller sällskap, vill du ha fiskar som är svåra att få till lek, lättare att få till lek?
              Det hjälper en hel del om man tittar runt i andras projekttrådar och letar sig fram till "sådär" vill jag ha mitt kar.
              Jo, har kommit på att min gamla taktik (bestående av att gå och titta efter roliga fiskar i butiker), kanske inte är den bästa :P

              Jag hade ju en grundtanke dock. Att jag skulle ha "snälla" fiskar, gärna som ynglar av sig lätt och som är hyfsat lätta att sköta eftersom det är mitt första akvarie.

              Sen är jag väldigt förtjust i malar med så min första tanke var att köpa en av varje sort som fanns i butiken. Det kanske inte heller är en så vidare gyllene ide? :P

              Så nu får jag väl först och främst försöka se till så de ja har nu överlever.
              Sen vill jag gärna ha två olika sorters stimmfiskar, kanske 10-20st var.
              4-6 scalarer hade jag tänkt mig sen och kanske ett par ciklider till.

              Funderar även lite smått på sniglar och räkor.
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                hehe ice hold your horses.
                ska du ha scalarer får du mäta karet först. de behöver minst 50 cm högt kar om de ska kunna växa ordentligt.

                o nej ingen bra ide att köpa en av varje sort då tex corydoras är stimfiskar.


                tänk gärna i skikt. bottenskikt med malar o bottenlevande fiskar. mellanskiktet med nån fiska som befinner där. typ scalarer. o sen ett toppskikt. kanske bilbukar eller nån annan fisk som lever högt.

                ta det lugnt nu. ett akvarium tar lång tid att starta. du har redan köpt på dig alldeles för mycket fisk. så ta det lugnt nu. tänk igenom 2 extra gånger vad du är ute efter med karet.

                kan lägga in en lite notis bara om att det tog nästan ett år att få min kub dit jag ville ha den
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #23
                  Ursprungligen postat av icehacker
                  Jo, har kommit på att min gamla taktik (bestående av att gå och titta efter roliga fiskar i butiker), kanske inte är den bästa :P

                  Jag hade ju en grundtanke dock. Att jag skulle ha "snälla" fiskar, gärna som ynglar av sig lätt och som inte lätta att sköta eftersom det är mitt första akvarie.

                  Sen är jag väldigt förtjust i malar med så min första tanke var att köpa en av varje sort som fanns i butiken. Det kanske inte heller är en så vidare gyllene ide? :P

                  Så nu får jag väl först och främst försöka se till så de ja har nu överlever.
                  Sen vill jag gärna ha två olika sorters stimmfiskar, kanske 10-20st var.
                  4-6 scalarer hade jag tänkt mig sen och kanske ett par ciklider till.

                  Funderar även lite smått på sniglar och räkor.
                  Titta! Du har en plan bakom allt *tummen upp!*

                  Att man sen kan ändra sig och välja annat som funkar i karet är ju bra. tänk på att du inte vill Överbelasta ditt kar.

                  Ang Malar, kör på en eller två sorter. De kan bli lite elaka med varandra och leta efter malar som inte ger sig på växter, det finns fina snälla malar som är fredliga ancistrus ger sig på svärdsplantor. Andra växter ger de sig inte på om de får mat De älskar grönsaker och broccoli (ialf mina)
                  Malar är nattaktiva och de har en tendens att gömma sig och komma fram på nätterna, när man ligger och sover, andra malar är mer framme.
                  vissa malar blir enorma! pleco är sånna som blir ENORMA. och de röjer riktigt bra i karet.

                  Snälla fiskar är inte Scalarer om man inte har två st, ett par. De kan bråka med varandra och de är duktiga på att hitta en hackkyckling som de mobbar ihjäl...i värsta fall. de är FINA fiskar men om du vill ha 4-6 scalarer bör duha ett större kar.
                  Ibland kan man ha tur och hitta en hane och en hona. då har man ett par och då har de ingen att bråka med.

                  Scalarer äter räkor och snäckor för den delen (sniglar som bor under vatten heter snäckor )


                  Platy, guppy, mollys, svärdbärare är snälla fiskar som ynglar av sig bra. problemet där är att det finns platy, guppy och mollys som INTE äter upp sina yngel. jag hade mollys som aldrig åt upp sina egna yngel...gissa om jag hade problem att göra mig av med fiskarna när de vart för många.
                  Då är det bra med scalarer i karet, de håller reda på antalet fiskar, men då blir det inte många yngel som heller överlever.

                  Två olika sorters stimmfiskar låter kanoners, en som kanske håller sig på en annan nivå i karet medans den andre kanske är lite mer överallt i karet. kolla om du hittar två soters som skiljer sig i storleken så man inte har två av samma storlek, för de går lätt ihop och bildar ett stimm.

                  snäckor kan du ha i redan nu. Dvs skärpsnäckor (de brukar man få med bland växter) många tycker inte om snäckorna, skräpsnäckor (posthorssnäckor kanelbullesnäckor) för de är inte fina, men det finns jätte fina snäckor ute på marknaden. Dessa skräpsnäckor kan du säkert få från butiken eller köpa för en billig peng.
                  De är duktiga städare och håller karet rent från skräp. Samma sak gäller för Äppelsnäckor. De är duktiga städare och en färgklick till karet om inget annat. de behöver luftspalt, de har lungor.
                  (vet ej om de är bra att ha tillsammans med Scalarer)

                  Ohj vad långt detta vart

                  Har du tänkt hur du vill att karet ska se ut? Vilka växter du vill ha, hur rötterna ska vara?
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #24
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    hehe ice hold your horses.
                    ska du ha scalarer får du mäta karet först. de behöver minst 50 cm högt kar om de ska kunna växa ordentligt.

                    o nej ingen bra ide att köpa en av varje sort då tex corydoras är stimfiskar.


                    tänk gärna i skikt. bottenskikt med malar o bottenlevande fiskar. mellanskiktet med nån fiska som befinner där. typ scalarer. o sen ett toppskikt. kanske bilbukar eller nån annan fisk som lever högt.

                    ta det lugnt nu. ett akvarium tar lång tid att starta. du har redan köpt på dig alldeles för mycket fisk. så ta det lugnt nu. tänk igenom 2 extra gånger vad du är ute efter med karet.

                    kan lägga in en lite notis bara om att det tog nästan ett år att få min kub dit jag ville ha den
                    OWAOW!! kul att ha gamla bilder kvar på hur det såg ut innan man fick det toppsnyggt!
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #25
                      Vad har du för sand i karet?
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #26
                        Ursprungligen postat av Nubi
                        Titta! Du har en plan bakom allt *tummen upp!*

                        Att man sen kan ändra sig och välja annat som funkar i karet är ju bra. tänk på att du inte vill Överbelasta ditt kar.

                        Ang Malar, kör på en eller två sorter. De kan bli lite elaka med varandra och leta efter malar som inte ger sig på växter, det finns fina snälla malar som är fredliga ancistrus ger sig på svärdsplantor. Andra växter ger de sig inte på om de får mat De älskar grönsaker och broccoli (ialf mina)
                        Malar är nattaktiva och de har en tendens att gömma sig och komma fram på nätterna, när man ligger och sover, andra malar är mer framme.
                        vissa malar blir enorma! pleco är sånna som blir ENORMA. och de röjer riktigt bra i karet.
                        Jag har ju mina 5 pansarmalar nu +biffen som kommer. Men är sugen på några små med roliga mönster, gärna några man kunde få att yngla sig :P

                        Ursprungligen postat av Nubi
                        Snälla fiskar är inte Scalarer om man inte har två st, ett par. De kan bråka med varandra och de är duktiga på att hitta en hackkyckling som de mobbar ihjäl...i värsta fall. de är FINA fiskar men om du vill ha 4-6 scalarer bör duha ett större kar.
                        Ibland kan man ha tur och hitta en hane och en hona. då har man ett par och då har de ingen att bråka med.
                        Hmm, just det som jag funderade på. Kommer ju ha 3st nu och då blir det väl kanske lättare bråk än om man skaffar en till så de kan gå i par? Men sen ska de väl gilla varandra också vilket väl inte är så säkert. Därför ja tänkte att de e är fler så kanske det blir lättare. Men börjar ha 3 bara då eller 4 tro?

                        Ursprungligen postat av Nubi
                        Scalarer äter räkor och snäckor för den delen (sniglar som bor under vatten heter snäckor )


                        Platy, guppy, mollys, svärdbärare är snälla fiskar som ynglar av sig bra. problemet där är att det finns platy, guppy och mollys som INTE äter upp sina yngel. jag hade mollys som aldrig åt upp sina egna yngel...gissa om jag hade problem att göra mig av med fiskarna när de vart för många.
                        Då är det bra med scalarer i karet, de håller reda på antalet fiskar, men då blir det inte många yngel som heller överlever.

                        Två olika sorters stimmfiskar låter kanoners, en som kanske håller sig på en annan nivå i karet medans den andre kanske är lite mer överallt i karet. kolla om du hittar två soters som skiljer sig i storleken så man inte har två av samma storlek, för de går lätt ihop och bildar ett stimm.
                        Kilfläcksrasboror har jag 6st nu så kanske skulle öka antalet där lite och sen någon annan lite större och mer färgglad stimfisk där.

                        Ursprungligen postat av Nubi
                        snäckor kan du ha i redan nu. Dvs skärpsnäckor (de brukar man få med bland växter) många tycker inte om snäckorna, skräpsnäckor (posthorssnäckor kanelbullesnäckor) för de är inte fina, men det finns jätte fina snäckor ute på marknaden. Dessa skräpsnäckor kan du säkert få från butiken eller köpa för en billig peng.
                        De är duktiga städare och håller karet rent från skräp. Samma sak gäller för Äppelsnäckor. De är duktiga städare och en färgklick till karet om inget annat. de behöver luftspalt, de har lungor.
                        (vet ej om de är bra att ha tillsammans med Scalarer)

                        Ohj vad långt detta vart

                        Har du tänkt hur du vill att karet ska se ut? Vilka växter du vill ha, hur rötterna ska vara?
                        Nu har jag bygt upp det med en konstgjort större grotta längst i ena sidan, en stor krokodildöskalle i mitten och lite stenar och andra prydnadsgrejer (som även kan vara gömställen). Har nog 9 olika växter nu som jag placerat ut symetriskt. Hade tänkt skippa rötter eftersom jag är rädd för att få grumligt vatten.

                        Ursprungligen postat av Nubi
                        Vad har du för sand i karet?
                        Först köpte jag 40kg med en 10mm något men så tyckte jag det såg lite klent ut så köpte 20kg till av samma sort fast grövre. Ser riktigt snyggt ut men mina pansarmalar hade väl hellre haft finkornigt grus läste jag.
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #27
                          Ursprungligen postat av icehacker
                          Jag har ju mina 5 pansarmalar nu +biffen som kommer. Men är sugen på några små med roliga mönster, gärna några man kunde få att yngla sig :P

                          Håll dig då till dina pansarmalar, utöka antalet (SENARE!) och så kanske ngn mal som ser annorlunda ut, Grenmal?
                          Yngel på pansarmalar är inte svårt, och man ska ha tur att ha en hane bland gänget eller fler hanar
                          Hmm, just det som jag funderade på. Kommer ju ha 3st nu och då blir det väl kanske lättare bråk än om man skaffar en till så de kan gå i par? Men sen ska de väl gilla varandra också vilket väl inte är så säkert. Därför ja tänkte att de e är fler så kanske det blir lättare. Men börjar ha 3 bara då eller 4 tro?

                          Om du kan, lämna tillbaka de eller till en affär...4st i 290l är MÅNGA och i ett sånt litet utrymme kommer de lätt att börja hävda sina revir och den paren som är starkast kommer att vinna

                          Kilfläcksrasboror har jag 6st nu så kanske skulle öka antalet där lite och sen någon annan lite större och mer färgglad stimfisk där.

                          Skippa flera stimm och kör på ett STORT stimm av Kilfläcksrasboror. Mkt snyggt med ett stort ståtligt stimm. du har redan ett stimm på botten av karet. Pansarmalar
                          Nu har jag bygt upp det med en konstgjort större grotta längst i ena sidan, en stor krokodildöskalle i mitten och lite stenar och andra prydnadsgrejer (som även kan vara gömställen). Har nog 9 olika växter nu som jag placerat ut symetriskt. Hade tänkt skippa rötter eftersom jag är rädd för att få grumligt vatten.

                          Man får till en början tefärgad vatten när man dimper ner rötter i karet, men inte alltid! Det är inget skadligt för fiskarna och vid VattenByte VB, så försvinner det. Det man kan göra om det är små rötter är att man kan koka rötterna flera gånger så den teröda färgen försvinner.
                          Först köpte jag 40kg med en 10mm något men så tyckte jag det såg lite klent ut så köpte 20kg till av samma sort fast grövre. Ser riktigt snyggt ut men mina pansarmalar hade väl hellre haft finkornigt grus läste jag.
                          Det du kan göra är att ha en BIGpACK glasslåda, fulla den med finfin sand och sen lägga den i ett hörn av akvariet, gräv ner den så det andra gruset döljer lådan. På så sätt får pansarmalarna sitt och du behöver inte störa fiskarna så mkt.
                          mkt uppskattande. Tips snacka med Solis på Zoopet om pansarmalar. Hon har gröna fingrar när det gäller att odla på de
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #28
                            Tack så mycket för svaren! =)

                            Glömde även säga att jag är extremt sugen på att ha ett par ålar också :P
                            Kollade på pansarålar, kunde de gå att sätta in ett par tro? Dom ska väl vara ganska snälla.
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #29
                              Ursprungligen postat av icehacker
                              Tack så mycket för svaren! =)

                              Glömde även säga att jag är extremt sugen på att ha ett par ålar också :P
                              Kollade på pansarålar, kunde de gå att sätta in ett par tro? Dom ska väl vara ganska snälla.
                              Hahaah! du har ett 290l! du borde skaffa dig ett 600l!
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • icehacker
                                • December 2010
                                • 1046

                                #30
                                Ursprungligen postat av Nubi
                                Hahaah! du har ett 290l! du borde skaffa dig ett 600l!
                                hehe, ja det börjar väl luta åt det ja :P
                                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...