Varför dör mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spirea2
    • May 2010
    • 98

    Varför dör mina fiskar?

    Hej allihop,

    Jag har ett akvarium på 170 liter som är nystartat för ungefär fyra månader sedan. Jag har haft i alla nödvändiga medel så vitt jag vet. Det var bakteriekultur, vattenberedning och PH-sänkare eftersom vårt var lite högt. Jag har tre växter i akvariet och de får näring från lerkulor och i flytande form. Jag har en 3D bakgrund bakom vilken pump och doppvärmare göms. Vatten kommer bak via två områden som är täckta med nät och fram igen genom två hål som är anslutna till pumpen via slangar. Det finns både kol och filtermedium i pumpen.

    Jag vet nu att jag inroducerat fiskarna för snabbt. Efter en vecka släppte jag i tio sorgmanteltetror och sedan har jag fyllt på med åtta zebrafiskar, fem platy, elva guppy, fyra dvärggurami, en ancistrus och en L007 inom fyra veckor till.

    Efter lite mer än en månad höjdes nitrithalten och först tillsatte jag bara mer bakterier, men när det inte hjälpte köpte jag nitrateminus och sedan dess har nitrithalten varit obefintlig. Dagen efter jag hällt i nitrateminus dog tre av mina guppy på samma kväll. Efter detta har ytterligare fem guppy dött liksom två zebrafiskar och en dvärggurami.

    En sorgmanteltetra hade ett hål i hakan så att maten ramlade ut igen, så vi tog bort den. En dvärggurami var mörk bakom huvud och gälar i veckan samt blödde på hakan. Han var alldeles medtagen och låg på ett blad. Han orkade knappt upp till ytan och efter att ha tittat på honom en stund tog vi bort honom också.

    Alla guppi som dött har först haft fransiga stjärtfenor och efter att de dött har stjärtfenorna varit borta. De två guppi som är kvar har också börjat bli trasiga i kanten. Det har däremot inga av de andra fiskarna som dött varit. Den sista av mina dvärgguramihonor har nu också en bit borta på sin stjärtfena och en sorgmanteltetra har blivit av med halva sin stjärtfena under natten.

    Jag kollar vattnet ungefär varannan dag. Jag har dels stickor och dels ett dropptest för nitrit. Vattenvärdena legat likadant hela tiden, förutom vid nitrathöjningen i början.De brukar ligga såhär: PH 7,4 kh 4 gh 10 NO2 (nitrit) 0 NO3 (nitrat) 10. Temperaturen ligger stadigt på 26 grader. Dock har jag oförklarligt haft ett temperaturfall för ungefär en vecka sedan. Då sjönk den till 24 grader och vi skruvade upp doppvärmaren. Jag har bytt en tredjedel av vattnet varannan vecka och därefter tillsatt motsvarande mängd beredning, PH-minus och bakterier. Jag har även hällt i bakterier när jag släppt i nya fiskar eller strax före samt när nitrithalten började höjas.

    Jag har inte medicinerat fiskarna men jag har tillsatt en och en halv tesked salt ett par gånger.

    Kan det vara så att vår pump inte är tillräckligt bra? Vi fick den till akvariet som vi köpte begagnat men oanvänt.

    Kan det vara fenröta?

    Kan det vara några bakterier?

    Kan det vara vampyrplecon som äter på de andra på natten?

    Kan det vara så att många fiskar tuggar lite på guppynas stjärtfenor och detta inte har med döden att göra?

    Jag har fått veta att det mörka runt dvärgguramins huvud och gälar kan ha berott på stress. Denna killen var en av de tuffare i vårt akvarium så jag har svårt att tänka mig att någon varit efter honom om det inte varit någon av malarna. Eller kan han möjligen ha varit i slagsmål? Den andra guramihanen är väldigt lugn och harmonisk.

    Alla fiskarna utom zebrafiskarna är och har varit väldigt nyfikna och inte hållit sig borta från en utan de brukar i stället komma fram till den sia någon står och tittat och om man pillar med något i akvariet kommer de dit för att titta och nafsa på en lite grand. Zebrafiskarna däremot håller sig lite mer undan från människor och börjar stimma när något rör sig fort framför akvariet. De håller sig i ett hörn när vi städar.

    Ancistrus är den enda som är stor. Han (eller hon) är ungefär tio centimeter. Några sorgmanteltetror har växt mer än andra och de största är nog fyra centimeter medan de minsta är två. Platyna är ca fem centimeter och dvärgguramina kanske sex, max. Zebrafiskarna är nog fyra centimeter. Guppyna är nog tre och fyra centimeter. 007 är kanske fem centimeter.

    Jag matar fiskarna en gång varje dag, men ibland blir det varannan. De får flingfoder för allätare. Vi har köpt två olika märken varav den ena har fyra sorter. Malarna får mat när lampan släkts. De får en halv tablett varje dag eller en hel varannan dag. En tablett innehåller mest alger medan det står omnivore på den andra.

    Jag kan säkert komplettera om jag missat något.

    Spirea2
    Spirea2
    http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
    http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    dina guppy (och dom andra) blir säkert uppätna , men den höga temperaturen gör dom säkert inte gott heller, varför vill du ha 26grader? 23-24 vore betydligt mera lämpligt.
    Hur mycket matar du per gång? ett bra mått för flingfoder är att inget ska få sjunka till botten
    Vad har du för pump? svårt att svara på om den duger utan att veta vad det är

    Guramis brukar kunna vara duktiga på att tugga fenor så kolla lite extra på dom.

    Kommentar

    • Spirea2
      • May 2010
      • 98

      #3
      Jag har valt temperatur efter att ha läst på om fiskarna. Har jag det för varmt, så sänker jag gärna.

      Jag tror att jag matade för mycket i början, men har blivit mer restriktiv. Jag brukar mata lite i taget så länge fiskarna äter friskt. Jag brukar kolla så att alla äter och det brukar gå ganska fort. Jag har haft tvåminutersregeln i tankarna, men aldrig behövt tillämpa den då de verkar mätta innan dess.

      Pumpen heter Brio 3 och är som sagt den som följde med akvariet.

      Jag tycker att mina dvärgguramis verkar vara mycket lugna och fredliga.

      Spirea2
      Spirea2
      http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
      http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        #4
        Något som jag reagerar på när jag läst detta är att ni bara har tre växter i ett akvarium som är så pass stort. Fiskar som Gurami vill ha mycket växter, och flytväxter dessutom. Det är inte ovanligt att Guramis stressar ihjäl varandra så de vill ha gott om gömställen. Växterna hjälper också till att hålla karet i balans.

        Tror att Sorgmanteltetror kan tugga på fenor men vet inte hur pass vanligt det är.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • Spirea2
          • May 2010
          • 98

          #5
          Vi har tänkt köpa flytväxter.

          Dock är det ingen av fiskarna som verkar speciellt intresserade av de växter vi har. Ibland simmar någon fisk in bland bladen, men inte speciellt ofta.

          Sorgmanteltetrorna jagar ju varandra en hel del och det ser ut som om de leker ta fatt, men de har inte trasiga fenor.

          Spirea2
          Spirea2
          http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
          http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

          Kommentar

          • Dexter
            • December 2009
            • 984

            #6
            Flytväxterna blir nog bra.

            (Om tetrorna biter på fenor så är det på andra arter med långa fenor, inte på varandras.)
            /Dexter

            75 liter mix, 220 liter mix

            Kommentar

            • Spirea2
              • May 2010
              • 98

              #7
              Ah. Det stämmer ju in på guppy.

              Tror du att det är detta fiskarna dör av?

              Spirea2
              Spirea2
              http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
              http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

              Kommentar

              • ElinM
                • August 2009
                • 28

                #8
                Hej,

                Det är ett väldigt vanligt nybörjarfel att man köper för mycket fisk alldeles för snabbt.
                Men man lär sig av sina misstag:/
                Jag har tyvärr ingen erfarenhet av ditt filter och hittade ingen information om det men det kan vara så att det inte räcker till. Ett tips kan i så fall vara att titta på blocket eller tradera så behöver det inte bli så dyrt att köpa nytt.

                Att mata en fisk tills den är mätt är nog väldigt svårt. De flesta fiskar skulle äta ihjäl sig. Det är bra att du kollar så att alla äter men det är i så fall mest för att se att de mår bra och inte är på väg att bli sjuka.
                Se om du kan mata ännu mindre tills du är säker på att karet har kommit i balans.
                Tänk också på att inte göra rent filtret förens flödet blir sämre, men det kanske du redan visste

                Jag har haft sorgmanteltetror och de var så pass elaka att jag var tvungen att ge bort dem. Så jag tror faktiskt att de kan vara skyldiga till en hel del fenbitande!
                Jag håller mde Dexter ang växterna. Med mer växter blir det bättre balans i karet och fiskarna får mer gömställen så att de slipper bli stressade.

                Hoppas att det löser sig snart.

                Elin

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Min erfarenhet är att dom flesta fiskar har lättare att hantera lägre temperatur än högre, kallare vatten är mera syrerikt framför allt och går du en varm sommardag upp till 30 grader börjar lätt många fiskar dö så lite större marginal dit är aldrig fel.
                  Din pump har jag aldrig hört talas, är det modellen som heter brio 3? isåfall vilket märke?
                  kanske du vet hur många liter i timmen den drar runt för det säger rätt mycket.
                  Kanske inte är dina guramis som är problemet men dom brukar kunna stressa och jaga andra och även sina egna, mera växter som fiskarna kan gömma sig bland är nog inte fel oavsett art även om jag själv inte direkt gillar flytväxter (dom skuggar och ger inte så mycket gömställen).
                  2 minuter låter väldigt givmilt för ett nystartat kar, 5-10sekunder max en gång per dag känns rimligare, fiskar svälter inte ihjäl i första taget

                  Kommentar

                  • Spirea2
                    • May 2010
                    • 98

                    #10
                    Oj! Så kort tid! Då har jag ändå matat för mycket.

                    Med andra ord:
                    Mindre mat
                    Mer växter och gömställen
                    Lägre temperatur

                    Hoppas att fiskarna slutar dö med detta recept.

                    Jag har sett att andra lagt upp bilder, men hittar inte hur man gör. Kanske kan man som mer erfaren se om det är bitmärken på stjärtfenorna...

                    Spirea2
                    Spirea2
                    http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                    http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                    Kommentar

                    • Spirea2
                      • May 2010
                      • 98

                      #11
                      Det kan vara så att filtrets märke är Project Blue? Det står att flödet ligger mellan 300 och 950 liter/timme. Det är på 15 watt och funkar upp till 170 liter.

                      Om jag ska köpa nytt filer vill jag gärna ha ett innerfilter som ryms bakom bakgrunden. Vad ska jag i så fall hålla mig till?

                      Spirea2
                      Spirea2
                      http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                      http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                      Kommentar

                      • Vimsa
                        • November 2008
                        • 768

                        #12
                        Svarar bara på frågan om bilder nu:
                        För att kunna lägga upp bilder måste man vara goldmedlem, annars får du ladda upp bilderna någonstans och länka. Skapa ett konto på photobucket.com och ladda upp bilder som du sedan skickar en direktlänk till här

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Om ditt filter kan prestera 950l/h så borde det duga, se bara till att det inte är nerskruvat eller för igensatt, är det ett sånt här filter?



                          har du nåt aktivt kol i filtret borde du nog byta ut det mot nåt mera användbart, du skulle troligen även få bättre flöde i filtret med lite modifieringar (borra massa hål intill insuget (hela botten) så filtermassan får bättre genomflöde).

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Ursprungligen postat av Spirea2
                            Oj! Så kort tid! Då har jag ändå matat för mycket.

                            Med andra ord:
                            Mindre mat
                            Mer växter och gömställen
                            Lägre temperatur

                            Hoppas att fiskarna slutar dö med detta recept.

                            Jag har sett att andra lagt upp bilder, men hittar inte hur man gör. Kanske kan man som mer erfaren se om det är bitmärken på stjärtfenorna...

                            Spirea2
                            Du minimerar iaf massa risker med lägre temp och mindre mat och med flera gömställen blir det förhoppningsvis även mindre problem med fiskar som biter på varandra men risken är att långsamma fiskar som guppy inte klarar sig i längden iaf.
                            Vad gäller tiden kan du sakta öka nån sekund per vecka men stanna vid 30sek, mer än så borde aldrig behövas, ser du att vissa fiskar blir utan kan det va bra att smula flingfodret till lite mindre bitar så det sprids mera i karet.
                            Senast redigerad av Fuzzop; 14 May 2010, 14:15.

                            Kommentar

                            • Spirea2
                              • May 2010
                              • 98

                              #15
                              Japp, så ser det ut. Vad ska jag ha istället för aktivt kol?

                              Jag har nu varit i zooaffären som ligger närmast och köpt en grotta som liknar en stock. Flytväxter hade de inga, så det får bli i nästa vecka när jag jobbar igen.

                              Jag hittade också något som hette Tetra Medica General Tonic som skulle hjälpa mot något som hade trasiga fenor (bland annat) som symptom. Tror ni jag ska prova det eller är det helt enkelt de andra fiskarna som är boven?

                              Nu tänker jag ju försöka få bukt med problemet med de fiskar jag har kvar, men för tankar kring framtiden... Vilka fiskar skulle jag kunna ha tillsammans med guppy? Och vilka bör gå bra med dvärggurami?

                              Tacksam för all hjälp!

                              Spirea2
                              Spirea2
                              http://i1001.photobucket.com/albums/.../Akvariet5.jpg
                              http://www.akvariefisk.com/forum/att...3&d=1273763638

                              Kommentar

                              Arbetssätt...