LED-ljus för tillväxt, färgåtergivning och estetik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    #31
    Jag börjar svänga över lite på led;-)...ja..nyfiken är jag..men behöver se fler irl...jag tilltalas av möjligheten att kunna styra Kevintalet OCH ljusstyrkan...precis som cirkulatiOnen kan man gasa i bromsa...anpassa ljuset efter stigande behov etc...enorm fördel. Så...ner med priset...då ni!!;-)

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #32
      Ja du, så dyrt är det ju inte som du är inne på
      7-8 Papp kostar en ecotech och då är det en hightech variant som sagt, men den har lite samma nackdelar som en Mh.
      Ljuset är väldigt fokuserat från en liten yta uttåt när jag heldre hade sett dioderna lite mer utspridda över en större ramp.
      Men börjar man räkna med elpriser och byte av ljuskällor så börjar det snart bli rimligare.
      Den kalkylen jag sett på RC har varit att man behöver 1/3 av watten från ens gamla mh eller 1/2 av T5 rampens effekt när man byter till LED för att få motsvarande effekt på korallerna.

      Sen är aquamedic inte en motpart till ecotechen när det kommer till kvalitet, har haft 3 olika AM ramper så jag har viss erfarenhet.
      AM är nog satvattensvärdens "Eldorado" producent för det mesta, ser bra ut o låter rimligt men det kostar mer än det smakar
      Giesemann eller Sfiligoi är mera samma klass och kvalitet...

      //NiXoN

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #33
        Ursprungligen postat av NiXoN
        Ja du, så dyrt är det ju inte som du är inne på
        7-8 Papp kostar en ecotech och då är det en hightech variant som sagt, men den har lite samma nackdelar som en Mh.
        Ljuset är väldigt fokuserat från en liten yta uttåt när jag heldre hade sett dioderna lite mer utspridda över en större ramp.
        Men börjar man räkna med elpriser och byte av ljuskällor så börjar det snart bli rimligare.
        Den kalkylen jag sett på RC har varit att man behöver 1/3 av watten från ens gamla mh eller 1/2 av T5 rampens effekt när man byter till LED för att få motsvarande effekt på korallerna.

        Sen är aquamedic inte en motpart till ecotechen när det kommer till kvalitet, har haft 3 olika AM ramper så jag har viss erfarenhet.
        AM är nog satvattensvärdens "Eldorado" producent för det mesta, ser bra ut o låter rimligt men det kostar mer än det smakar
        Giesemann eller Sfiligoi är mera samma klass och kvalitet...

        //NiXoN
        Hej igen
        Instämmer! Är lite besviken på echotech dels av det skäl du beskriver..smal cirkel med tillräckligt PAR..dvs på mim burk som bara är 1 m krävs två...då är vi uppe i 14 papp.
        Då kommer jag osökt in på det märke jag uppfattar som ledande och öerlägsen(kanske en smula överdrivit) echotech, nämligen pacific sun! Har du tittat på denna?..fen har dioderna jämnt utspridda på längden. Det betyder att du får dina 2x150w i EN ramp. Det håller nere priset, samt är snyggare. Mellan 7000-11000 för en 2x150w beroende på modell. Deras senaste heter hyperion r2 och innehåller 8 färgkanaler=mer naturligt ljus med mindre rusk att det ser platt ut som vissa led ljus gör. Dessutom har som inte linser på sina dioder vilket minskar risken för discoeffekt. Till detta en uva A kanal! Nu närmar vi oss alltså Kvalitén som ett MHi ljus men med ledens övriga fördelar. Jag är grymt nära att köpa denna pacific sun hyperion r2 2x150w. Dessutom skall mjukvaran vara bättre än ecotechmarines som är nersolkad med buggar.
        2x150 w led motsvara ca 2x400w MHI. Jag har då en god marginal uppåt i kanske kör på 70% som mest..?...
        Som du mörker har jag styrt om till ett renodlat sps kar. I enlighet med det har jag nu två mp40. Pumpar som går på 70%. Bra ljudbild och rejäla reserver uppåt.
        Ngr kommentarer ang pacific sun?

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #34
          Jag har faktiskt vart o petat på en av dom första Hyperion ramperna som kom till sverige
          Ser avsaknaden av linser som en brist faktiskt, disco effekten är ett problem om man har fel prylar(under 60 grader o nära ytan).
          Att köra en DE mh är extremt illa för koraller om man inte har skyddsglas, med samma logik skulle man då hävda att DE lampor är oanvändbara/skadliga.

          Jag hade ett par reflektioner på hyperion rampen, den är långsmal så har man mer djup på burken så kan man behöva 2 st för att slippa skuggning o få en bra ljusbild.
          Man blir nämligen lite förvånad hur smal rampen är, det är som en 2 rörs T5 ramp.
          Skalet dom har till rampen är nog den största bristen när det kommer till kvalitet, har sett en annan PS ramp med liknade ojämnheter som det var på hyperion.
          Själv skulle jag vilja sett mer blått i rampen men det är delvis en smaksak.
          Elektroniken är väldigt prydlig och snygg, inget o klaga på.
          Men skulle jag väljja mellan PS o ecotech så skulle det nog bli PS.
          Jag och mina lokala "hobbypolare" har haft så dåliga erfarenheter med ecotech att jag inte handlar deras prylar i första taget.

          //NiXoN

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #35
            Ursprungligen postat av NiXoN
            Jag har faktiskt vart o petat på en av dom första Hyperion ramperna som kom till sverige
            Ser avsaknaden av linser som en brist faktiskt, disco effekten är ett problem om man har fel prylar(under 60 grader o nära ytan).
            Att köra en DE mh är extremt illa för koraller om man inte har skyddsglas, med samma logik skulle man då hävda att DE lampor är oanvändbara/skadliga.

            Jag hade ett par reflektioner på hyperion rampen, den är långsmal så har man mer djup på burken så kan man behöva 2 st för att slippa skuggning o få en bra ljusbild.
            Man blir nämligen lite förvånad hur smal rampen är, det är som en 2 rörs T5 ramp.
            Skalet dom har till rampen är nog den största bristen när det kommer till kvalitet, har sett en annan PS ramp med liknade ojämnheter som det var på hyperion.
            Själv skulle jag vilja sett mer blått i rampen men det är delvis en smaksak.
            Elektroniken är väldigt prydlig och snygg, inget o klaga på.
            Men skulle jag väljja mellan PS o ecotech så skulle det nog bli PS.
            Jag och mina lokala "hobbypolare" har haft så dåliga erfarenheter med ecotech att jag inte handlar deras prylar i första taget.

            //NiXoN
            Intressant att du fingrat på denna ramp!:-)..då har jag ngr frågor: såg du ngn discoeffect på hyperion? Dvs hade eu möjlighet att se den över ett akvarium?.. Dom har väl bra vinkel på sina dioder och om jag hänger upp den kanske 20 cm ovan vattenytan..??..
            De där med blått går ju fixa..alla 8 kanaler går att styra..dvs man kan ju köra alla kanaler på tex 80% och Max på den blåa. Det borde gå vilken färgtemp som helst mellan 13000k-23000k med deras mjukvara. I mitt fall kommer jag ändå bara köra rampen på Max kanske 70-80 procent då ju 2x150 w motsvara ju 2x400wmhi som ju är rejält i överkant på mitt lilla kar(1mx0.5x0.5).
            Tror du inte mitt kar på 0.5 i djup får ljus hela vägen om jag hänger upp rampen em bit??..på ps PAR kurvor kan man se att på ett avstånd av 30 cm har man en mkt god spridning i djupled med höga par som jag minns det ca 60 cm. Men det viktigaste för mig är att ljuset är snyggt, likt en MHI och ingen discoeffect.
            Vad tror du?

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #36
              En grej till. Du skriver DE..förstår inte den förkortningen..?
              Men om du menar UV ljuset så är det alltså bara UVA som är bra för bildning av chromoproteiner. Detta får man från de flesta MHI lampor också med skyddsglas. Det är ju UVb och UVC som glaset filtrerar bort och som är skadligt. Så en liten dos uva tror jag är extremt rätt tänkt.

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #37
                DE=double end...
                Vad jag försökte komma fram till med jämförelsen är att man inte bör avskriva en metod eller utrustning bara för att någon byggt en dålig prototyp en gång i tiden.
                Du har snöat in på discoeffekten som är ett problem om man går tillbaka till dom första ramperna.
                Lite som att bedöma dagens flygsäkerhet baserat på Wright brödernas första plan

                Linser är en klar fördel om man vill få ut mer effekt ur en svagare ramp och om man vill slippa spill ut till rummet.
                Disco effekten är inget jag märker av och då har jag 60-80 graders linser på samtliga dioder.
                Jag provade utan linser likt hyperion rampen och jag såg inga fördelar, mest nackdelar faktiskt men därav byggde jag en testramp.
                Med 60-80 graders linser 25cm ovan ytan blir ljusbilden jämn och spillet till rummet minimalt.
                Jag har dock en fläck under en tät acropora där det är klart blåare är på andra ställen men det beror på dom täta grenarna som råkar blockera dom vita dioderna.
                Man skall tydligen passa sig lite för dom starka blåa dioderna, dom lär inte vara så nyttiga för synen men det är bara nåt jag hört.
                Där hjälper även linserna å man blir av med den skarpa punkten o får lite difusare ljus.

                Men som du är inne på så kommer det inte vara något större problem o få nog med ljus, jag skulle dock föreslå att du bygger en PAR mätare(stig har lagt upp ritningar på guiden).
                Det är omöjligt för det mänskliga ögat o bedöma styrkan, och om det är nåt jag blivit imponerad av med LED så är det deras förmåga att fokusera kraften där det gäller.
                Dvs du kan ha bra visuellt ljus men genom att flytta en korall 5-10cm så kan det diffa med 100-200 PAR.

                Jag hade inte min par mätare med när jag kollade på hyperion rampen men spridningen är estetiskt sett säkerligen bra till en 60cm.
                Karet jag kollade på var 70djupt och jag tyckte de såg lite ut som om det avtog vid framrutan(kan vara att rampen var lite för nära ytan 15cm ca).

                Vad jag tror många missar med avståndet är att dom baserar det på gamla ljuskällor.
                Då hade man reflektorer så ljuset kom från en större och mer diffus yta, varpå man kunde ha ljuset närmare vattnet.
                Med dioder blir spridningen mer fokuserad från en liten punkt eller ramp, dvs man behöver höjja den lite mer för att få en motsvarande grad av täckning vid ytan.
                Annars simmar fiskarna plötsligt in och ut ut skuggor vid ytan där dioderna inte har täckning.

                //NiXoN

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  • April 2002
                  • 1103

                  #38
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Däremot verkar estetiken vara i stort sett bortglömd vad gäller alla typer av belysning i saltvatten, allt handlar bara om PAR.
                  Jag kommer sent till diskussionen, men här har du en drygt 1500 inlägg lång och ifrågasättande diskussion kring led-färg-estetik för saltvattensakvarium:
                  LED Aesthetics: What do you really think of your color?
                  Hey there, I thought i would link to here in order to get more opinions and ideas regarding the overall color appearance of LED setups. There has been quite a large conversation going on over here,http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1885076 and i think this concerns nano owners as ...


                  När den tråden startades i slutet av 2010 var en kombination av kallvita och royal blue dioder det förhärskande, och i stort sett alla som testat var lyriska och påstod det var det ultimata ljuset. På det okritiska sätt som ofta entusiastiska early adopters tenderar att vara. Men plötsligt svängde det ganska snabbt och neutralvita ersatte kallvita som förstahandsval för hemmabyggarna, för bättre färgåtergivning. Kommersiella ramper låg där efter åtminstone ett halvår men ofta mer. Nu kommer det både hemmabyggda ramper och kommersiella ramper som testar med ganska avancerade kombinationer av tre, fyra eller ibland ännu fler färgkombinationer. Flexibiliteten och möjligheten att exakt styra ljusstyrka och färgspektra överträffas knappast av någon annan belysningstyp. Och utvecklingen går i en rasande takt.
                  Senast redigerad av daniel_i_malmö; 15 April 2012, 23:37.
                  Malmö Akvarieförening
                  no hope, no harm, just another false alarm

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #39
                    Tack Nixon för ett som vanligt kunnigt inlägg förankrat i erfarenhet:-)

                    Saken är att sedan jag skrev här har jag fått en del mer info bl.a. Direkt från pacific sun.

                    Att bara ha vita o blå dioder börjar bli uppenbart för mig är förenligt med ett platt ljus med dåligt CRI. Dom senaste ramperna är därför multicolor dioder där PS slår rekordet med hela 8 färger samt tom uva ljus! Jag är livrädd för ett ljus som inte blir lika naturligt som en MHI varför en sådan multicolorramp är det enda jag kan tänka mig. Deras hyperion R2 ramp sägs ha en täckning i djupled på 75 cm. Mitt kar är bara 50 så jag har marginaler.
                    Jag har inte direkt snöat in på discieffekten utan vill bara vara helt säker på att den inte existerar. Jag känner mig övertygad med ditt svar och även uppgifterna från PS direkt.
                    Särskilt tilltalande tycker jag är deras fördelning vita/blå med en kvot på 6/14 samt två olika royal blue samt 5 dioder på 420 nm(djupt lila=pure action) och 5 på 400nm(äkta UVa). Samt utöver detta 5 gröna, två vanliga blå(ljusblå) 1 röd 1 orange. Det ger nog ett djup i ljuset jag kräver och jag misstänker att om jag kör alla kanaler lika mkt får jag redan där ett mkt fint ljus med starkt inslag av blått/violett. Vill jag ha ännu mer blått kan jag ju köra alla kanaler på typ 80% och de blå på 100%. Möjligheterna är ju att jag kan få vilka kelvintal som helst i princip.
                    Deras PAR kurva ser mkt bra ut dessutom med rätt stor yta som noterar högsta PARen.
                    Och nej Azur: jag är definitivt inte mest intresserad av par utan prioriterar estetiken. Just därför mitt val av en lampa som kan ge ett bättre CRI:-)

                    Ja..faktiskt...så la jag en beställning idag på en 2x150w hyperion R2!!!!...nu lär jag ha ljus så det räcker;-)....
                    En MAC os version är på väg ut också:-)

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #40
                      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                      Jag kommer sent till diskussionen, men här har du en drygt 1500 inlägg lång och ifrågasättande diskussion kring led-färg-estetik för saltvattensakvarium:
                      LED Aesthetics: What do you really think of your color?
                      Hey there, I thought i would link to here in order to get more opinions and ideas regarding the overall color appearance of LED setups. There has been quite a large conversation going on over here,http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1885076 and i think this concerns nano owners as ...


                      När den tråden startades i slutet av 2010 var en kombination av kallvita och royal blue dioder det förhärskande, och i stort sett alla som testat var lyriska och påstod det var det ultimata ljuset. På det okritiska sätt som ofta entusiastiska early adopters tenderar att vara. Men plötsligt svängde det ganska snabbt och neutralvita ersatte kallvita som förstahandsval för hemmabyggarna, för bättre färgåtergivning. Kommersiella ramper låg där efter åtminstone ett halvår men ofta mer. Nu kommer det både hemmabyggda ramper och kommersiella ramper som testar med ganska avancerade kombinationer av tre, fyra eller ibland ännu fler färgkombinationer. Flexibiliteten och möjligheten att exakt styra ljusstyrka och färgspektra överträffas knappast av någon annan belysningstyp. Och utvecklingen går i en rasande takt.
                      Ja, den tråden har jag följt det senaste året och jag håller med om att den verkligen är en guldgruva. Sen en tid tillbaka känns det dock som om den tråden stannat av och diskussionen fortsatt lite mer spritt i andra trådar. Är man intresserad av djupgående diskussioner kring belysning (LED) på engelska är nog generellt ljus-forumet på nano-reef.com det främsta stället på nätet...
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Jonasroman
                        • January 2011
                        • 635

                        #41
                        Uppdatering:
                        Jag har fått min pacific sun hyperion 2x150w och kört den i en vecka.
                        Det räcker med två sekunder för att direkt konstatera vilket fantastiskt fint ljus som fått till!!..och då har jag gått in i detta med oerhört kritisk blick rörande färgåtergivning, CRI. I mina ögon så är ljuset perfekt beträffande naturlighet och färger, sannolikt beroende på att dom förutom blått och vitt har inkluderat uva, två olika total blue, en cyanoblå, grön, orange, röd. Släcker man ner alla färger utom blått i vitt blir det mer platt ljus så multicolor verkar vara vägen till ett bra CRI.
                        Programvaran kunde vara bättre men där finns ju oändlig utvecklingspotential med uppdateringar.
                        Jag är också imponerad över spridningsvinkeln där denna smala ramp på 13 cm lätt sprider ljuset i djupled 60 cm. Pacific sun själva förklarar detta med att dom valt att inte ha linser.
                        Korallerna har redan efter en vecka svarat positivt med mer färger och tydligare tillväxtzooner. Jag kör runt 65 proc av ljudstyrkan just nu.
                        Om man kör 100 proc på alla färger blir ljuset lite väl blått...det anser nog många är bra men själv har jag dratt ner de blå kanalerna med 20 proc för att få ett ljus mer likt solen.

                        Priserna har precis gått ner en aning och nu blir det ett par tusen billigare än en radion...

                        Lite lite discoeffect..men mkt diskret. Glittret är riktigt snyggt...glittrar mer än en MHI.

                        /Jonas

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #42
                          Roligt o höra att du är nöjd med rampen, vore riktigt tråkigt annars
                          Du får gärna lägga upp lite bilder/film på hur det artar sig i ditt kar, om du har tid så någon form av hänvisning till vilka fördelar du ser med dom olika dioderna.
                          Tänker mest på hur dom framhäver färger och vilka som verkar göra vad...

                          Vilken typ av disco effekt upplever du?

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • Jonasroman
                            • January 2011
                            • 635

                            #43
                            Absolut Nixon..får fixa ett goldmedlemskap först då;-)

                            Ja..jag fick möjligheten att lämna tillbaka rampen så det var väl skälet att jag slog till. För man betalar ju inte 12000 SEK för nåt man inte sett..;-)

                            Så här är mitt intryck rörande dioderna: det går ganska bra med bara vitt i blått men lite platt ljus som sagt. Utav det blåa så har dom ju två royal blue på 450 och 465 nm. Inte minst den på 450 nm gör väldigt mkt åt djupet i den blå färgen.sen har dom en blå kanal som är mer turkos..den upplever jag förbättrar färgåtergivningen en hel del. Så med dessa tre blåa dioder samt vitt får man ett fint ljus och så är ju deras enklare ramper konstruerade.
                            De övriga färgerna gör rätt mkt nytta där helt enkelt röda koraller får mer must såklart när de röda dioderna kopplas in, samma för grönt osv.
                            Helheten när dessa färgdioder är på är inte att "oj där kom det lite rött"...utan mera en totalipplevelse att ljuset återger alla färger bättre o ser liksom ljusare i klarare ut, som ett glittrande solljus. Men hela tiden med en rejäl dragning åt blått även om man drar ner ca 20 proc på de blå. Du måste nästan minska alla royal blue till kanske 40 proc för att inte se ngt blåstick i ljuset. Då är det helt vitt i väldigt likt en MHi utan blåförstärkning.
                            Men många verkar köra 100 proc på alla kanaler och det kommer helt klart göra dom flesta som vill ha mkt blått i fluorescens nöjda.

                            Disco effekten tycker jag syns mest pgr av just att det är fler färger...för glittret från dom blå i vita dioderna upplever vi ju också men reagerar inte på. Dvs en röd strimma kan skymtas nån gång här i där, särskilt om ngt annat skuggar, så att just där bara den röda dioden kommer fram. Tex i en grotta eller under ett överhäng mm..kan man se fenomenet.
                            Totalt sett är det dock väldigt diskret så jag störs inte av det och då är jag ändå rätt kräsen.

                            Det känns som risken att bränna koraller är mindre än jag trodde. Jag hade ju bara 150w MHi innan och när jag kör mina LED på ca 35 proc då ser det ut ungefär som med min MHI vilket stämmer bra med att en led ger ca 3 ggr mer ljus än en MHI/watt. Så jag har ju kraft kvar uppåt;-)...
                            Nu kör jag på runt 60-70 proc samt en halvtimma med 100 proc....ser inte tillstymmelse till att korallerna inte gillar detta..o rätt stor skillnad redan på utfärgning.
                            Senast redigerad av Jonasroman; 29 April 2012, 06:10.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...