LED-ljus för tillväxt, färgåtergivning och estetik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #16
    Jag måste medge att jag körde med dom inte helt röda 630nm dioderna, för att balansera upp så använde jag RB/CW.
    Med ett par röda på 700ma så tyckte jag det blev väldigt konstigt(hade inte möjligheten o dimma).

    //NiXoN

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #17
      Släng 630 nm LED:arna i papperskorgen och skaffa 660 nm istället... Balansera sedan upp dom med blågröna LED på 495 nm i kombination med Royal Blue. Så är receptet om man följer de utländska trådarna... 495 nm ser grönt ut, och grönt är ju komplementsfärg till det röda så det borde vara en bra kombination... så här står det på Ledgroupbuy: "495nm is Turquoise that should be used small amounts on a tank as it will quickly over power other colors if not mixed with 660nm Deep Red and 455nm Royal Blue. When mixed with the Deep Red and Royal Blue, all 3 colors will display a "White" light but still bring out fluorescent pigments found in corals. The Turquiose is going to bring out oranges and reds."
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #18
        630nm Dioderna tjänstgör som refugiebelysning med stor framgång så därav så testade jag bara kort med dom.

        RB utgör ju basen i belysningen så det lär inte bli nåt större problem, men du menar att min styrningskombo på 4 kanaler skulle vara.
        1.Vitt (jag har redan handlat lite dioder så de blir cw/nw mix)
        2.Royal Blue
        3.Röd
        4. Turkos/blågrön

        Frågan som följer är självfallet hur många?
        Ytan på karet är 75x100 och jag kommer troligtvis o ha 4 st kylflänsar på 15x50, 36 platser på varje fläns(borrade)..
        Min tidigare plan var att ha 2 gröna och röda på var fläns för att sprida ljuset jämnare över karet, antar att samma gäller för turkos/röd kombo.
        Jag har 2 större Meanwell don som klarar av 60-70 dioder var, dom hade jag tänkt använda till mina vita och RB dioder.
        Jag har inte skaffat några don för dom kosmetiska färgerna ännu så det är lite flexibelt, styrningen jag har är en PWM signal.

        Planerade även o lägga till en grupp med 390nm på ett drivdon utan styrning.

        //NiXoN

        Kommentar

        • Bobby
          • March 2002
          • 351

          #19
          Här hittar man folk man känner igen

          Jag har byggt en ramp som jag är grymt nöjd med.
          Det finns lite att läsa om den här:

          Ljuset är det inget fel på - det blir snyggare än alla andra ljuskällor jag testat innan. D.v.s. ALLA.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #20
            Ja det är nog inte så många på sötsidan som gått över till led när det gäller växtkar, kul o se att det funkar.

            Petnym, hur går det med din ramp?

            //NiXoN

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #21
              Ursprungligen postat av NiXoN
              Petnym, hur går det med din ramp?
              LED:arna med drivare och styrelektronik och all ledningsdragning samt mjukvara är klart förutom montering av linser, just nu kämpar jag med borrmaskin och bågfil på mekaniken. Jag behörskar ju både mjukvara och elektronik riktigt bra så det är de mekaniska bitarna (metallslöjden) som är den största utmaningarna för mig personligen, och jag borde verkligen köpa mig lite riktiga verktyg... ;-)

              En tråd om mitt LED-ramp-bygge finns på saltvattensguiden:
              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-XT-E-LED-ramp!
              Senast redigerad av petnym; 15 March 2012, 17:24.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #22
                Kul att läsa om LED..jag har ingen egen erfarenhet, utan bara i vanlig ordning;-)...en grundskeptisicm..men i detta fall säkert baserat på min okunnighet. Är ej ironisk;-)
                Så...för mig är priset direkt avskräckande...skall jag falla för ngt så dyrt måste jag bli övertygad om dess överlägsenhet...i mina ögon är en MHI med fint glitter förstärkt med lite blåa t5:or det finaste ljus jag vet. Men jag har inte sett alla led ramper såklart...det lilla jag sett..där får jag en liten känsla av sterilitet o konstgjordhet...den sk discoefekten ger mig kalla kårar..det är det sista jag vill ha...
                Jag är nog lite färgad av att jag jobbar under operationslampor med flera LED...dom är helt värdelösa med konstiga färgpunkter...men jag inser att jämförelsen är helt irrelevant...jag tror säkert akvarieiararmaturerna kommer utvecklas, och gå ner i pris. För mig är det estetiska det viktigaste...för ljus det får allt korallerna med alla våra alternativ så det räcker...och oavset t5, mhi, led så kan vi rikta spektrat runt där klorofyll absorberar mest etc....så vad blir kvar då som urskiljningsparameter...estetik o pris i min värld.
                Fortsätt debattera...jag lär mig.

                förresten..upfattade heller inte inlägget som reklam för led..och för den delen...man får göra reklam för det man tror på..det är det vi har våran diskussiongrupp till;-)...

                Mvh
                Jonas
                Senast redigerad av Jonasroman; 17 March 2012, 10:46.

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #23
                  Ursprungligen postat av Jonasroman
                  Kul att läsa om LED..jag har ingen egen erfarenhet, utan bara i vanlig ordning;-)...en grundskeptisicm..men i detta fall säkert baserat på min okunnighet. Är ej ironisk;-)
                  Så...för mig är priset direkt avskräckande...skall jag falla för ngt så dyrt måste jag bli övertygad om dess överlägsenhet...i mina ögon är en MHI med fint glitter förstärkt med lite blåa t5:or det finaste ljus jag vet. Men jag har inte sett alla led ramper såklart...det lilla jag sett..där får jag en liten känsla av sterilitet o konstgjordhet...den sk discoefekten ger mig kalla kårar..det är det sista jag vill ha...
                  Jag är nog lite färgad av att jag jobbar under operationslampor med flera LED...dom är helt värdelösa med konstiga färgpunkter...men jag inser att jämförelsen är helt irrelevant...jag tror säkert akvarieiararmaturerna kommer utvecklas, och gå ner i pris. För mig är det estetiska det viktigaste...för ljus det får allt korallerna med alla våra alternativ så det räcker...och oavset t5, mhi, led så kan vi rikta spektrat runt där klorofyll absorberar mest etc....så vad blir kvar då som urskiljningsparameter...estetik o pris i min värld.
                  Fortsätt debattera...jag lär mig.
                  Jag har inte tittat så mycket på kommerciella armaturer, bara såpass att jag kunnat konstaterat att de ligger långt över min budget också. Mitt inlägg om LED-val var därför tänkt att vända sig till dom som komponerar sitt eget spektrum med hemmabyggen inom LED, precis som jag själv gör.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #24
                    @Jonas
                    Disco effekten som problem härstammar nog från dom första försöken med LED då man använde snäva linser.
                    Sen har det blivit en käpphäst för motståndarna som inte riktigt hängt med i att man ändrat utformningen av ramper/byggen.
                    Som alltid så kan man såga allt nytt som farligt o ineffektivt, det har hänt med alla former av belysning som använts inom salt även mh/t5.
                    Att köpa en färdig ramp i dagsläget är lite väl dyrt, men det är nog mer och mer "på gång" att bli normen.
                    Det man sparar på är att man slipper byta ljuskällor, en diod skall kunna hålla i 10 år men det är nog längre än vad man kommer använda den.
                    Även elen är en besparing, man kan minska mängden watt och fortfarande få samma PAR/tillväxt.
                    Här finns det lite olika skolor, men hälften av watten jämfört med en Mh och ca 2/3 av vad man haft i T5 har diskuterats.
                    Mina experiment hemma tyder på att det är rätt rimligt...

                    @Petnym
                    Dina byggen brukar vara utomordentligt noga konstruerade så du kunde kanske sänka kraven lite så slapp du shoppa verktyg
                    Jag funderade dock lite på det hela med färgerna, det är nog omöjligt att få fram generella riktlinjer kring hur mycket det behövs för att täcka en yta homogent.
                    Vad jag menar är att det nog skulle räcka med 2 röda dioder i många kar för färgens skull men man kommer garanterat få problem med spridningen.
                    Så fort det finns nåt som blockerar en enfärgad diod så blir det en automatisk skuggning, dvs man skulle behöva flera svagare dioder som är utspridda för att "jämna ut färgen".

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2894

                      #25
                      Såg dessa i Tyskland i december http://www.econlux.de/Documents/PDF/...b304fafb47ccd5
                      Såg riktigt bra ut (iaf. i ett litet kar), krispigt värre i demokaret, säkert optiwhite oxå. Dom finns dock i längder upp till 140cm så undrar hur det skulle se ut i ett större akvarium.
                      Priset, 120cm 24W 179,95 Euro.
                      Senast redigerad av Sleaper; 18 March 2012, 17:00.

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #26
                        Ursprungligen postat av NiXoN
                        Dina byggen brukar vara utomordentligt noga konstruerade så du kunde kanske sänka kraven lite så slapp du shoppa verktyg
                        Det löser sig nog med befintliga verktyg också. Det tar bara lite längre tid.

                        Ursprungligen postat av NiXoN
                        Jag funderade dock lite på det hela med färgerna, det är nog omöjligt att få fram generella riktlinjer kring hur mycket det behövs för att täcka en yta homogent. Vad jag menar är att det nog skulle räcka med 2 röda dioder i många kar för färgens skull men man kommer garanterat få problem med spridningen.
                        Den åsikten delar jag med dig. Frågan är bara hur många man behöver för att täcka hela akvariet homogent. Själv har jag valt 4st röda LED (660 nm) till mitt tvåmetersakvarium. (Återstår att se om det är tillräckligt eller ej). Skulle jag få problem med disco-effekt så överväger jag nog att exprementera med prismatisk akryl för att få ett jämnare ljus...
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • Jonasroman
                          • January 2011
                          • 635

                          #27
                          Ja absolut..alltså..vore prislappen säg den halva skulle jag också i alla fall testat...men nu är det för dyrt för att testa och inte med säkerhet bli nöjd. det finns ju bara ett oemotsagt argument för led och det är driftsekonomin...och så länge den vinsten äts upp med marginal av inköpspriset försvinner ju det enda argumentet. För om vi ser till koraller o dess trivsel..så funkar det ju lika bra med alla ljuskällor. Även rent estetiskt har jag svårt att se varför man skall köra LED...vad slår en MHI förstärkt med blåa t5 or?...
                          men driftsekonomin ÄR ett bra argument men då måste inköpspriset vara sådant att man tjänar in den på i alla fall 2 år..vi kommer säkert dit en dag. Då blir säkert LED framtiden...ersätter säkert lysrören...men kanske inte lika säkert MHI...för där får man en dimension till beträffande naturrogenhet o naturligt glitter. det är trots allt EN punktkälla istället för många små utspridda.

                          /Jonas

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #28
                            Ursprungligen postat av Jonasroman
                            Ja absolut..alltså..vore prislappen säg den halva skulle jag också i alla fall testat...men nu är det för dyrt för att testa och inte med säkerhet bli nöjd. det finns ju bara ett oemotsagt argument för led och det är driftsekonomin...och så länge den vinsten äts upp med marginal av inköpspriset försvinner ju det enda argumentet.
                            Märkesramper för MH eller T5 från de främsta märkena är ju inte direkt billiga heller så detta argument är nog inte så generellt som du vill få det att framstå. Inköpskostaden för mitt eget LED-hemmabygge kommer att vara mindre än inköpskostaden för min nuvarande MH+T5 setup, och då räknar jag inte ens med de löpande kostnaderna för lampbyten...

                            Ursprungligen postat av Jonasroman
                            För om vi ser till koraller o dess trivsel..så funkar det ju lika bra med alla ljuskällor. Även rent estetiskt har jag svårt att se varför man skall köra LED...vad slår en MHI förstärkt med blåa t5 or?...
                            Ja, LED slår MH+T5 med hästlängder... (!) :-)

                            Ursprungligen postat av Jonasroman
                            vi kommer säkert dit en dag. Då blir säkert LED framtiden...ersätter säkert lysrören...men kanske inte lika säkert MHI...för där får man en dimension till beträffande naturrogenhet o naturligt glitter. det är trots allt EN punktkälla istället för många små utspridda.
                            Jag håller inte med här... Vi ser ju redan alltfler som byter från MH till T5 och får bättre tillväxt på sina SPS-koraller. Troligen pga att SPS-korallerna föredrar ett mer spritt ljus framför punktkällor. Med dagens massiva T5-ramper och effektiva rör ser jag nog att T5 slår MH.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #29
                              Jag har kört Mh förstärkt med blåa T5, och dom spelar inte i samma liga som min enkla LED ramp.
                              Har man dimmer till sin Mh/T5 ramp så kan man komma lite närmare möjligheterna att få fram färgerna men glitter, nä inte en chans.
                              En klassisk kombo är just 1-2 Mh lampor på ett långt kar, det ser otroligt konstgjort ut med ett par skarpa ljuskällor nära vattnet kontra en spridd som ger ett mer naturligt glitter.
                              Ljusbilden blir även den mer spridd och jämn så man slipper skuggade koraller när dom växt tilll sig.
                              För oss som gillar lite blåare kar så är det även skönt att inte vara beroende av vitt ljus för att få effekt/tillväxt.

                              Nackdelen med Mh T5 är även att du får köpa nya rör och lampor för att hitta en kombination som behagar dig estetiskt.
                              Jag tror dock att LED kommer att ersätta Mh i första hand...

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              • Jonasroman
                                • January 2011
                                • 635

                                #30
                                Kul med lite svar här:-)
                                ja...som sagt..jag har ingen egen erfarenhet av LED mer än de jag sett i butik, mm...så visst har ni mer kött på benen där såklart. Dock är jag uppväxt med MHI och varit med i övergången till t5 och testat båda, samt kombo...och där tycker jag man måste lägga in den estetiska aspekten..för det är ju vad akvaristik handlar om väldigt mkt, samt ett starkt argument ni själva väljer till leds fördel...och då måste jag säga att jag tycker lysrör blev en fluga med alldeles för lite kritik mot dess estetiskt otilltalande ljus. Det råder inget tvivle om att korallerna trivs under t5 or...men gud så sterilt, inga skuggot, inget glitter. man vänjer ju sig, men går man tillbaka till en glitterskapande ljuskälla ser man ju vad man missat. Om led nu är så bra, o ger glitter o kommer ner i pris, så tror jag led kommer ersätta lysrör. Samma fördelar som med lysrör fast snyggare ljus. Då har vi kvar MHI o LED. Det är ändå stor skillnad i pris än s länge..du får en ny aqua medic ramp av hög kvalitet inklusive lampa i 2 t5 or för 3000:-....tex ocean light plus. Det ljuset är helt fantastikst vackert och en lampa över ett 1m-1.2, ger inga som helst konstiga skuggpartier utan ett jämnt ljus.
                                jag köper de fördelar ni skriver om LED för jag vet att ni har mer erfarenhet än mig om detta...men jag håller inte med om att MHI är en dålig ljuskälla, och lysrör tycker jag är rena skiten om vi talar om estetik..vilket vi inte får glömma.
                                jag kommer säkert köra led en dag, när priset halverats. eco tech marines ramper ligger ju på 20000 spänn...okej...detta är väl high tech..men ändå...
                                Jag har ju själv..som ni nog färstår...konverterat från bara t5 till MHI+T5 blått....ljuset är löjligt snyggt...men det kan vara lite lättare med ett så litet kar förvisso. den är det viktigt att placera MHI lampan rätt högt...då får man inte de där skuggavsnitten ni beskriver.

                                /Jonas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...