Starta växtakvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nysa81
    • October 2008
    • 224

    #91
    många olika bud, men så är det ju alltid på ett forum
    jag ska sarta upp med bara co2, sen får jag testa mig fram vad jag tycker är bra och inte bra.
    "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
    20L Körsbärsakvarium
    112L Sällskapsakvarium
    375L Växtakvarium

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #92
      Finns kanske något bättre knep??
      Helt klart. Ställ in en fast bubbeltakt och ändra den aldrig. Då slipper du otrevliga överraskningar med glidande KH och du slipper lita blint på elektronik och prob som blir sämre och sämre.

      Har tvärtom snarare den erfarenheten att de som det inte gått illa för har kört utan controller.
      Det stämmer inte om du kollar lite i inläggen här i forumet.

      Dessutom anser jag att man för se till att KH ligger på minst 4 annars går det för snabbt.
      Kör du utan kontroller behöver du inte bry dig öht om vilket KH du har. Du kan ha KH nära 0 utan risk att gasa ihjäl fiskarna.

      För det är ju gasen dom dör av, inte pH:t...
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • nysa81
        • October 2008
        • 224

        #93
        det blev inget 200L, det blev ett 375L för detta projekt istället, håller på att bygga bänk till karet, återkommer med mer information och bilder om några dagar, målar och sliter för fullt
        "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
        20L Körsbärsakvarium
        112L Sällskapsakvarium
        375L Växtakvarium

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #94
          Dte ror jag är ett klokt val, dels får du bättre djup i karet och det blir då lättare att plantera växter, sedan är det lättare att sköta ett större kar överlag.
          Grattis till köpet!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • nysa81
            • October 2008
            • 224

            #95
            tack tack, jag har inte betalat det ännu, men till veckan ska det nog stå på plats.
            tar ett glas rödvin och målar lite, håller på att bygga bänken i leca-block, ingen lek
            kommer att bli ett svart tema rakt igenom, med svarta lecablock, svart skiva där karet skall stå, svartlimmat kar, svart ljusramp, kommer att bli fint som fan.
            jag återkommer med bilder och en liten bygghistoria angående bänken.

            jo, letar efter ett bra mataerial, typ som sittunderlag, eller aqua-pads som man har under sina akvarium. Vars köper man det på rulle eller per/kvadrat?
            kanske man kan använda typ golvfoam som man viker dubbelt 4 ggr eller nått sånt?
            "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
            20L Körsbärsakvarium
            112L Sällskapsakvarium
            375L Växtakvarium

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #96
              Märkligt att personer som aldrig använt en pH-kontroller kan ha så bestämd åsikt om vad som är bra eller inte med en. Vi kan nog alla vara överens om att det gått både bra och dåligt för folk oavsett om dom använt en pH-kontroller eller ej. pH-kontrollern är inte avgörande för framgång eller ej, det är snarare om man har koll på sina växter och sina näringsnivåer som är avgörande. pH-kontrollern är bara ett av många möjliga verktyg för detta. Använder man en och kan hantera den så lyckas man annars inte...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #97
                Ursprungligen postat av defdac
                Helt klart. Ställ in en fast bubbeltakt och ändra den aldrig.
                Har du luskat ut en fungerande bubbel takt?
                Jag tänker att du som exempel vet att med 100 bubblor per min i ett 100 literskar är lagom?

                Själv hinner jag inte räkna bubblorna för den nivån som jag tror jag ska ha.
                (hoppas trådskaparen inte blir sur på mig för att jag spann lite utanför hans tråd)
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #98
                  Ursprungligen postat av nysa81
                  tar ett glas rödvin och målar lite, håller på att bygga bänken i leca-block, ingen lek
                  Måla först, vinet sedan!
                  kommer att bli ett svart tema rakt igenom, med svarta lecablock, svart skiva där karet skall stå, svartlimmat kar, svart ljusramp, kommer att bli fint som fan.
                  jag återkommer med bilder och en liten bygghistoria angående bänken.
                  Det blir nog bra. Jag har sett bilder på lecablock som var sprayade med svart färg och det är nog enda gången jag har tyckt lecablock var snygga.
                  jo, letar efter ett bra mataerial, typ som sittunderlag, eller aqua-pads som man har under sina akvarium. Vars köper man det på rulle eller per/kvadrat?
                  Det finns måttskuret färdigt att köpa, om du har "normala" mått, annars kan du alltid kolla med någon sportaffär om de har svarta liggunderlag hemma.
                  kanske man kan använda typ golvfoam som man viker dubbelt 4 ggr eller nått sånt?
                  Det funkar säkert, men kan vara svårt att få till det riktigt bra. Då skulle jag nog hellre försöka få tag i svart liggunderlag.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #99
                    Har du luskat ut en fungerande bubbel takt?
                    Det handlar faktiskt mer än man tror om att få en stabil upplösning som inte varierar med tiden. Jag använder ett överdimensionerat ytterfilter utan filtermattor och enbart keramik för att garantera att upplösningen aldrig förändras.

                    När man är där så verkar bubbeltakten spela mindre roll. Jag själv kör 1 välupplöst bubbla/sek i 60-liter - det intressanta är att det liksom ljus inte riktigt verkar vara ett linjärt förhållande så att man tex ska ha 2 bubblor/sek i 120 liter.

                    Börja lågt med en halv bubbla/sek och jobba dig uppåt. När du kommer över 2 bubblor/sek kommer du få svårt att få en jämn upplösning även med riktigt fet reaktor och då kan man i princip lika gärna sluta eller slösa kopiöst med gas.

                    Huruvida en nybörjare ska välja controller är uppenbart när även de "personer" som kör pH-controller erkänner att det kan gå snett. Och visst går det snett när man är nybörjare, speciellt med en massa utrustning som har sitt eget liv när man inte riktigt har fått känsla för olika typer av buffertsystem och hur buffertar förändras med tiden, liksom probar.

                    Köpa ett instrument för 2000:- som man knappt vet hur man ska använda och hur instrumentet reagerar på olika typer av akvarier och kan orsaka katastrof - eller skippa det och slippa bry sig om kemi och bara ställa in en bubbeltakt. Det valet är bara svårt för prylbögar =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      Min DIY pH-kontroller som loggar pH-värdet kontinuerligt (oavsett om jag använder den som kontroller eller ej) har iallafall gett mig insikter om mitt akvarium och dess koldioxidförbrukning som jag inte kunnat skaffa mig på annat sett. Visst, det går att ha fina växtakvarier även utan de kunskaperna också... men jag har iallafall haft stor nytta och nöje av dem. Men slippa bry sig om Kemi när man skall ha ett high-tech akvarium med koldioxidtillsats och PMDD är en utopi!
                      Senast redigerad av petnym; 07 November 2008, 19:08.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • nysa81
                        • October 2008
                        • 224

                        Ursprungligen postat av petnym
                        Märkligt att personer som aldrig använt en pH-kontroller kan ha så bestämd åsikt om vad som är bra eller inte med en. Vi kan nog alla vara överens om att det gått både bra och dåligt för folk oavsett om dom använt en pH-kontroller eller ej. pH-kontrollern är inte avgörande för framgång eller ej, det är snarare om man har koll på sina växter och sina näringsnivåer som är avgörande. pH-kontrollern är bara ett av många möjliga verktyg för detta. Använder man en och kan hantera den så lyckas man annars inte...

                        vet inte om du syftar på mig eller inte, men spelar ingen roll, jag är novis på co2, har nog aldrig sett ett kar med egna ögon, bara på bild.
                        men jag har valt att starta upp utan controller, tycker jag att det behövs i framtiden så skaffar jag en.


                        Citerar ansjo:
                        alltså, en aqua-pad till 375L har jag beställt, snarare är det så att jag behöver ett skumunderlag till akvariebänken, såhär:
                        1. 22 mm spånskiva, grundas, målas svar 2 varv.
                        2. lecablock i den ordning jag vill ha dem.
                        3. Ett underlag före bänkskivan, typ vad? står till här? bör vara 10 mm minst för att jämna ut ojämnheter i lecablockens topp-skikt.
                        4. bänkskiva, 22 mm spånskiva, grundad, svartmålad 2 varv, pallar både fukt och utspillt rödvin, om man torkar upp det inom en rimlig tid vill säga, skivan har ett utstick på 5 mm runt om sett mot akvariet, karet är 150 x 50 x 50m skivan är 151 x 51 x 51.
                        5. på bänkskivan blir det en aqua-pad, beställde faktiskt denna, fanns bara i grått, men kommer knappt att synas iallafall., kostade bara typ 40-50 kr.
                        6. på aqua-paden kommer karet, sen hag jar inte kommit länrge

                        "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                        20L Körsbärsakvarium
                        112L Sällskapsakvarium
                        375L Växtakvarium

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          Min DIY pH-kontroller som loggar pH-värdet kontinuerligt
                          Ah.. Det var där skon klämde. Det var inte meningen att underminera ditt DIY-projekt som du slitit så länge med och säga att det är onödigt. Vi är sannolikt samma skrot och korn (civ ing. utbildning) och vi gillar att fördjupa oss enormt mycket i det vi gör och naturligtvis har vi nytta av kunskaperna.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • nysa81
                            • October 2008
                            • 224

                            förresten, finns det någon tråd om någon som har byggt akvariebänk med lecablock?
                            orkade inte söka
                            "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                            20L Körsbärsakvarium
                            112L Sällskapsakvarium
                            375L Växtakvarium

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              Det roliga med lättbetongblock är att det med enkla medel kan slås puts på och få jäkligt fin, har man det sen i källare eller liknande utrymme där lite slabb inte är hela världen kan man leka loss riktigt ordentligt, däremot har jag svårt för de som bara bygger 2 eller 3 staplar och slänger upp en bänkskiva på, skulle man försöka rösta fram den fulaste akvariemöbeln så blir det nog i så fall den.

                              Annars kan man uppnå väldigt snygga resultat om man gör som jeppehb gjort.

                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av Gaffel
                                Det roliga med lättbetongblock är att det med enkla medel kan slås puts på och få jäkligt fin, har man det sen i källare eller liknande utrymme där lite slabb inte är hela världen kan man leka loss riktigt ordentligt, däremot har jag svårt för de som bara bygger 2 eller 3 staplar och slänger upp en bänkskiva på, skulle man försöka rösta fram den fulaste akvariemöbeln så blir det nog i så fall den.

                                Annars kan man uppnå väldigt snygga resultat om man gör som jeppehb gjort.

                                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=120165
                                Där var den!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...