Starta växtakvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #76
    billigast och enklast vore nog att ta ett färdigt kit från tyskland, sen kan du höra av dig till brandfirma för att köpa själva tuben bara, många kör med gammla brandsläckartuber för att dom är stora och billiga

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #77


      här har du annars förslag på komplett anläggning med 2kilos tub

      Kommentar

      • nysa81
        • October 2008
        • 224

        #78
        det set du har länkat till, är det bra för en nybörjare?
        finns det set utan tub så att man kan köpa tuben här i stan bara?
        "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
        20L Körsbärsakvarium
        112L Sällskapsakvarium
        375L Växtakvarium

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #79
          Ursprungligen postat av nysa81
          det set du har länkat till, är det bra för en nybörjare?
          finns det set utan tub så att man kan köpa tuben här i stan bara?
          Nu vet jag inte riktigt hur det funkar att fylla tyska tuber men det borde man kunna göra på dom flesta brandfirmor så jag kan säga att jag själv skulle kunna tänka mig att köpa det paketet och vad det gäller för nybörjare så är det nog ingen större skildnad på vilket paket man köper utan just som du planerar att man köper till en controller för att göra det lättare för sig istället.
          Om du vill satsa på en större tub typ 6kg så finns ju samma paket med mindre tub men priset för den stora tuben vart inte så mycket så skulle du köpa en lika stor här blir det nog dyrare iaf.
          Senast redigerad av Fuzzop; 06 November 2008, 07:26.

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #80
            kollade och hittade inga andra paket där magnetventilen ingår som va billigare utom samma paket med en mindre flaska då så vill du ha större än en 2kilos så satsa på detta paket och kasta bort flaskan eller ha som reserv när den stora tar slut

            Kommentar

            • nysa81
              • October 2008
              • 224

              #81
              ok, så här ser min lista ut nu då, priserna som står är min lokala handlare priser, dessa skall ju såklart prutas ned

              Växtkar:
              Aqua-El Rektangulärt 200L
              Mått: 100x40x50 cm
              Limmad med svart silikon inklusive täckglas.
              Pris 1250 kr
              Pump Fluval 3plus, pris 365 kr
              Doppvärmare Jäger, pris 275 kr
              Phillips Aquarelle lysrör T5 x 4, pris ca 200 kr/st.
              Engelsk sjösten, ? kg, pris ?/kg
              CO2 Komplettanlage 500 mit Nachtabschaltung, pris 123,08 Euro + frakt?
              Aqua Light pH/CO2-Controller från Tyskland, pris 119 Euro + frakt?


              Ej klart ännu:
              ställning, svartlackerad?
              T5-ramp 4 x 39W Svart
              Reflektorer 4 st till ovan
              "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
              20L Körsbärsakvarium
              112L Sällskapsakvarium
              375L Växtakvarium

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #82
                Jag har inte läst igenom hela tråden, men vill du verkligen ha en kontroller? Jag ser fler människor som det går illa för med kontroller än utan (främst pga glidande KH och kalibreringsproblem).
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • nysa81
                  • October 2008
                  • 224

                  #83
                  jag vet inte om jag vill ha det eller inte, jag har aldrig förut provat detta med CO2.
                  Jag är helt nybörjare och har ingen aning om dettamed controller och CO2, än så länge.
                  "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                  20L Körsbärsakvarium
                  112L Sällskapsakvarium
                  375L Växtakvarium

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #84
                    Ursprungligen postat av nysa81
                    jag vet inte om jag vill ha det eller inte, jag har aldrig förut provat detta med CO2.
                    Jag är helt nybörjare och har ingen aning om dettamed controller och CO2, än så länge.
                    du kan ju börja utan och se om du tycker du behöver den sen, själv kör jag ju med mäsk och kan man få bra resultat med med så pass varierande co2 nivåer tror jag nästan en kontroller är lite överkurs för trycksatt co2 ger jämn nivå från dag till dag iaf.

                    Kommentar

                    • nysa81
                      • October 2008
                      • 224

                      #85
                      kanske man skulle starta upp då utan, bara med co2:an alltså.
                      "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                      20L Körsbärsakvarium
                      112L Sällskapsakvarium
                      375L Växtakvarium

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #86
                        Jag har alltid kört utan och kommer aldrig skaffa någon. Engelsk sjösten har jag för mig kan vara lite lurig med att förändra bufferten ibland, speciellt när den är ny, och då kommer en controller sannolikt göra första kontakten med CO2-gödning lite halvt otäck.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • nysa81
                          • October 2008
                          • 224

                          #87
                          då startar jag allt utan en controller så får vi se, nu har jag faktiskt ändrat mig lite igen, det får man väl göra va.
                          jag har tänkt till lite och funderar på att gå upp lite i literantal på karet, måste mäta och kolla lite, återkommer.
                          "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                          20L Körsbärsakvarium
                          112L Sällskapsakvarium
                          375L Växtakvarium

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #88
                            Där ser man, alltid lär man sig något nytt och detta har jag aldrig hört talas om. Men jag blir inte förvånad när man ser vem som kommer med rönen.
                            Jag skulle annars personligen satsat på ett ytterfilter istället för en Fluval 3.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #89
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Jag har inte läst igenom hela tråden, men vill du verkligen ha en kontroller? Jag ser fler människor som det går illa för med kontroller än utan (främst pga glidande KH och kalibreringsproblem).
                              Är det inte så med all teknik ,att man ska undvika att lita förmycket på den?

                              Om man använder kontrollern som en extra styrning men ändå jobbar på bubbeltakt och har timer som stänger den på natten så minska man risken för att man överdoserar i karet om kontrollern skulle flippa ut.
                              Nu har jag inte erfarenheten att se på fiskarna om jag överdoserar så när jag provkört min kontroller under några veckors tid upplever jag att man får bättre koll med kontrollern än med dropptester.

                              Finns kanske något bättre knep??
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #90
                                Ursprungligen postat av defdac
                                Jag har inte läst igenom hela tråden, men vill du verkligen ha en kontroller? Jag ser fler människor som det går illa för med kontroller än utan (främst pga glidande KH och kalibreringsproblem).
                                Har inte heller läst tråden - men blir rätt förvånad över vad du skriver.
                                Har tvärtom snarare den erfarenheten att de som det inte gått illa för har kört utan controller.
                                Visst kan controller vara kass om man struntar i kalibreringen och om man har en skräpcontroller. Dessutom anser jag att man för se till att KH ligger på minst 4 annars går det för snabbt.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...