T5 ljus eller inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • No Ak
    • December 2006
    • 108

    #16
    OK. intressant artickel, men frågan kvarstår lite. om du har två rör av samma sort, vilken av dem ger mest? 100watt T5 eller 100 watt T8?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Det är i princip ingen skillnad i effektivitet mellan T5 och T8 - det är ju samma fosfor och samma glas.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • No Ak
        • December 2006
        • 108

        #18
        varför skall man då köpa T5? vad är fördelarna?

        H.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #19
          Mer ljus på mindre utrymme. Ett 146cm T5 ligger på 80W medans ett 150cm T8 ligger på 58W.
          Dessutom är T5 rören smalare och man kan alltså få plats med fler rör bredvid
          varandra.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • No Ak
            • December 2006
            • 108

            #20
            Hmmm, OK. Det kan förstås vara anledning nog.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              ja vill man ha ner 1W/l i ett kar som mitt tex. 450l 150x50x60 så blir det rejält trångt med T8. (Jag nöjer med betydligt mindre än så länge)
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #22
                Ursprungligen postat av heeke
                ja vill man ha ner 1W/l i ett kar som mitt tex. 450l 150x50x60 så blir det rejält trångt med T8. (Jag nöjer med betydligt mindre än så länge)
                När det blir för trångt med rör så kan man ju alltid överväga MH... En sån här tex, med 4x400W i en ramp på bara 120cm kan man nog lysa upp ditt akvarie så det räcker! (Muroroa-style?)

                Länk: http://www.petstore.com/ps_viewitem....product=GL1441
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  #23
                  Är en MH 400W precis som med ett lysrör, 400W ljus? Om så varför envisas man då med långa lysrör när det räcker med en liten lampa?
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #24
                    Ursprungligen postat av MrLogic
                    Är en MH 400W precis som med ett lysrör, 400W ljus? Om så varför envisas man då med långa lysrör när det räcker med en liten lampa?
                    Nja, ljusmängen varierar beroende på val av lampa, precis som val av lysrör. Men både MH och T5 är generellt något ljusstarkare än vanliga lysrör. (T5 och MH är ungefär lika)
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • morphriz
                      • October 2005
                      • 875

                      #25
                      Många har behandlat detta ämne. På sistone har T5 verkat tagit överhanden i saltvattenskar iaf, tror att MH fortfarande är herre-på-täppan i växtkar. Troligen pga värme inte är ett lika stort problem i dessa kar.

                      Jag tycker att MH är överlägset snyggast. De ger ett väldigt fint skimmer i vattnet och man känner sig lite som del av vattenmiljön.

                      T5or är aningens billigare men ger mindre värme som sagt. Har man färdigköpta möbelkar och vill öka på ljuset utan stora ingrepp kan T5or vara en ide efterssom konvertering från befintlig T8 till T5 går mycket lätt.
                      mvh Mattias
                      --
                      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                      - Shakespeare.

                      Kommentar

                      • Fredrik Metcalf
                        • January 2007
                        • 512

                        #26
                        Kanske lite off topic. Men kan man byta från T8 till T5 utan att byta armatur? Byter man sockeln då eller?
                        Fredrik Metcalf (MrLogic)
                        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                        Kommentar

                        • Fredrik Metcalf
                          • January 2007
                          • 512

                          #27
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Nja, ljusmängen varierar beroende på val av lampa, precis som val av lysrör. Men både MH och T5 är generellt något ljusstarkare än vanliga lysrör. (T5 och MH är ungefär lika)
                          Betyder det att 400W MH är ca 400W ljus?
                          Fredrik Metcalf (MrLogic)
                          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                          Kommentar

                          • morphriz
                            • October 2005
                            • 875

                            #28
                            Sockel och elektronik. Det är oftast inte billigare än att köpa en hel ramp utan mer ett alternativ om man vill lägga till eller byta i en befintlig ramp. Jag funderade ett tag på att konvertera min Rekord160 ramp, med på 1m rör blir det "bara" 18W till ut så det kändes inte som nånn stor vinst.
                            mvh Mattias
                            --
                            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                            - Shakespeare.

                            Kommentar

                            • Fredrik Metcalf
                              • January 2007
                              • 512

                              #29
                              Jag har just nu två 30W T8 89,5 cm, hur skulle jag kunna göra för att byta till två 39W T5 86cm?
                              Fredrik Metcalf (MrLogic)
                              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                              Kommentar

                              • morphriz
                                • October 2005
                                • 875

                                #30
                                MH, T5 och T8 kan du på ett ungefär jämföra watttalen rakt av. I slutändan är det mängden strålning som finns tillgänglig för fotosyntes(PAR) som egentligen räknas och det är lite svårare att beräkna.
                                mvh Mattias
                                --
                                #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                                - Shakespeare.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...