T5 ljus eller inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svanvik
    • November 2006
    • 38

    T5 ljus eller inte

    Jag skall utöka samlingen med ett akvarie på 150*70*70 och funderar på vilken belysning jag skall ha. Till saken hör att det är helt fristående. Därför har jag tänkt ha en mittvägg med en glipa på ca 15 cm på var sida för att slippa se rakt igenom. Mittväggen kommer vara förskuten så det blir ca 50 20 på vardera sida.

    Min fundering är om jag skall ha 4 vanliga T8 rör eller om jag skall ha 2 T5 på den större sidan och 2 vanliga T8 på den mindre.

    Jag är ingen utpräglad växtakvarist men har alltid mycket växter. För ögonblicket Svärdplantor, Cryptocoryner av olika slag, Valisneria, Saggitaria som bottentäckare, Javamossa, Limnophila samt Rotala. Har funderingar på andra bottentäckare och eventuellt fler stängelväxter.

    Finns risk att det blir algodling med för mycket ljus? Det ligger inte i närplanen att ordna med CO2.

    Vad gäller fisk kommer det bli dvärgciklider och tetror eller regnbågsfiskar.

    Kommentarer och tipps av olika slag är välkomna.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Ljusmässigt blir det ju i princip samma sak.
    Med T8:or får du ta 120cm rör dvs 36-40W beroende på vilket rör du väljer
    4x40W=160W
    Med T5:or får du nog plats med 146cm rör dvs 80W
    2x80W=160W

    Så det blir mer en fråga om utrymme och pengar. Med T5 rör får du ju utrymme att bygga ut med fler rör framöver om du skulle vilja det.

    Att satsa på totalt 6st T8 40W eller 3st T5 80W tycker jag verkar lämpligt om du inte tänker köra CO2. Du hamnar ju på lite drygt 0.3W/l så det bör funka hyffsat på de lite mindre ljuskrävande växterna.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Svanvik
      • November 2006
      • 38

      #3
      Tanken är att ha antingen 4 T8 eller 2 T8 och 2 T5 (120, 54w). Så antingen 4*36=144W eller 2*36+2*54=180W men vad jag förstår får man ut mer jus per Watt med T5 så det är inte helt jämförbart.

      Det är i alla fall en lösning ni tror på.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av heeke
        Så det blir mer en fråga om utrymme och pengar. Med T5 rör får du ju utrymme att bygga ut med fler rör framöver om du skulle vilja det.
        Det är som sagt en fråga om utrymme vs pengar... Jag gillar T5 starkt eftersom man kan ha färre rör och mer utrymme så att man lättare kommer ned i akvariet för att fixa med växterna. Men T5 blir nog i alla lägen något dyrare än de klassiska rören.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Svanvik
          • November 2006
          • 38

          #5
          Det är en heltäckande överbyggnad som tar lite plats så det går dessvärre inte att få in 146 rör.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Verkningsgraden, eller ljusutbudet per watt, tror jag inte skiljer så mycket. Däremot får du ju mer ljus per cm rör plus att dom är smalare och tar mindre plats.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • No Ak
              • December 2006
              • 108

              #7
              Ursprungligen postat av heeke
              Verkningsgraden, eller ljusutbudet per watt, tror jag inte skiljer så mycket. Däremot får du ju mer ljus per cm rör plus att dom är smalare och tar mindre plats.

              är det någon som har koll på just verkningsgraden?
              Alltså mest lumen per watt, eller kronor per lumen om man vill säga så.

              H.

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av No Ak
                är det någon som har koll på just verkningsgraden?
                Alltså mest lumen per watt, eller kronor per lumen om man vill säga så.
                För vilket rör? Det varierar väldigt mycket mellan olika rör, och ju högre färgtemp desto lägre lumen brukar det tyvärr vara...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • No Ak
                  • December 2006
                  • 108

                  #9
                  ja mellan T5 och T8

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    är det någon som har koll på just verkningsgraden?
                    Alltså mest lumen per watt, eller kronor per lumen om man vill säga så.
                    Ja jag har koll på det:
                    Vad är aquascaping och vilka faktorer fokuserar aquascapern på för att skapa ett vackert akvarium? Kolla in var du kan läsa mer om denna (undervattens)kultur!
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • No Ak
                      • December 2006
                      • 108

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Ja jag har koll på det:

                      ja vad bra.

                      Men vad betyder: PUR-efficiencies. Values in microEinsteins/Joule

                      H.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Antal fotoner per tidsenhet och watt som gröna växter kan utnyttja.

                        Dvs betydligt vassare än lumens som bara visar hur mycket gulgrönt ljus en lampa klarar att producera. Gulgrönt som gröna växter reflekterar.

                        En lampa med väldigt låg lumens men mycket blått och rött kan alltså gro växter betydligt bättre än en lampa med mycket lumens.

                        En artikel om det växtljus jag skrivit:
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Svanvik
                          • November 2006
                          • 38

                          #13
                          Bra artikel! Vilka av rören har ett spektrum som bäst efterlinar det vi eftersträvar för växterna?
                          Vilka rör använder du själv?

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Svanvik
                            Bra artikel! Vilka av rören har ett spektrum som bäst efterlinar det vi eftersträvar för växterna?
                            Det är ju det listan i slutet av artikeln listar.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Exakt som pny säger. Ju högre värde i listan desto bättre sammanfaller lampans spektrum med actionkurvan och viktar även in hur effektivt lampan är på att omvandla watten till vettigt ljus.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...