Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jodahl
    • March 2005
    • 298

    #16
    Finns citronsyra i mataffären eller var hittar man det? Hur mycket skall blandas i en halv liter vatten för att få rätt pH?
    220 liter växtsoppa.
    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
    Aquarelle 0,3 W/liter

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Du kan ha i en tsk K2SO4 och en tsk MgSO4 i den flaskan om du vill så blir den lite mer lik TMG i innehållet.
      Ok, i min flaska har jag 2 krm av varje...och 7 krm nutrisi...
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Malcus
        • June 2006
        • 555

        #18
        Har man en 0,5 L petflaska med NutriSI blandat med destilerat vatten så ska man ha 1 tsk citronsyra i? 1tsk/05L
        Då antar jag att man räknar flaskans volym, annars skulle de nog bli väldigt mycket citronsyra om man går efter akvariumets

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Du har en tom halvliters PET-flaska. Du stoppar ner 1 tsk Citronsyra och fyller upp med batterivatten. Skakar. Vattnet blir surt. Sedan häller du ner 7 krm NutriSi och skakar. Blandningen kommer då se ut som Trocadero och du har gjort din första halvliters NutriSi-blandning.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #20
            Ursprungligen postat av solbacka
            En fundering.. ingen den senaste tiden har pratat om K2SO4 och MGSO4. Ska dessa ämnen vara med i miriam flaskan? Eller är de "onödiga"?
            En del hävdar att de är onödiga, men det beror nog på vilket vatten och vilka växter man har. Själv har jag alltid fått grymma kaliumbrister så snart jag minskat på K2SO4....
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #21
              Jag får också väldigt lätt kaliumbrist. För mig skulle det aldrig räcka att blanda i NutriSI'n (Jag behöver större mängder än vad som blir vettigt att lösa i 0,5l vatten då K2SO4 är ganska svårlösligt)
              Jag brukar köra 2tsk direkt i karet (450 liter) 1ggr/v för att slippa kaiumbrist på mina H.corymbosa "Siamensis".
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #22
                En fundering.. ingen den senaste tiden har pratat om K2SO4 och MGSO4. Ska dessa ämnen vara med i miriam flaskan? Eller är de "onödiga"?
                Jag tror det är så som petnym och heeke är inne på.
                MgSO4 (Magnesium) tillsätts för att justera upp ett mjukt kranvatten och är ganska vanligt förekommande i växtburkar. Jag skulle gissa att drivs inte växterna ruggigt hårt eller kranvattnet är heltokigt sammansatt klarar de flesta av oss utan extra tillskott utöver vattenbytet.

                När det gäller K2SO4 (Kalium) verkar det som täta bestånd av snabbväxare lätt påvisar Kaliumbrister emellanåt. Jag har alltid gett mina H. polyspermabuskage rejält med K. Nu har jag bara en stackars stängel kvar efter en växtkrasch och det funkar fin-fint utan K2SO4 för övriga växter.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                Arbetssätt...