Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus2000
    • July 2005
    • 20

    Pmdd

    Fråga:

    Varför måste jag blanda upp pulvret med vatten, varför kan jag inte hälla det direkt ner i karet när jag bytar vatten?
  • wheete
    • February 2006
    • 65

    #2
    Ursprungligen postat av Magnus2000
    Fråga:

    Varför måste jag blanda upp pulvret med vatten, varför kan jag inte hälla det direkt ner i karet när jag bytar vatten?
    Därför att pulveret behöver löses upp med vatten innan du stoppar det i karet. Om du bara häller ut det i akvariet, så kommer pulveret bara falla ner på botten gruset utan och löses upp riktigt och då kan du få allt möjligt konstiga obalanser, med det fungerar nog också, det är bara bättre att för-lösa upp det med vatten.

    Kommentar

    • Shilo
      • June 2005
      • 170

      #3
      Ursprungligen postat av Magnus2000
      Fråga:

      Varför måste jag blanda upp pulvret med vatten, varför kan jag inte hälla det direkt ner i karet när jag bytar vatten?
      NutriSI ska dessutom lösas i destilerat vatten med citronsyra, annars blir der fel.
      Kaniniska hälsningar

      Shilo

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Största anledningen är att det blir så svårdoserat om man inte blandar det med vatten först. Har man lite större kar eller doserar betydligt mer än "standard" receptet så funkar det dock fint att dosera torrt.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • IaMtHeJoKe
          • November 2005
          • 416

          #5
          Ursprungligen postat av Shilo
          NutriSI ska dessutom lösas i destilerat vatten med citronsyra, annars blir der fel.

          Det har jag aldrig hört :S

          Det står ju inte på hemsidan

          Kommentar

          • Magnus2000
            • July 2005
            • 20

            #6
            Ursprungligen postat av IaMtHeJoKe
            Det har jag aldrig hört :S

            Det står ju inte på hemsidan
            Jo jag har sett det, men det beror på vilken sida man tittar.

            på denna http://www.pmdd.se/calc.asp står det INTE

            På denna http://www.haack.se/pmdd.htm står det att du KAN göra det.

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              #7
              Ursprungligen postat av Shilo
              NutriSI ska dessutom lösas i destilerat vatten med citronsyra, annars blir der fel.
              Om det kommer förvaras längre tid så kan utfällning ske. Detta förhindras med citronsyran.
              Dock behövs det inte om du har "större" förbrukning och går genom flaskorna snabbt.
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Nja, för att vara säker på att inte kelatet i NutriSI inte ska förstöras och göra microgödningen mindre verksam bör man ha lågt pH i vattnet man blandar med.
                Därav citronsyran. För att inte få en utfällning när man blandar vatten och citronsyran tar man destilerat vatten. Sen i med NutriSI
                Detta är förållandevis nya rön, därav finns inte den infon på alla ställen.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • solbacka
                  • January 2004
                  • 3952

                  #9
                  ok, då behöver jag inte ha i citronsyra men borde ha dest. vatten för att slippa utfällning, tack!
                  350l Diskus 275l SA växt
                  100l tanganynika
                  Min dagbok Mina bilder
                  Min alldeles egna zoon

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Destilerat vatten har pH 7 så för att vara säker bör man ha citronsyra för att få ner pH till (om jag minns rätt) ca 3-4.

                    Det är citronsyran som är det viktiga så att säga, men kör man citronsyra i kranvatten är det risk för utfällning, därför det destilerade vattnet, även om det inte är det som är det primära.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      ok
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • abrakadabrafem
                        • August 2006
                        • 46

                        #12
                        Hur brukar ni göra när ni häller i dosen i vattnet? Höftar ni bara eller är ni petnoga? och varför kan man inte hälla alla ämnen som späds med vatten i en enda stor flaska?
                        110 L - Fjärilsciklider, neon/kardinaltetra och fyra Kinesiska algätare.
                        200L - Snart malawi

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Hur brukar ni göra när ni häller i dosen i vattnet? Höftar ni bara eller är ni petnoga?
                          Delar av PET-kork räcker. Du vet att en PET-kork innehåller runt 5 ml.

                          och varför kan man inte hälla alla ämnen som späds med vatten i en enda stor flaska?
                          Fosfatet i KH2PO4 kan binda med järnet i NutriSi och bilda hyffsat olösligt järnfosfat - vilket är ett trick som används för att fälla ut fosfat ur slam i vattenverk t ex.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • solbacka
                            • January 2004
                            • 3952

                            #14
                            En fundering.. ingen den senaste tiden har pratat om K2SO4 och MGSO4. Ska dessa ämnen vara med i miriam flaskan? Eller är de "onödiga"?
                            350l Diskus 275l SA växt
                            100l tanganynika
                            Min dagbok Mina bilder
                            Min alldeles egna zoon

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Du kan ha i en tsk K2SO4 och en tsk MgSO4 i den flaskan om du vill så blir den lite mer lik TMG i innehållet.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...