Problem med PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_N
    • April 2006
    • 573

    #16
    Flikar in en fråga här jag med

    Har skaffat PMDD, batterivatten och citronsyra nu, så frågan är hur mycket citronsyra jag ska ha i halvlitersflaskan?

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #17
      Ursprungligen postat av Jodahl
      Jag tycker det verkar som om det här med 50% vb missuppfattas ganska ofta på forumet (gjorde jag också innan Defdac svarade på en fråga jag hade om detta). Det gäller bara om man kör med CO2. Det finns många trådar där det tipsas om fulldospulser och 50% vb där det inte utryckligt står att det bara gäller vid CO2-tillförsel. Tror detta skapar ganska mycket problem.
      Nej, det har inget med CO2-tillförseln att göra. PMDD-dosering ihop med 50% vattenbyte är en metod som kallas för "estimative index". Denna metod säkerställer att man aldrig har mer än dubbel dos av något ämne i sitt akvarie och fungerar oavsett CO2-tillsats eller ej. Dock är metoden inte så bra att tilllämpa på ett low-tech-akvarie där man försöker få näring ur en fet botten.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Ytterligare 2 teorier om varför det inte är bra att göra vattenbyten i low-techs är att man dels förvirrar växterna växterna så dom inte anpassar sig för låga CO2-nivåer iom den CO2 som kommer ner via vattenbytet, och dels så kan man få problem med toffsalger (som enligt Barr bara kan använda CO2 och verkar triggas av CO2-svängningar som blir iom vattenbyten).

        I de burkar jag slutat göra vattenbyten i kan jag bekräfta att toffsalger försvinner, däremot vet jag inte riktigt hur man ska bekräfta att växterna kan bli "CO2-förvirrade" och slutar använda bikarbonat eftersom bikarbonatsupptaget inte går att mäta.

        Om det är så att växterna faktiskt sadlar om och skapar några slags "bikarbonatsenzymer" så borde det bli stor skillnad i tillväxt om man lägger ner lite bikarbonat då och då. Indirekt kan jag ju se att det växer väldigt dåligt med vårt kranvatten med lågt KH trots att man slutar göra vattenbyten.

        Jag har precis börjat använda bikarbonat på detta sätt i en low-techare och Anubiasen verkar trivas väldigt bra men det kommer ju ta lång tid (ett par år) innan man sett någon tydlig trend pga den långsamma tillväxten.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Här är en mycket ingående artikel om varför man ska undvika vattenbyten om man inte kör med CO2:
          http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=395
          Mycket intressant! Men man kan ändå inte skippa vattenbyten helt.

          Själv tror jag mer på att byta 10-20% varje eller varannan vecka än på att göra större vattenbyten mer sällan. Vad tror ni?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • jower
            • December 2002
            • 472

            #20
            Ursprungligen postat av batski
            Mycket intressant! Men man kan ändå inte skippa vattenbyten helt.
            Varför inte det? Det e ju det hela artikeln handlar om...
            /Johan

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Själv tror jag mer på att byta 10-20% varje eller varannan vecka än på att göra större vattenbyten mer sällan. Vad tror ni?
              Eller byta en hink med urluftat vatten och låta frekvensen avgöras av akvariestorleken. På det sättet kringår man CO2-problemet helt, om det nu är ett problem: Jag tror det är väldigt individuellt hur mycket CO2 man har i kranen och det känns svårt att ta reda på om det är så att vattnet har högt pH och lågt KH ur kranen, dvs på något sätt är manipulerat.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Athis
                • January 2006
                • 28

                #22
                Lånar tråden lite om det är ok.

                Göder med PMDD i mitt 140 liters kar. Och har en vanlig grusbotten. Är 50% VB varje vecka att föredra eller räcker det med 20-30%?

                /Athis.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Omöjligt att svara på eftersom vi inte vet vad det är för typ av akvarium och var du lagt ditt fokus.

                  1) Är växterna högprioriterade så bör du sluta med vattenbyten i största möjliga mån eller byta med helt urluftat vatten.

                  2) Är det bara en vanlig sällskapsburk som du vill krydda lite extra i kan du köra på som vanligt och göda med en puls för hela akvarievolymen efter varje vattenbyte (valfri storlek och frekvens).

                  3) Är fiskarna högprioriterade och du bara har lite Anubias/vallisneria i hörnen och du inte störs av toffsalger så är det 50% vb en gång i veckan följt av fulldospuls som gäller.

                  Får du toffsar och dålig tillväxt om du kör som 2) och 3) beror det på CO2-svängningar och störs du av det får du skaffa CO2-anläggning eller en 70-liters-sump så du kan lufta ur vattnet innan du använder det.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Athis
                    • January 2006
                    • 28

                    #24
                    Är lite 50/50 vill att fiskar och växter ska må bra. Är en vanlig sällskapsburk med tät växtlighet.

                    Om jag förstått det rätt så menas det att (alt 2) jag har i en fulldos 10ml/100l vatten under dom tillfällena jag gör VB. Oavsett mängden vatten jag byter. Korrekt?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Japp, tror jag kommer funka utmärkt om du redan har hyffsat tät växtlighet.

                      Om vi säger såhär: Har du lyckats dra upp tät växtlighet utan PMDD så kommer inte vattenbyten+PMDD plötsligt slå undan benen för dig (ehum växterna?). Jag tippar snarare på att du kommer märka förbättringar.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Jodahl
                        • March 2005
                        • 298

                        #26
                        Ursprungligen postat av petnym
                        Nej, det har inget med CO2-tillförseln att göra. PMDD-dosering ihop med 50% vattenbyte är en metod som kallas för "estimative index". Denna metod säkerställer att man aldrig har mer än dubbel dos av något ämne i sitt akvarie och fungerar oavsett CO2-tillsats eller ej. Dock är metoden inte så bra att tilllämpa på ett low-tech-akvarie där man försöker få näring ur en fet botten.
                        Men EI-metoden är väl inte nåt vidare att tillämpa på akvarium där man inte tillför CO2? Visst, den säkerställer att du inte får för höga nivåer av ett visst ämne, men växterna har svårt att anpassa sig till karbonatupptag eftersom dom får en dos CO2 med varje vb. Jag fick också mycket tofalger när jag fortsatte med EI efter jag slutade med CO2.

                        /J
                        220 liter växtsoppa.
                        Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                        PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                        Aquarelle 0,3 W/liter

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Ursprungligen postat av jower
                          Varför inte det? Det e ju det hela artikeln handlar om...
                          Nä inte helt väl. Inte ens Diana Wahlstad skippar vattenbyten helt.
                          Senast redigerad av batski; 05 May 2006, 01:00.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #28
                            de går å skippa helt men inget för amatörer och ställer stora krav på akvarie fiskar växter utrymme och dylikt.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Tinet
                              • April 2006
                              • 93

                              #29
                              Jag gillar inte att byta vatten i mitt akvarium så det är inte mig emot :P. Jag har nu ett 54liters akvarium, har nyss börjat med pmdd för att mina växter ska bli glada. Tidigare hade jag ett 110 liters som jag avvecklade. Jag hade inte ork att sköta det ofta så det blev ett low-tech akvarium (trots att jag inte visste något om vad jag gjorde på den tiden). Måste säga att det fungerade väl med vattenbyten varje-varannan månad. Tror dock att det är viktigt med välfungerande filter och en bra balans när det gäller fiskmängd vs. växtmängd.

                              Detta mitt 54liters kör jag ca 15 procent vattenbyte ca varannan vecka då jag även ansar växter och slamsuger mycket ytligt. Pmdd kör jag ca 1½ fulldos i veckan, får se hur det går.

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                #30
                                Ursprungligen postat av Tinet
                                Tror dock att det är viktigt med välfungerande filter och en bra balans när det gäller fiskmängd vs. växtmängd.
                                viktigt är det allt.
                                för mycke fiskar med för lite växter ger en nitrat uppbyggnad som kan bli giftigt hög i längden.
                                man bör även hålla koll på ph't, har sjunkande ph själv i ett kar som körs med få små vattenbyten.

                                Detta mitt 54liters kör jag ca 15 procent vattenbyte ca varannan vecka då jag även ansar växter och slamsuger mycket ytligt. Pmdd kör jag ca 1½ fulldos i veckan, får se hur det går.
                                1 1/2 dos pmdd i veckan låter mycke, själv kört 1dos på 2 månader och nytillväxten är fin.
                                kan dock ha en mindre makrobrist som jag kollar upp för tillfället.
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...